Efter era goda råd, behövs ett till.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Efter era goda råd, behövs ett till.

    Hej jag har nyligen skaffat Troffar 24 st "pemba" och 3 "maleri" vill nu utöka med en art troffar till, och efter era råd blir det nog Tropheus duboisi, frågan är bara hur många?? Dom ska gå tillsammans i en 540 burk.

    /Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag skulle satsa på en grupp med 10-12 st individer. Det skulle innebära 36 troffar i ditt 540...

    Varför den siffran? Jo...då blir en grupp dominerande i antal och den gruppen kommer troligen att vara styrande i karet (inte alls någon självklarhet men kanske lite större sannolikhet - storleken på alfahanen är dock mest tongivande när det gäller karets dominant).

    Sedan tycker jag själv att det är snyggare om man har en grupp som dominerar i antal och den andra gruppen är "grädde på moset"...

    Kommentar

    • steveharris
      Användare
      • september 2003
      • 243

      #3
      Jag hade satsat på en grupp om ca 15 st. Tänk på att det bästa är att låta dom gå i ett annat kar hemma hos dig först, om du har möjlighet. Att sätta samman två grupper från två olika håll, som är vana vid lite olika vattenkvalité och foder, ökar risken för problem. Så det bästa är att låta dom "vänja sig vid dig" i ett separat kar och efter en tid föra samman grupperna. Nu har jag haft tur, har bara "slängt" i en grupp pemba hos en fungerande dubbegrupp och det funkade bra, så det kan gå det också.

      Hos mig är dubbarna något fler och den klart dominerande gruppen. Det är endast dom som leker i dagsläget, så jag håller med Stefans synpunkter........
      Patrik

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • maj 2005
        • 330

        #4
        Stort tack Stefan!

        Min tanke var att införskaffa 10 - 15 st, då var jag inte helt ute och cyklade iaf. jag tyckte det var bätrre att göra så istället för att blanda in snäckletare och "dyligt", leleupi tex. jag tror mig få ett livligare burk om jag kör på detta
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Gör som Steve Harris skriver blanda ldrig 2 troffe-grupper, då kan det gå åt skogen. Vore trevligt med lite bilder Robjo, du la upp en suddig bild förra veckan och jag tyckte fiskarna hade riktigt fina band.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • robjo
            Användare
            • maj 2005
            • 330

            #6
            Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Gör som Steve Harris skriver blanda ldrig 2 troffe-grupper, då kan det gå åt skogen. Vore trevligt med lite bilder Robjo, du la upp en suddig bild förra veckan och jag tyckte fiskarna hade riktigt fina band.

            Mvh/ BB
            Om jahg förtod hans inlägg så var det inga problem att blanda två olika troffat bara dom inte var "släkt" med varandra...
            Foton kommer men dom rackarna vill inte vara stilla, och jag är ingen mäster fotograf.

            //Robban
            Senast redigerad av robjo; 06 september 2006, 22:39.
            http://picasaweb.google.se/sipedon/

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              Stora problemet är de olika bakteriekulturerna det är det du måste vänja in dem på. Jag sabbade 10 Ikola och 14 Moliro när jag satte ihop dessa grupper utan att ha vänjt in dem.

              Kommentar

              Arbetssätt...