Tuggande hona som drar över tiden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    Tuggande hona som drar över tiden

    Vad händer när en hona tuggar längre än normalt? Finns det risk att det blir massdöd av ynglena när hon väl spottar? Tänker på om de inte får tillräckligt med mat i sig. Och varför händer det ibland att de inte spottar i tid?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    #2
    Jag kan bara spekulera men tror att det inte är någon fara med ynglen utan mer risk för att honan får svårt att återhämta sig om hon går långt över tiden.

    Förmodligen tuggar de längre om de är stressade av någon anlednig, för lite gömställen, andra fiskar som jagar henne osv. Vad är det för fisk som gått för länge och hur långt har det gått?
    ||||

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • juni 2006
      • 357

      #3
      Jag tänkte mest bara i största allmänhet men har precis fått en Golden att spotta i håven då hon närmade sig sjätte veckan. Hon såg väldigt blek och smal ut så jag blev mest orolig för att hon inte skulle klara sig.

      Gör inte så mycket om ynglena inte klarar sig, är mer rädd om honan som är väldigt fint tecknad. Hon äter iaf.
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • Zzzit
        Användare
        • januari 2006
        • 253

        #4
        6:e veckan!? Det va lååååång tid!
        Mina golden drar alltid över tiden, ca 4-9 dagar, och det är inga problem för dem att återhämta sig! De är iofs i bra kondition innan och får gå kvar med ynglen länge efter.
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • oktober 2005
          • 409

          #5
          Sex veckor är väldigt lång tid för en golden! En av mina tropheusar gick 5 veckor och då tömde jag henne. Men jag tyckte inte att hon var så mager, fast hon var kanske lite fet innan hon började ruva
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          Arbetssätt...