maingano eller johannii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shaft
    Användare
    • juli 2006
    • 32

    maingano eller johannii





    Trots alla bilder jag tittat på har jag svårt att bestämma om detta är en johannii eller en maingano.
    Kanske någon som har ett mer tränat öga?

    Mvh Jerry
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    #2
    Eftersom den har två så pass tydliga linjer längs kroppen säger jag maingano, johannii har väl bara en tydlig linje?
    Senast redigerad av malplacerad; 02 september 2006, 19:13.
    ||||

    Kommentar

    • Shaft
      Användare
      • juli 2006
      • 32

      #3
      Ursprungligen postat av malplacerad
      Eftersom den har två så pass tydliga linjer längs kroppen säger jag maingano, johannii har väl bara en tydlig linje?
      Har googlat och hittat många bilder på både maingano och johannii men blir inte klokare för det.
      Kan vara som du säger med linjerna.
      Tror det är många som blandar ihop dessa två fiskar och därmed dyker det upp bilder på maingano när det egentligen är en johannii( och tvärtom).
      Men det är ju bara en teori, eftersom jag inte själv kan skilja på dem

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • maj 2005
        • 877

        #4
        Ursprungligen postat av Shaft
        Har googlat och hittat många bilder på både maingano och johannii men blir inte klokare för det.
        Kan vara som du säger med linjerna.
        Tror det är många som blandar ihop dessa två fiskar och därmed dyker det upp bilder på maingano när det egentligen är en johannii( och tvärtom).
        Men det är ju bara en teori, eftersom jag inte själv kan skilja på dem
        Du har säkert rätt ang blandandet, vi får hoppas att någon mer erfaren kan bena ut detta. Skäms nästan över att nämna att jag har 3+4 johannii hemma men är ändå osäker, dock har jag bara haft dem i några dagar
        ||||

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #5
          Detta är en säker Vf Johanni hane.

          Producerar yngel som en fabrik. Honorna diggar honnom rejält.
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Jag kollade runt på nätet och såg inte heller skillnad, så jag sökte lite mer. Hittade detta:

            "Breeding M. cyaneorhabdos males tend to have an overall bluish hue, whereas M. johannii males tend to be almost black rather than blue. Melanochromis cyaneorhabdos tends to have more gill rakers on the first epibranchial (9-11) than does M. johannii (8-9; Eccles, 1973)."

            och

            "This mbuna is often confused with M. johanni. One important distinguishing characteristic is that females are not orange, whereas female M. johanii are. Both male & female M. cyanerhabdos are colored the same"

            Din fisk skulle alltså vara en maingano... troligen. Det ser onekligen ut som om eraserx fisk är mer svart i de mörka partierna än vad din fisk är... Men det är ju svårt att avgöra från foto.

            Kommentar

            • malplacerad
              Användare
              • maj 2005
              • 877

              #7
              Bra info du letat fram Mike, det där med kroppsfärgen svart vs blått verkar ju stämma bra på de bilder jag sett. Mina johannii hanar är precis som eraserx hane svarta i grunden.

              Om man ser en hel grupp istället för en ensam individ så är det lättare att avgöra vilken art det är eftersom johannii honorna är helgula och maingano honorna har samma teckning som hanarna.

              Shaft: Är det din fisk och har du bara en?
              ||||

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                #8
                Den johanni hanen som är på bilden jag postade ser precis ut så i verkligheten som på bilden. Han är djup mörk blå och ser ut som svart. Så det är vell så ,kanske att Mainganon är mer blå medans Johanni är djup mörk blå/svart. Senn så beror det nog på ålder oxå ,eftersom johanni hanen på bilden är några år och avkomman från honom är blå än så länge, dom blir vell mörkare med tiden skulle jag tro. dessutom så har dom ett litet tredje streck mellan strecket längst upp på ryggen och ryggfenans kant om ni förstår. Detta streck kommer nog oxå att växa bort med tiden skulle jag tro. Det blir mycket troende från min sida där men bättre det än att inte tro på något.
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • Shaft
                  Användare
                  • juli 2006
                  • 32

                  #9
                  Ursprungligen postat av malplacerad
                  Bra info du letat fram Mike, det där med kroppsfärgen svart vs blått verkar ju stämma bra på de bilder jag sett. Mina johannii hanar är precis som eraserx hane svarta i grunden.

                  Om man ser en hel grupp istället för en ensam individ så är det lättare att avgöra vilken art det är eftersom johannii honorna är helgula och maingano honorna har samma teckning som hanarna.

                  Shaft: Är det din fisk och har du bara en?
                  Fisken på bilden är min.
                  Jag har fått med den när jag köpte ett begagnat kar, ägaren hade mindre koll på malawi arter än jag(jo det är sant) så han hade ingen aning.
                  Och jag har/hade bara en.
                  Igår var jag till en seriös ciklidhandlare(expert zoo Ludvika) och köpte en grupp på 5 maingano som nu går i ett annat kar.
                  Trodde att jag enkelt skulle kunna avgöra om fisken på bilden är en maningano eller johannii när jag köpte de nya fiskarna.
                  Jag går fram och tillbaka mellen karen men har svårt att bestämma mig.

                  Vill absolut inte blanda dessa två och riskera få en blandras.
                  Lutar själv(oftast) åt att de är en maingano.
                  Läser man infon Mike har tagit fram så stärker det maingano misstankarna,TUSEN TACK Mike.
                  Tror att jag tar med fisken nästa gång jag är till Ludvika och frågar ägaren där.
                  Vill som sagt VERKLIGEN inte blanda två arter.

                  Tusen tack för all hjälp alla

                  Mvh Jerry

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #10
                    Sitter med 8 st maingano bredvid mig, tror verkligen det är en Maingano. Mainganon är blåare både i ränder och mellan ränder. Johanni är mer svart och skall inte vara lika blå i ränderna, men visst, inte helt lätt att avgöra om det saknas honor.

                    Bilderna som finns på arterna här på ciklid.se gör dock ingen klokare, det får jag hålla med om. Själv har jag inte sett någon vuxen Johanni som varit så blå som den är på bilderna här på ciklid, utan betydligt mer svart, även om det givetvis finns.

                    De johanni som jag sett har varit lite kraftigare i kroppen än vad mainganon är, men det kan ju bero på matning. Tycker visserligen att bilderna på ciklid.se drar lite åt det hållet också.
                    Senast redigerad av Prayerman; 03 september 2006, 16:56.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    Arbetssätt...