Ytbehandling av trä?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle-hallabro
    Användare
    • juli 2005
    • 303

    Ytbehandling av trä?

    Har funderat endel på hur man ska ytbehandla trä som man har till t.ex akvarieställning, förvaring av akvarieprylar mm.

    Som jag ser det så ska jag ha en olja, för målat/lackat skadas lätt och det medför att fukten kryper under färgen, så en olja har jag tänkt, men frågan är vilken då den ska vara ogiftig/ej smeta.

    Vet att man ibland behandlar trä med parafinolja, men detta är ju en petroliumprodukt, så det måste vara olämpligt + sämre hållbarhet.
    Så ett förslag jag har fått är linolja, där kokt sådan tydligen ska torka in bättre, den råpressade ska enligt uppgifter vara kladdigare längre tid.

    Normalt så späder man linolja med lacknafta för att öka inträngningen, men i detta fallet så bör man inte använda lacknafta då detta är en petroliumprodukt, så vad kan man späda linoljan med?
    (balsam)Terpentin?
    Alcohol (rödsprit)?

    Vad finns det mer för bra alternativ?
    Någon vax sort kanske?

    Tacksam för tips.

    //Calle
    Senast redigerad av calle-hallabro; 03 september 2006, 23:32.
    **********
    En Mal idiot!
    www.goc.se
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    det finns nån sorts olja på ikea. Den är till att olja in köksbänkar av trä. Men oljebehandlat trä måste ju underhållas med jämna mellanrum. Jag skulle nog lacka med båtslack, den är i allafall vattenbeständig väldigt länge.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • matereo
      Användare
      • januari 2006
      • 169

      #3
      Det finns extra feta linoljor de funkar bra och kostar iofs lite mer men än sedan!?

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Jag kanske är ute och cyklar men förslaget linolja och terpentin tror jag inte alls är lämpligt varför?

        Eldfängt,luktar fruktansvärt, samt att det kladdar ett bra tag att det skulle vara ogiftigt nej det tvivlar jag på. Men kanske någon målare vet?

        oavsett vad du väljer hoppas jag att det blir bra.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Det blir inte konstant blött på en akvariebänk, så jag tror inte man behöver alltför hårt skydd. Till vårt köksbord gjorde jag så att jag mättade träet med "antikolja" (vet inte exakt vad det är; när det torkat är det inte eldfängt, det är lösningsmedlet som är mest brandfarligt), sen vaxade jag med bivax (säljs av IKEA för en spottstyver, ger ett extra skydd, och funkar rätt bra). Det har funkat för vårt köksbord, borde väl funka för en akvariebänk...

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Lackar du trät på rätt sätt så funkar det bra att måla. Färgen ska vara riktig oljefärg. Du stryker två gånger, första gången med färgen utblandad med 10-15 procent lacknafta. Detta gör att färgen sugs in i trät, vilket ger bättre hållbarhet (om man råkar skrapa lacken senare). Du kan även behandla själva ändträt med lite trälim utstpätt i vatten. Spädningen har samma funktion som lacknaftan ovan, limmet sugs in i trät. Lärde mig det tricket av brorsan, som är gitarrbyggare. Har inte testat själv, men kanske kan det funka att "måla" hela ställningen med trälim/vatten. Viktigt att skydda själva ändträt i allafall, det är det som enklast suger upp vatten.

            Olika former av oljor/vax vill jag inte använda just eftersom det måste underhållas med jämna mellanrum. Balsamterpentin och kokt linolja kan annars med fördel blandas ihop och ger en bra inoljning - har använt detta till en del bänkskivor i ek hemma i lägenheten. Har dock två verkliga olägenheter i akvariesammanhang: det luktar mycket skarpt under lång tid, och blandningen/trasorna är mycket eldfängda (och kan självantända).

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Linolja blandas lämpligen med BalsamTerpentin. Men att andvända det på en akvariebänk??? Det är lång torktid och måste göras många ggr innan träet är mättat. Doftar i hela huset kommer det att göra oxå, gott eller illa är väl en smaksak jobbigt i längden.

              Köksbänkskivor i trä där andvänder du Paraffinolja för den är ogiftig i jämförelse med andra oljor, så ska du tvunget andvända olja bör du nog andvända paraffinolja. Färghandlarna vet med all säkerhet vilka oljor som är giftiga och inte.

              Själv skulle jag nog hellre måla eller kanske andvända golvlack typ parkettlack. Tror det till och med finns nån typ tvåkomponets lack som blir riktigt högblank och jättestark, föredrar man en matt yta så finns det sidenmatt lack.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Vattenfastheten är inte speciellt viktigt då det gäller akvariebänk. Kör på vad du tycker är snyggt och praktiskt. Oljat, lackat, målat eller obehandlat, allt funkar. Giftigheten i behandlingen är inte heller så avgörande eftersom bänken ju inte har direktkontakt med vattnet.

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • palm
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 114

                  #9
                  Hej

                  Ett tänkvärt alternativ är vaxning. Finns speciellt vax som användes t.ex till köksbänkar i trä.
                  En lite hårdre yta än trä och går lätt att vaxa i ifall man stöter imot.
                  På denna sida finns en del info om behandling av bänskivor
                  /Palm
                  325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                  +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                  Kommentar

                  • calle-hallabro
                    Användare
                    • juli 2005
                    • 303

                    #10
                    Tack för alla tips.

                    Pratade just med färghandlaren, han menar att linolja mer eller mindre alltid luktar.
                    Parafinolja fanns det i livsmedelskvalité, men tyvärr så måste man göra om behandlingen ganska ofta.
                    MEN vi kom fram till att den vattenbaserade parkettlacken jag har ståendes i dunkar skulle kunna funka, och den luktar inte nämnvärt vid applicering + är väldigt tålig.
                    Så jag ska provbehandla en bit för att se om den är OK, men det uppfattar jag att den är

                    Återkommer hur det går.

                    Tack

                    //Calle
                    **********
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...