Blanda lokaliteter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    Blanda lokaliteter?

    Tänkte höra hur noga NI är när det gäller blandning av lokaliteter?
    Spelar det ingen roll så länge de ser likadana ut?
    Spelar det ingen roll om de ser ungefär likadana ut?
    Spelar det ingen roll även om de skiljer sig en hel del mellan dem?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Zzzit
    Tänkte höra hur noga NI är när det gäller blandning av lokaliteter?
    Spelar det ingen roll så länge de ser likadana ut?
    Spelar det ingen roll om de ser ungefär likadana ut?
    Spelar det ingen roll även om de skiljer sig en hel del mellan dem?
    Det ar enligt mig varre att blanda olika lokaliteter an beskrivna arter om man ska odla pa fisken. Ser de inte likadana ut sa kan man ju skilja dem at nar de ska odlas sa dat ar det ju som att blanda arter. Att blanda lokaliteter som ser likadana ut ar som att blanda arter som man inte kan skilja at (troligen Ar det att blanda arter som man inte kan skilja at).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Jag skulle inte blanda. Anledningen är att de "varianter" som kommer från olika lokaler och där det finns åtminstone nån skillnad, i framtiden med säkerhet kommer att anses vara olika arter.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Tur att vi svarade ungefar likadant For att ta ett exempel: Metriaclima zebra ar garanterat parafyletiskt.

        Med detta menar jag att man brutit ut arter som M. fainzilbieri och M. emmiltos "mitt i" zebratradet. Kriterierna for vad som ar en zebra har mycket litet med slaktskap att gora. Att da glatt blanda "klassiska" BB zebror fran olika lokaler ar exakt samma sak som att blanda emmiltos med zebra. De ar lika nara slakt med vissa zebror som de ar med arter som brutits ur.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 07 september 2006, 15:39.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Det beror ju helt på vilken fisk man pratar om, vissa spelar mindre roll medans vissa är tabu att blanda. Det finns ju vissa arter som finns i mer eler mindre hela sjön som ser exakt likadana ut, inte liknar utan exakt på pricken och då tycker jag det spelar mindre roll eftersom just den varianten inte bara finns på ett specifikt ställe.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Det beror ju helt på vilken fisk man pratar om, vissa spelar mindre roll medans vissa är tabu att blanda. Det finns ju vissa arter som finns i mer eler mindre hela sjön som ser exakt likadana ut, inte liknar utan exakt på pricken och då tycker jag det spelar mindre roll eftersom just den varianten inte bara finns på ett specifikt ställe.
            Ar det samma population sa ar det forstas bara att blanda pa, men hur vet man det? Har du nagot exemplel?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Ar det samma population sa ar det forstas bara att blanda pa, men hur vet man det? Har du nagot exemplel?
              Samma population är det väl om dom träffades i förrgår även fast det är 1km mellan platserna dom lever på och det i mellan endast är en tillfällig transportsträcka, träffades dom för 20år sedan även fast det är 500m mellan platserna dom lever på så är det en annan population?

              Som exempel C. moori, F. rostratus finns säkert en hel del om man börjar kolla lite.
              Protomelas taeniolatus tex där finns det ju ett gäng olika geografiska varianter som säker kommer få helt nya namn så där blir det ju lite fel o blanda dom.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Haplisar i största allmänhets säljs ju vanligtvis utan fångstplatser. Först nu har det ju börjat arta sig lite bland exportörer och butiker. Se på Sciaenochromis fryeri som har en mängd olika geografiska variationer men som i hobbyn har blandats för det vilda.
                Tony Englund

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tony
                  Haplisar i största allmänhets säljs ju vanligtvis utan fångstplatser. Först nu har det ju börjat arta sig lite bland exportörer och butiker. Se på Sciaenochromis fryeri som har en mängd olika geografiska variationer men som i hobbyn har blandats för det vilda.
                  Fast på den finns det ju synbara skillnader maleri variantenten tex skiljer sig med den vita blazen osv.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Zzzit
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 253

                    #10
                    Fryeri tycker jag är ett bra exempel! Som sagt ovan så blandas den hej vilt, trots skillnader!
                    C. trewavasae som som skiljer sig lika mycket som fryeri ungefär, är det ok att blanda den oxå då?
                    Fiskar som är relativt nya i handeln här, vad händer med dem? Om det vid ett senare tillfälle dyker upp sådant som visar att det egentligen skiljer sig mycket! (som kanske inte syns)
                    Fiskar som ser ut likadant i färgen, men skiljer sig i kroppsform på olika ställen, hur spekulerar ni då?
                    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      C. trewavasae tycker jag inte man ska blanda eftersom det e svårt o hålla isär honorna men hanarna ser man skillnad på.

                      Ser jag minsta skillnad på en art där jag har en hona och hane av 2 olika lokaliteter så skulle jag alldrig spara yngel av dom.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Samma population är det väl om dom träffades i förrgår även fast det är 1km mellan platserna dom lever på och det i mellan endast är en tillfällig transportsträcka, träffades dom för 20år sedan även fast det är 500m mellan platserna dom lever på så är det en annan population?

                        Som exempel C. moori, F. rostratus finns säkert en hel del om man börjar kolla lite.
                        Protomelas taeniolatus tex där finns det ju ett gäng olika geografiska varianter som säker kommer få helt nya namn så där blir det ju lite fel o blanda dom.
                        20 ar racker for att de ska dela genpol och vara samma population. Att en fisk simmar over vart 100de ar eller nagat sadant racker sakert for att tva lokaler ska vara samma population (beror pa generationstiden och storleken pa subpopulationen (dvs hur manga fiskar det finns i varje lokal)). Fast jag ar inte populationsgenetiker sa jag hoftar en hel del nu.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Om jag minns min genetikkurs rätt, så räcker det med att en individ per generation simmar över för att två ideala (oändligt stora & panmiktiska) populationer aldrig skall bli genetiskt olika varandra.

                          Jag skulle gisstimera att genomsnittlig generationstid för malawiciklider är i storleksordningen en till två år.

                          Det känns spontant lite tveksamt att en individ var femtionde generation skulle räcka för att hindra att två små verkliga populationer med tiden blir genetiskt distinkta, men det räcker definitivt för att sakta ner processen.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Om jag minns min genetikkurs rätt, så räcker det med att en individ per generation simmar över för att två ideala (oändligt stora & panmiktiska) populationer aldrig skall bli genetiskt olika varandra.

                            Jag skulle gisstimera att genomsnittlig generationstid för malawiciklider är i storleksordningen en till två år.

                            Det känns spontant lite tveksamt att en individ var femtionde generation skulle räcka för att hindra att två små verkliga populationer med tiden blir genetiskt distinkta, men det räcker definitivt för att sakta ner processen.
                            Du har sakert ratt. Jag hoftade som sagt en hel del. Hursomhelst sa ar det inte speciellt manga fiskar som maste bytas relativt sallan. En fisk varje eller vartannat ar fran din gisstimering. Hur ofta ett stim pa 20 fiskar maste flytta sig vagar jag inte gisstimera.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...