Rhampochromis arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rovfisken
    Användare
    • april 2005
    • 178

    Rhampochromis arter

    Hej, vilka här har haft arter ur denna familj? dela gärna med er tips och erfarenheter, riktigt coola fiskar.
    Mina kar

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Jag har sedan ett par veckor en trio R. esox. Förbenat coola fiskar måste jag säga.

    Detta är den enda Rhamphochromisen jag haft, så det är alldeles för tidigt att säga hur de beter sig. Det jag sett hittils är att de är ganska sävliga för det mesta, de slåss inte med andra firrar förutom att honorna knuffar lite försiktigt på varandra ibland. Vid matning gäller det dock för fisk <10cm att inte uppehålla sig mellan maten och Rhampho-käftarna. De har verkligt stora tänder och ett gap som ser ut att kunna ge svåra skador på annat levande om de nu fick lust för det.

    Skaffa dig ett gäng, så byter vi erfarenheter under resan

    Ola Svensson borde vara den medlem som har absolut bäst koll på dessa sillar då jag vill minnas att han jobbar med dem i sitt projekt.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      Ramphochromis Macrophalmus

      Hade jag när det begav sig riktiga snabbsimmare aktiva matfriska hade en säregen lek tror dom lekte på öppet vatten om slingrade i en spiral typ honan plockade upp äggen innan dom når botten
      Senast redigerad av Micke Jarhl; 01 september 2006, 15:42.
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        De ingar inte i mitt projekt men vi har sp. chilingali och longiceps pa jobbet. sp. chilingali och longiceps ar latta att halla och lattlekta. De ar inte speciellt aggressiva mot varandra jamfort med t ex malawi zebror. Akvariet behover inte vara jattestort. 180 cm racker for 1+3 av longiceps. De ater inte ens ciklidyngel. Esox har vi ocksa. Esox blir konsmogen sent sa vi har ar inte lekmogna an (de ar 30 - 40 cm nu). De kommer hamna i en tusenlitersburk i entren sa far vi se om de ska inga i nagot. sp. chilingali och och longiceps gors det experiment pa.

        Eftersom att dessa ar bland de ballare fiskarna fran malawisjon sa kikar jag lite pa dem varje dag.

        Min boss har gjort en liten hemsida om Rhamphosar. Missa inte bildgalleriet: http://www.hull.ac.uk/cichlids/Fish_rhampho.html

        (Ps Rhamphochromis ar ett slakte, inte en familj. De hor till familjen Cichlidae)
        Senast redigerad av Ola Svensson; 01 september 2006, 14:07.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Rovfisken
          Användare
          • april 2005
          • 178

          #5
          Tackar för infon , jag har bestämmt mig för att införskaffa någon av dessa vars artnamn jag inte minns eller har hört förut , men att dom än så länge är ganska ovanliga i handeln gör det hela ännu roligare , förövrig så undrar jag vad man bör blanda dom med för fiskar? det jag har tänk pröva nu e att ha dom tillsammans med N.Fusco,F.rostratus,N.Livingstonie och A.christyi + lite foderfisk från mbuna gruppen.Sen så verkar det lovande det Ola säger att dom inte e så hemska som folk verkar tro.
          Mina kar

          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det funkar utmarkt att ha dem med mbuna, Protomelas mm. Mbunas blir foder till en del av de andra men inte at oppet vatten rhamphosar som longiceps. Dessa jagar ifatt usipa od pa oppet vatten. Mbunayngel gommer sig med en gang. Jag skulle gissa att man ska vara lite vaksam med stora aggrombunas. Jag skulle gissa att Rhamphosar ar kansligare an mbunor som tal hur mycket stryk som helst.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              I karet där mina rhamphosar går är det ungefär följande hierarki:

              1. Metriaclima zebra "maisoni", totalitär kung som spöar alla. Såpass att han snart ryker
              2. Aristochromis christyi. Får konstant stryk av maisonin då christyi inte kan förstå att en mindre fisk vill bestämma
              3. D. compressiceps, N. fuscotaeniatus som mest småbråkar med varandra
              4. Rhampochromis esox. Står mest och blänger och simmar ett par varv emellanåt och får när de passerar maisonins rev en smäll eller två.

              Så, med standard haplisar/rovisar tror jag inte det finns några problem.

              Edit: Esox-hanen är ca 35-37cm och enligt Ola är det kanske så att han inte är könsmogen. Den dagen han blir det kanske det blir lite ändringar i rang
              Tony Englund

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                mina R.Macrophalmus var väldigt rädda för skuggor,när karet var nersläckt så fick man föra sig varsamt för annars så small det i gavlarna ,den enda fisken jag har märkt sådan känslighet !
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • Rovfisken
                  Användare
                  • april 2005
                  • 178

                  #9
                  Ja, idag så var jag o hämtade Rhampochromis esox 4stycken, det var väldigt nära att N.Fusco paret och 3 galna Christiy fick tag i dom, men dom kommer bli riktigt coola.
                  det verkar dock som att priset på rhampochromis kommer gå upp nu när säljarna märkt hur populära dom e här på tråden.han har funderat på mellan 300-800kr/styck för f1orna på 5-10cm, så där kommer nog priset att landa i fortsättningen.HAHAHAHA!!!!
                  Senast redigerad av Rovfisken; 03 september 2006, 20:15.
                  Mina kar

                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Hoho, sådana priser för F1'or vettetusan om vi någonsin får se. Det är ju ändå en hyffsat smal nisch med rovmalawis i allmänhet och en gråsilvrig sill som rhampho i synnerhet
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Thomas R.

                      #11
                      Kul med ett ökat intresse för Rhampochromis! Det är en kanonball art...!
                      Har just nu en grupp på 15-20 st R. sp. chilingali-yngel på uppväxt.

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Javisst är det coola firrar, eller som Zzzit uttryckte sig när han kikade på mina, "De ser ju ut som batonger!"

                        Jag skall ta och fota mina när jag kommer åt, för mina esox ser minsann inte lika taniga ut som de gör på de flesta bilder man ser. De är klart mkt stabilare, men det kan ju också bero på en aning för mycket mat.

                        Thomas, hur stora är dina? Stora nog att se könsskillnad?
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Rovfisken
                          Användare
                          • april 2005
                          • 178

                          #13
                          []

                          Grattis till ynglen , Dom e riktigt coola inga färgranna skönheter men brutala och häftiga, det e ju d som lockar mest...håller på och matar upp mina Esox för fullt redan nu, dom ska bli stora .
                          Enda nackdelen e att jag inte riktigt vet hur dom ska få plats sen om dom blir 45cm, men det problemet e helt klart värt att lösa den dagen.Än så länge tycker jag att dom har vart harmlösa, e mest oroliga över att jag ska åka bort 7dagar så att dom blir utan mat, men sen kom jag på den roliga ideen att fylla upp karet med 30-40 neontetror el nån annan billig fisk som dom kan äta lite av om dom skulle svälta. frågan e bara hur länge dom räcker? hehe
                          Tony hur stora är dina Esox nu? och hur är dom ihop med andra firrar i din burk?

                          Det skulle ju inte vara helt fel om ni kunde Fota dom och adda till artregistret eller bara för att visa upp dom här i tråden
                          Senast redigerad av Rovfisken; 04 september 2006, 23:40.
                          Mina kar

                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Mina esox är mellan 30-37cm sådär. Som jag skrev tidigare är de minsann inga stöddiga typer och åker mest på smådäng av alla andra firrar i karet.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Thomas R.

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tony
                              Thomas, hur stora är dina? Stora nog att se könsskillnad?
                              De är inte så stora än.
                              R. sp. chilingali är en dvärgvariant, enligt Ola så skall maxsize inte vara så brutal som den är för esox.
                              Mina är 10-12 cm. Två av tre honor har producerat yngel. Jag tycker mig inte ha några problem att skilja könen åt...
                              Tyvärr så har jag bara två honor kvar. En hona gick åt i en allmän massuppgörelse mellan alla Rhampochromisarna.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...