N. Nematopus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matereo
    Användare
    • januari 2006
    • 169

    N. Nematopus

    Tjenare Ola!

    Jag sag i aldre forums poster att du tidagare hallit Neetroplus nematopus... Det gjorde jag med en gang, men bara ett par i eget akvarium med sk strykfisk.

    Hade du ngnsin dina i storre ca kar med andra ciklider?
    Vilka medinnevanare hade dom i sa fall? Hur funkade det?
    Hur stort lekrevir tog dom om dom lekte? I de tva akvarierna jag holl mina 135L och 160 tog dom all yta som revir.

    Ja jo jag ar sugen pa dem igen nu nar man gar i storreCA planer(akvariestorlek inte nodvandigtvis fisk).

    Givetvis ar jag intresserad av svar fran alla som har haft denna lilla pigga krabat i storre blandarts kar!


    Mvh Matereo!
    Senast redigerad av matereo; 06 september 2006, 10:26.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag holl en grupp pa 7 hanar och en hona med ett vildfangat hantelciklidpar i 375 liter. Det var pa den tiden da alla amerikanska fiskar var amerikaner och darfor samma "biotop". Neetroplusarna var kanske 7cm och hantlarna 20 samt 25. Det var en katastrof. Hantlarna hade inte en chans. Neetroplusarna tumlade daremot runt som troffar. Lekreviret var kanske 10x10 cm.

    Senare holl jag en grupp pa kanske 10 st med 1+3 Oreochromis mossambicus i 200L. Lekreviret da var kanske 1/4 av akvariet.

    Jag hade lite otur med konskvoten sa jag kopte en gang tva sma som hamnade med kardinaltetror och Laetacara dorsigera (eller om det var fjarilsciklid) och lite annat smatt och gatt i 100L. De vaxte upp till ett par och visade inte alls den aggressiviteten mina tidigare fiskar gjort. De holl ett pytterevir nera bland cryptocorynena.

    Hursomhelst sa tror jag att de gor sig bast i en storre grupp i ett akvarium pa minst 1.5 meter tillsammans med nagot stort som pallar att de far tjuvnyp hela tiden. Botten ska nog fyllas med sten i tennis- till volleybollsstorlek. NAr man haller dem i grupp sa ar aven fiskarna som inte leker snygga i stalgratt med ett svart band och ljusbla ogon. De som leker ar svarta med ett vitt band och guldfargade ogon.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • matereo
      Användare
      • januari 2006
      • 169

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag holl en grupp pa 7 hanar och en hona med ett vildfangat hantelciklidpar i 375 liter. Det var pa den tiden da alla amerikanska fiskar var amerikaner och darfor samma "biotop". Neetroplusarna var kanske 7cm och hantlarna 20 samt 25. Det var en katastrof. Hantlarna hade inte en chans. Neetroplusarna tumlade daremot runt som troffar. Lekreviret var kanske 10x10 cm.

      Senare holl jag en grupp pa kanske 10 st med 1+3 Oreochromis mossambicus i 200L. Lekreviret da var kanske 1/4 av akvariet.

      Jag hade lite otur med konskvoten sa jag kopte en gang tva sma som hamnade med kardinaltetror och Laetacara dorsigera (eller om det var fjarilsciklid) och lite annat smatt och gatt i 100L. De vaxte upp till ett par och visade inte alls den aggressiviteten mina tidigare fiskar gjort. De holl ett pytterevir nera bland cryptocorynena.

      Hursomhelst sa tror jag att de gor sig bast i en storre grupp i ett akvarium pa minst 1.5 meter tillsammans med nagot stort som pallar att de far tjuvnyp hela tiden. Botten ska nog fyllas med sten i tennis- till volleybollsstorlek. NAr man haller dem i grupp sa ar aven fiskarna som inte leker snygga i stalgratt med ett svart band och ljusbla ogon. De som leker ar svarta med ett vitt band och guldfargade ogon.
      Jag har ofta funderat pa det dar med revirstorlekar och hur ciklider ofta verkar definera revir(stort eller smatt) utifran olika komponenter i miljon. Coleman har ju skrivit ngn stans pa natet om zebraciklider som verkar ta sikte pa narmaste vaxt... om den ligger nara sa blir reviret mindre alt. om vaxten/erna ar avlagsen/na sa ar det storre. Nar det galler Nematopusarna sa ar jag sugen pa att prova dem igen men i ett !stort! kar med annan nicaragua ciklid poulation... Om man har langden (2-2,5m) varfor inte fylla en trdjedel av bottnen med neetroplus anpassade moblemang och resten med tja...?? tala om det ngn! Tala gärna om vad just du/ni som har ngn erfarenhet av denna fisken skulle tänka er att hålla i samma kar... Jag är ju sugen på att framöver göra en Rapps beställning och har länge tänkt på att även införskaffa A. Centrarchus... Men den är kanske lite vek i förhållande till neematopusarna!??
      Senast redigerad av matereo; 06 november 2006, 13:12.

      Kommentar

      Arbetssätt...