Biltemas blästersand Giftig eller??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Biltemas blästersand Giftig eller??

    En fundering efter att ha läst en massa trådar om denna sand. Finns det olika varianter utav denna sand förutom kornstorleken. Är det till och med någon som är direkt olämplig att ha i burken? Dom verkar ju innehålla olika "saker" tex aluminium.
    Man vill ju inte ha ett gäng "dåliga" fiskar när man vaknar morgonen efter.

    //Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Gäst

    #2
    Nej det tror jag inte har haft blästersand i tre kar i ca fyra år utan problem. Men det är den vanliga ljusa sanden och den grövre de har två storlekar.

    Men hos biltema finns en svart sand som jag har för mig är aluminiumsilikat den har jag inte och vågar inte testa.

    Kommentar

    • Helenai
      Användare
      • oktober 2004
      • 269

      #3
      Aluminiumsilikat=jordens statistiskt mest vanliga och en mycket stabil och ogiftig förening.

      Vissa har haft invändningar mot den svarta rådasanden för att den tar livet av fisk. Men det blev i slutändan rätt oklart om den gruvrest som den uppgavs bestå av verkligen var giftig för fisk. Innehåller den löst bunden koppar är den giftig, annars kanske den är det eller kanske inte. Uppgifterna gick isär.
      Senast redigerad av Helenai; 01 september 2006, 03:13.
      Varde ljus... och det vart mörker.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Aha då kanske biltemas aluminiumsilikat är ett alternativ ändå 25kg för 120 är ju överkommligt pris.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          angående svart råda med gruvrest om det är löst bunden koppar då kanske ett vanligt dropptest fungerar för att se om nåt avges ja koppar menar jag

          Kommentar

          • johnny 99
            Användare
            • december 2004
            • 80

            #6
            Det man får tänka på angående aluminiumsilikatet är att det är vasst och otrevligt för fiskar som gräver eller bökar i botten

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Aluminiumsilikat är (förmodligen) helt stabil kemiskt sett, men kornen har mycket vassa kanter.

              (Ha, två själar, en tanke )

              Kommentar

              • enjoy_aquarium
                Användare
                • augusti 2006
                • 7

                #8
                Biltemas Blästersand

                Jag kör deras sand och har inte haft några problem alls med fisken!
                Däremot måste man vara försiktig med minsta kornstorleken, för har man pumphuvuden med filtermatta, så sugs den lätt upp i filter och går rakt in i pumphuvudet.
                Använd helst inte den minsta kornstorleken, dels för det med pumparna och sen är den för tät i vattnet, så det bildas "gasfickor" i sanden när den lägat ett tag.

                Mvh//Patrik - Enjoy Aquarium

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ja har också haft problem med "gasfickor" med för fin sand. Dessutom funkar fin sand sämre som biologisk rening eftersom det blir dåligt syresatt i sanden, den är helt enkelt för tät.

                  Välkommen till forumet enjoy_aquarium.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 1159

                    #10
                    Kan meddela att den svarta rådasand som finns att köpa i zoobutiker oxå är aluminiumsilikat, det funkar med diskusar och växter utan problem. Om jag inte haft "tillgodo" i zoobutiken hade jag aldrig köpt rådasanden eftersom den är mycket dyrare. Den vanliga ljusa blästersanden har jag i flera kar och den fungerar kanon. Ett tips för att slippa luftfickor i sanden är att hälla i sanden när du har vatten i karet, då försvinner luften som ger dessa luftfickor automatiskt! Jag har aldrig haft problem med att blästersanden från biltema dammar i karet även om jag inte sköljt den!
                    Om man däremot häller i ett lager sand och sedan fyller vatten kan luft fastna i den täta sanden och bilda omysiga sumpgasliknande utsläpp, jag har dock aldrig märkt att fiskarna tar skada av dessa illaluktande utsläpp!
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      De illaluktande gaserna beror på syrebrist inte på att luft stängts in och kan hända oavsett hur man gör när man slänger i sanden. Och faktum är att stora mängder svavelväte i botten kan knäcka fiskarna så där har du den enda giftighet man skulle kunna beskylla sand för. Men anaerob nerbrytning är lätt att undvika.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • ciklidMartin
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 213

                        #12
                        Ursprungligen postat av tropfrog
                        De illaluktande gaserna beror på syrebrist inte på att luft stängts in och kan hända oavsett hur man gör när man slänger i sanden. Och faktum är att stora mängder svavelväte i botten kan knäcka fiskarna så där har du den enda giftighet man skulle kunna beskylla sand för. Men anaerob nerbrytning är lätt att undvika.
                        MVH
                        Magnus
                        Hur gör du för att undvika det, Magnus?
                        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          I ett av mina kar huserar L.multifaciatus och där har sanden en förmåga att vara rörlig. Annars så ser jag till att slamsuga ner till bottenglaset vid vattenbyte och efter 3-4 vattenbyten är hela botten genomgådd. Har därför inte upplevt svavellukt och sk gasbubblor.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...