Mjölk!!! Hjälp mig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Mjölk!!! Hjälp mig!

    Hallåj.

    Har just köpt en rejäl säck faxegrus till mitt nya 100-liters kar. Oj vad tråkigt det är att bo tre våningar upp utan hiss ibland. Till saken. Jag sköljde faxegruset i cirka en timme genom att lägga det i en hink och gojsa runt det under ständig spolning med duschhandtag, vet inte riktigt hur jag annars kan bära mig åt?

    Lik förbannat så ser det ut som akvarievattnet består av 50% mellanmjölk! Det har iofs bara stått i en halvtimme eller så nu men det ser inte ut att klarna upp speciellt mycket heller. Ska jag bara bida min tid vänta på att det klarnar eller ska jag börja om (suck)?

    Hur sköljer man grus bäst?

    //Smådesperat Poppe.

  • Ps.Daniel

    #2
    Hej!

    Det lägger sig nog över natten om du har tvättat det ordentligt!

    Mvh Daniel

    DANIEL

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Faxegrus är hopplöst att få rent. Men det gör inte så mycket. Dimman lägger sig på några dagar och efter några vattenbyten och en vecka med filtreringen igång blir vattnet kristallklart.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Tack för råd.

        Ska jag koppla in innerfiltret direkt eller går det fortare för vattnet att klarna om det får vara ifred. Jag menar skumgummifiltret i innnerfiltret kan väl inte sålla ut de små kalkpartiklarna som gör att vattnet är mjölkigt?

        //Lite mindre desperat poppe.

        Kommentar

        • mariaa
          Användare
          • maj 2002
          • 97

          #5
          Hej!
          Jag vet hur det känns. Håller på att tvätta 50 kg dolomitkalk nu och det blir aldrig rent. Hur mycket man är sköljer så är det fortfarande vitt i vattnet. Men jag hoppas att vattnet kommer blir klart när det kommer i (har inte hunnit så långt än, bara sanden i akvariet hittills). Men just nu känns det tungt. Har väl en sisådär 30 kg kvar att tvätta.
          Mvh Maria

          Kommentar

          • Kjell K
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Låt absolut filtret vara igång. Om du har det avstängt tar det bara längre tid för akvariet att stabilisera sig. Jag kör med filtervadd i filtren då jag startat upp akvarium för att mekaniskt filtrera bort partiklar så snabbt som möjligt. Efter någon vecka byter jag filtervadden mot mer normalt filtermaterial (mest filtermattor).


            Kommentar

            • Anette
              Användare
              • april 2002
              • 178

              #7
              Hej!

              Jag använder ett durkslag för att skölja sand i. Är sanden mycket fin lägger jag en diskhandduk i. Mycket tidskrävande men dammet brukar försvinna. Använder jag hink tar jag bara en liten mängd grus, typ 2 liter.

              Att tvätta grus kan ta jättelång tid...men det beror ju på hur noga man är...
              Det fungerar ju faktiskt bra fast det inte är helt dammfritt!

              Anette

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Dimman lättar...

                Nu ser man nästan bakkgrunden i akvariet så det ska nog lösa sig =). Ujujuj vad snyggt det blir. Faxegrus och kalkstensrösen med en (visserligen printad) tanganyika-bakgrund. Det hela lyses upp av ett Sylvan Aquastar. Jättevitt... Tänkta invånade är prinsessor och någon form av snäcklekare. Var bara tvungen att skryta lite *stolt poppe*.

                Tack för råd och lugnande ord =)

                //Poppe

                Kommentar

                • Jesper Kinnås
                  Användare
                  • april 2002
                  • 34

                  #9
                  Hejs!

                  Jag brukar använda en avklippt PET-flaska, som jag kopplar till en slang. Fyller akvariet, suger ut med flaskan och slangen. Upprepar man detta ett par gånger blir det rent nästan direkt. Naturligtvis sköljer jag av det värsta i ett durkslag först.

                  /J

                  /Jesper
                  /Jesper

                  Kommentar

                  Arbetssätt...