Vaggande troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Vaggande troffar

    Hallo!

    Vi stoppade i 30 troffar på 4-5 cm hemma hos en polare i går, allt såg bra ut typ... inga skumma saker men idag så ligger 5-6 st o vaggar på botten, dom är ca 4-5 cm och hade rest långt, 1dygn, så transporten kanske blev lite tuff..., någon som känner igen detta eller vet vad det kan vara?
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Dom gånger jag hatr haft vaggande troffa har dom oftast dött , men ibland har det även hjälpt att salta lite extra i karet.

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #3
      När jag köpte VF senaste gången så blev flyget försenat och de fick resa mycket för länge. De som överlevde låg på botten och vaggade. Det gick över till dagen efter.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Det skumma är att dom kom i går och började vagga idag... men då verkar det som det förekommer efter längre resor så någon form av stress symptom eller ren utmattning, kanske det som spökar da.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • matereo
          Användare
          • januari 2006
          • 169

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Det skumma är att dom kom i går och började vagga idag... men då verkar det som det förekommer efter längre resor så någon form av stress symptom eller ren utmattning, kanske det som spökar da.
          Sist jag sag det hade dom bukvattensot... men du har sakert bara halvt ihjalstressade fiskar.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av matereo
            Sist jag sag det hade dom bukvattensot... men du har sakert bara halvt ihjalstressade fiskar.
            Det är inte någon som hostar eller har genomskinliga avföringstrådar eller är svullen... hoppas på stress =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • ciklidMartin
              Användare
              • februari 2004
              • 213

              #7
              När jag tagit in VF troffar har de varit sövda och behövt en tid att vakna upp på. Då har jag ibland också haft samma symptom att de står eller ligger på botten för att senare vakna till. Om fiskarna vaggar utan att varit sövda så låter det som en sjukdom.

              Har han din polare något karantänakvarie att stoppa de som vaggar i?
              Kollat vattenvärdena?

              Om mina troffar skulle stå och vagga på botten skulle jag göra ett rejält vattenbyte och sedan medicinera med octozin eller liknande om vattenbytet inte hjälpte. Men det är alltid bäst att gå på sin egen intiution .
              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Det är inte någon som hostar eller har genomskinliga avföringstrådar eller är svullen... hoppas på stress =)
                har haft samma problem bland mina malawi sen jag köpt ett par vilt fångade daktari ser ut som stress fast inget som kan ha stressat dom tre demasoni blev sådana två dog två dar senare hittade jag daktari hannen död det gick väldigt fort alla andra fiskarna i karet har mått bra så jag kann ej fatta varför

                Kommentar

                • Stephan E
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 307

                  #9
                  En av mina nya Moliro gick och vaggade efter resan från Tyskland och det fick bli karantän i ett separat akvarium. Den svullnade upp och ögonen hade nästan tryckts ut från fisken. Skickade i ett större antal salttabletter så salthalten i akvariet blev riktigt hög. Hittills har det fungerat eftersom fisken verkar återhämta sig. Ögonen är numera normala men magen är fortfarande svullen. Däremot så har fisken börjat äta och det tar jag som ett gott tecken. Kommande vecka blir avgörande om det blir avlivning av fisken för att slippa dess lidande.

                  Har höjt salthalten väsentligt i alla mina akvarier och det har blivit bättre färgsättning på firrarna.
                  Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                  Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ursäkta Deelay om jag snor åt mig en fråga.
                    Jag kör med axalsalttabletter och har normalt 3 tabl/100 liter bytt vatten i tanganyika men har inte satt i mina nyinköpta Ikola-troffar.

                    Hur hårt vågar man salta troffar vid sjukdom?
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Stephan E
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 307

                      #11
                      Jag kör med Granngårdens axalsalt och jag skickade i 6-7 tabletter under en 48-timmars period i ett 144 liters akvarium (osaltat från början). Det går ett gäng malawi där sedan tidigare och de har bara färgat ut rejält samtidigt som min "sjuka" moliro tillfrisknat otroligt fort.

                      Molirons kropps svullnad är efter senast kollen i stort sett borta så kanske kan den få återförenas efter nästa helg med sina artfränder. Bättre att vara försiktig så inte hela beståndet går åt pipan.

                      Jag har chansat med antalet tabletter och har haft turen med att det verkar ha fungerat för mig vid detta tillfälle.
                      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Bra ....5 Tabl/100 liter alltså. Bra att veta om det skulle strula till sig.
                        Jag har precis som du märkt att lätt saltat vatten gör att fisken färgar bättre.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Var försiktiga med saltet...

                          Jag använde salt till mina Malawi...Granngårdens Axal pro...och det blev inte bra. En del arter "tappade" färg och Aulonocara fick fenproblem. Det berodde på för stor andel salt i karet och man ska betänka att de där tabletterna tar en del tid på sig att smälta så om man inte kontrollerar värden så kan man snabbt se till att fiskarna får en direkt dålig vattenmiljö.

                          Kommentar

                          • Stephan E
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 307

                            #14
                            Naturligtvis så kommer jag inte köra med en så stark koncentration med salt när jag förvissat mig om att fisken är ok. Hade egentligen bara två val, antingen en död fisk eller så en massiv saltning av akvariet. Att det var en del malawi i burken beror på utrymmesbrist för tillfället samt att dessa malawi kom med på köpet vid ett akvarieköp. Jag vet med andra ord inte om det är korsningar eller äkta vara. Hur som helst så är färgerna otroligt skarpa för tillfället.
                            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                            Kommentar

                            • svanvik
                              Användare
                              • september 2006
                              • 90

                              #15
                              En instickande fråga: Vilka risker tar man om man skulle använda vanligt havssalt. Typ medelhavssalt från ICA?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...