Julidochromis marlieri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Julidochromis marlieri

    I dag har jag en liten grupp på 3 indivder som fungerar bra. Jag skulle vilja öka på den gruppen med 4 -6 till. Går det eller är det att be om problem?
    Är det någon som vet om det går att hålla 2 olika grupper av Julidochromis släktet, tex
    Marlieri och regani. Dom ska gå i en 540 burk, med troffar.

    /Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Släng i fler av den art du har, jag skulle akta mig för att ha fler arter än en av samma familj i samma kar. Det kan inte hända mer än att du får ta ur lite fisk om det inte funkar.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Det kanske skulle fungera med någon av de mindre sorterna, typ ornatus. Jag skulle inte blanda regani och marlieri.

      /Jocke

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Jag köpte en gång en påse med blandade jullar, dom var små och svåra att artbestämma. Det visade sig vara transcriptus, ornatus och marlieri. Visst gick det bra att ha dom tillsammans på så vis att dom verkade trivas i den miljö dom befann sig men marlierin såg inte att han var ovälkommen någonstans och besvärade dom andra rejält med sina hemfridsbrott. Dåligt med lek men ingen blodspillan.

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Jag har förstått att du vill utnyttja ytorna i akvariet och att du nu funderar över de nedre regionerna. Neolamprologus och Lamprulogus trivs där med. N leleupi eller N buescheri tycker jag är stiliga eller varför inte N cylindricus som är lite ovanligare men nu finns spridd i handeln. Snäcklekare är intressanta och det finns en del att välja på. En joker skulle kunna vara en Gnatochromis, "dammsugaren", som jag inte haft men inbillar mig är lite robustare än andra sandciklider.

          Kommentar

          • robjo
            Användare
            • maj 2005
            • 330

            #6
            Jag har nu utökat min grupp Julidochromis marlieri, 4 djur till, så nu är det 7 sammanlagt. Sen håller jag på att titta efter någon snäckletare, men har inte bestämmt mig än.
            Jag tror att det blir ett gäng med någon variant utav Cyprichromis. vad tror ni om den kombinationen. Jag tror mig ha täckt in alla regioner i burken då.

            /Robban
            Senast redigerad av robjo; 16 september 2006, 20:13.
            http://picasaweb.google.se/sipedon/

            Kommentar

            • janne63
              NCS Medlem
              • augusti 2006
              • 157

              #7
              Cyprichromis håller väl till främst i de övre regionerna? Blir det inte lite för mycket konkurrens med Troffarna?
              Mvh Janne

              420, 110 , 620, 120 L SA

              Kommentar

              • janne63
                NCS Medlem
                • augusti 2006
                • 157

                #8
                Såg sen i en annan tråd att folk har precis den kombinationen (Cyprichromis och Troffar) så jag tar tillbaka min reservation. Kanske en ide' för min egn del .
                Mvh Janne

                420, 110 , 620, 120 L SA

                Kommentar

                • robjo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 330

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                  Jag har förstått att du vill utnyttja ytorna i akvariet och att du nu funderar över de nedre regionerna. Neolamprologus och Lamprulogus trivs där med. N leleupi eller N buescheri tycker jag är stiliga eller varför inte N cylindricus som är lite ovanligare men nu finns spridd i handeln. Snäcklekare är intressanta och det finns en del att välja på. En joker skulle kunna vara en Gnatochromis, "dammsugaren", som jag inte haft men inbillar mig är lite robustare än andra sandciklider.
                  Är inte N leleupi en konkurent till marlieri. Lever på ungefär samma "yta" i burken. Jag har varit sugen på denna för dess underbara färg men inte vågat. Ska man våga eller? Jag tänker ända inte låta honorna spotta i karet, utan flytta/tömma dom när det är dags.
                  Sen har jag nog bestämmt mig för L ocellatus "gold" det verkar vara en tuff liten rackare.
                  Detta måste vara en utav dom roligare stunder man kan ha inom akvaristiken, sitta och klura på vilken typ av fisk man vill ha.

                  /Robban
                  http://picasaweb.google.se/sipedon/

                  Kommentar

                  • janne63
                    NCS Medlem
                    • augusti 2006
                    • 157

                    #10
                    Det stämmer nog att leleupi kan konkurrera med Marlieri om samma yta i karet. Jag har haft Brichardi och Regani ihop tidigare och Regani fick hålla till där prinsessorna inte ville vara. Jag tyckte ändå att det funkade bra med min kombination, mycket hänger väl på hur stort karet är. Därmed inte sagt att det funkar med Leleupi och Marlieri. Men du har rätt, Leleupin har en härlig färg.......

                    Ska du ha dessa med troffar så vet i tusan, mina prinsessor var väldigt hårdhänta mot troffarna de hade sällskap av. Troffarna går ju inte och gömmer sig eller smyger som exvis. Regani, troffarna fick duktigt med stryk när de kom in på prinsessornas revir. Vet inte om alla Neolamprologus bevakar sina revir lika hängivet men det kan ju vara värt att tänka på om man vill behålla sina Troffar i någorlunda skick.
                    Mvh Janne

                    420, 110 , 620, 120 L SA

                    Kommentar

                    • robjo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 330

                      #11
                      Nä jag bestämmde mig för att inte hålla prinssesor i samma kar som troffarna även om det är ett 540, dom verkar lite hårda. Kanske blir det nästa gång istället. För en underbar fisk är det.

                      /Robban
                      http://picasaweb.google.se/sipedon/

                      Kommentar

                      • janne63
                        NCS Medlem
                        • augusti 2006
                        • 157

                        #12
                        Ursprungligen postat av robjo
                        Detta måste vara en utav dom roligare stunder man kan ha inom akvaristiken, sitta och klura på vilken typ av fisk man vill ha.
                        /Robban
                        Instämmer helt och hållet. Fast det finns ganska många kul stunder har jag upptäckt sen jag började om med akvarier för ett tag sen.
                        Mvh Janne

                        420, 110 , 620, 120 L SA

                        Kommentar

                        • janne63
                          NCS Medlem
                          • augusti 2006
                          • 157

                          #13
                          Ursprungligen postat av robjo
                          Nä jag bestämmde mig för att inte hålla prinssesor i samma kar som troffarna även om det är ett 540, dom verkar lite hårda. Kanske blir det nästa gång istället. För en underbar fisk är det.

                          /Robban
                          Jo prinsessan är nog min favoritfisk faktiskt, den fisken är en av orsakerna till att jag funderar på ytterligare ett kar (tror inte de funkar med sandlekare).

                          Jag funderade annars mest på om Leleupi är snällare mot kamraterna i karet än vad prinsessan är?
                          Mvh Janne

                          420, 110 , 620, 120 L SA

                          Kommentar

                          • robjo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 330

                            #14
                            Jag tror det att dom är det. Utan att ha provat själv dock. Mycket utan prinssesornas hårda beteende beror kanske på deras yngelvård, det är vad jag lyckats läsa mig till här på forumet.
                            Men förr eller senare ska jag hålla dessa fiskar.

                            //Robban
                            http://picasaweb.google.se/sipedon/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...