Atrsammansättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svanvik
    Användare
    • september 2006
    • 90

    Atrsammansättning

    Skulle vilja ha era synpunkter på den artsammansättning jag har funderingar kring. Har haft Tanganyika kar tidigare men då bara arter från klipp biotoperna. Skulle nu vilja prova på några nya arter från andra biotoper.

    Tanken är att ha antingen Cyathopharynx foae eller Ophthalmotilapia boops (eller liknande)
    Till detta hade jag tänkt någon art ur antingen Xenotilapia eller Enantiopus.
    Kanske även någon Cyprichromis samt Lamprologus Ocellatus om ni tror att dessa små juveler skulle ha en chans.

    Tror ni det skulle fungera eller skulle någon/några av arterna trängas undan/inte ges möjlighet att dra upp yngel? Är det några arter som passar bättre an andra av de nämda? Andra bättre lämpade medinvånare till foae eller boops?

    Akvariet är inte så stort 150*50*50. Beroende på era synpunkter väntar jag med ovanstående tills jag skaffat ett kar på 2 meter.

    Tanken är inte att ha någon omfattande odling men jag vill att alla arter i akvariet skall kunna dra upp yngel så det räcker för att föryngra beståndet samt eventuellt sprida beståndet till intresserade.

    Tacksam för era erfarenheter och synpunkter.
    Karl-Johan Svanvik
  • Thomas R.

    #2
    Ursprungligen postat av svanvik
    Tanken är att ha antingen Cyathopharynx foae eller Ophthalmotilapia boops (eller liknande)
    Till detta hade jag tänkt någon art ur antingen Xenotilapia eller Enantiopus.
    Kanske även någon Cyprichromis samt Lamprologus Ocellatus om ni tror att dessa små juveler skulle ha en chans.
    C. foae är grymt vacker när, och kanske också OM man lyckas få den att, färga. 375L känns i minsta laget för foan.
    O. boops är även den en grymt vacker fisk. Mina erfarenheter av den är att den är ganska hetsig. Bäst gick det när det fanns ett antal hanar som kunde spela mot varandra och sedan ett större gäng honor som kunde hitta tryggheten i gruppen. Även här känns 375L i minsta laget.
    Det finns andra varianter av Ophthalmotilapia som är mindre hetsiga och som kanske är lite lättare att föryngra (ex. vis ngn O ventralis).
    Det som jag däremot tror skulle passa ganska bra är en kombination av Xenotilapia (kanske X. flavipinnis eller X. ochrogenys) och Cyprichromis.

    Ursprungligen postat av svanvik
    Tanken är inte att ha någon omfattande odling men jag vill att alla arter i akvariet skall kunna dra upp yngel så det räcker för att föryngra beståndet samt eventuellt sprida beståndet till intresserade.
    Karl-Johan Svanvik
    Jag hade mängder av lek på mina boops men inte ett ynka yngel. Vad jag hör från andra "boops-ägare" så verkar det väldigt svår att få yngel av den.

    Kommentar

    • svanvik
      Användare
      • september 2006
      • 90

      #3
      Tack för svaret!

      Jag hade mängder av lek på mina boops men inte ett ynka yngel. Vad jag hör från andra "boops-ägare" så verkar det väldigt svår att få yngel av den.[/QUOTE]

      Hur långt kom lekarna? Var gick det fel?

      Kommentar

      • Thomas R.

        #4
        Ursprungligen postat av svanvik
        Hur långt kom lekarna? Var gick det fel?
        Leken skedde normalt! Hanen hade sin spelplats som han hävdade framgångsrikt, hanen lockade till sig honorna och allt såg normalt ut. Homorna behölll ägg/ yngel? i 1-2 veckor. Sedan hände något? Det var inte ngt positivt - det blev inga yngel.

        Jag var upp till Smedjebacken för några år sedan och tittade på ett 1400liters burk. Han hade 25-30 st boops. Det var 3-4 utfärgade hanar och en rejäl grupp honor. Han hade lyckats få några enstaka yngel. Men med en så stor grupp så tycker man att det borde spruta yngel!!!

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          #5
          vill bara säga välkommen till ncs svanvik

          mvh christoffer
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • ciklidMartin
            Användare
            • februari 2004
            • 213

            #6
            Om de har svårt att gå tiden ut kanske man kan använda en äggkläckare som den på bilden. Har kläckt ett antal ägg så och det har fungerat kanon. Har i ochförsig bara provat på troffeägg men de borde väl vara rätt lika boopsägg.

            Ursprungligen postat av Thomas R.
            Leken skedde normalt! Hanen hade sin spelplats som han hävdade framgångsrikt, hanen lockade till sig honorna och allt såg normalt ut. Homorna behölll ägg/ yngel? i 1-2 veckor. Sedan hände något? Det var inte ngt positivt - det blev inga yngel.

            Jag var upp till Smedjebacken för några år sedan och tittade på ett 1400liters burk. Han hade 25-30 st boops. Det var 3-4 utfärgade hanar och en rejäl grupp honor. Han hade lyckats få några enstaka yngel. Men med en så stor grupp så tycker man att det borde spruta yngel!!!
            Senast redigerad av ciklidMartin; 11 september 2006, 21:27.
            www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

            Kommentar

            • svanvik
              Användare
              • september 2006
              • 90

              #7
              Ursprungligen postat av Thomas R.
              Leken skedde normalt! Hanen hade sin spelplats som han hävdade framgångsrikt, hanen lockade till sig honorna och allt såg normalt ut. Homorna behölll ägg/ yngel? i 1-2 veckor. Sedan hände något? Det var inte ngt positivt - det blev inga yngel.

              Jag var upp till Smedjebacken för några år sedan och tittade på ett 1400liters burk. Han hade 25-30 st boops. Det var 3-4 utfärgade hanar och en rejäl grupp honor. Han hade lyckats få några enstaka yngel. Men med en så stor grupp så tycker man att det borde spruta yngel!!!
              Vet man hur de spottar i narturen? De kanske söker sig iväg till andra miljöer? Hur reagerar honorna på att bli flyttade till separata burkar med en eller flera tuggande honor?

              Tack för välkomnandet Choffe.

              Kommentar

              • Thomas R.

                #8
                Ursprungligen postat av svanvik
                Vet man hur de spottar i narturen? De kanske söker sig iväg till andra miljöer?
                Vad jag hört så söker de skydd i större grupper av honor och ungdjur.

                Ursprungligen postat av svanvik
                Hur reagerar honorna på att bli flyttade till separata burkar med en eller flera tuggande honor?
                Testade de flesta varianter. Flyttade ensam hona, flyttade flera honor, flyttade honorna både alldeles efter lek och 1½ vecka efter lek - samma resultat . Testade att låta honorna gå kvar i stora burken, men nähä.....

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Madmartin - hur fungerar den kläckaren?
                  Har du fler bilder på den?
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    Kan säga att för foae och ventralis skulle jag rekommendera inget mindre än 720. De är jävligt hetsiga.

                    375 är alldeles för litet för dessa fiskar. Även för litet för Enantiopus. Xenotilapia funkar dock alldeles utmärkt. C.leptosoma funkar också bra, skulle dock undvika jumbovarianterna då de är aggressivare.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • ciklidMartin
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 213

                      #11
                      Får ta några fler bilder på den så blir det lättare att beskriva hur den fungerar.

                      Ursprungligen postat av LN
                      Madmartin - hur fungerar den kläckaren?
                      Har du fler bilder på den?
                      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Tack på förhand Madmartin .
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...