Lejonhuvudciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Lejonhuvudciklid

    Är väldigt sugen på att skaffa denna rackare till mitt nya västafrika kar. Kan bli inhandlad väldigt snart till och med. Skulle vara kul att få höra lite vad ni som haft den tyckt om den och hur den är att hålla.

    jag har ett 344 liters kar 125*55*50 som de skall vara i, eventuellt tillsammans med ett par paletter och lite tetror. Har byggt grottor i vardera kanterna på karet, hoppas med detta att de skall ta revir i varsitt hörn. Men nu handlar det först och främst om Lejonhuvudena, inte paletter, de har jag själv erfarenhet av.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • matereo
    Användare
    • januari 2006
    • 169

    #2
    Ursprungligen postat av Prayerman
    Är väldigt sugen på att skaffa denna rackare till mitt nya västafrika kar. Kan bli inhandlad väldigt snart till och med. Skulle vara kul att få höra lite vad ni som haft den tyckt om den och hur den är att hålla.

    jag har ett 344 liters kar 125*55*50 som de skall vara i, eventuellt tillsammans med ett par paletter och lite tetror. Har byggt grottor i vardera kanterna på karet, hoppas med detta att de skall ta revir i varsitt hörn. Men nu handlar det först och främst om Lejonhuvudena, inte paletter, de har jag själv erfarenhet av.
    Lejonhuvudciklider ar skoj firrar...344L ar ratt stort och du kunde latt ha ngn ciklid till, kanske Anomolachromis thomasi som val leker oppet och/eller Opalciklider!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Jag hade dessa ciklider för många år sedan dom har en outvecklad simblåsa vilket gör att dom simmar utefter botten,men dom är fina,det tar ett tag innan dom kommer fram och visar sig mina kom fram först efter någon vecka eller två,men dom är intressanta,Mvh Ann-MariViktig är att akvariet är inrett med rötter mycket gömställen i form av kokosskal ihåligt samt fin sand gärna fin rådasand lite skuggad belysning,pH lite under 7 tror jag att jag hade,ha gärna ett gäng 2-3 hanar på 4-5 honor oj,det är ett tag sedan man hade dom men jag tror nog jag gett dig rätt info

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #4
        ok, nice! More please...
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Lycka till Prayerman hör av dig om du fått tag på några fina ex jag blir ju sugen att själv skaffa dom igen när du skriver om dom,undrar om dom finns i VF skick?Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • matereo
            Användare
            • januari 2006
            • 169

            #6
            Ursprungligen postat av Prayerman
            ok, nice! More please...
            Tja... det finns teoretiskt ganska manga olika nannochromis ciklider att valja bland, men sallan i handeln. Nanochromis nudiceps ar nog vanligast... aven om den sakert forvaxlas endel med andra Nannochromisar, oftast star det bara Opalciklid iaf. Sedan ar val ett gang vandkolmalar(Synodontis nigriventris) inte fel heller.

            Guldfisken i kalmar har forresten kanonfina VF lejonhuvudsciklider inne! Mycket fina!

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Mateo,vet du vad dom kan kostar? funderar på att skaffa dom igen Prayerman har inspirerat mig att skaffa dom,Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • matereo
                Användare
                • januari 2006
                • 169

                #8
                Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                Mateo,vet du vad dom kan kostar? funderar på att skaffa dom igen Prayerman har inspirerat mig att skaffa dom,Mvh Ann-Mari
                jag tror dom tar en hundralapp styck for sina VF pa guldfisken... ring dom och fraga vetja!

                Kommentar

                • CyberFish62
                  Användare
                  • juli 2005
                  • 22

                  #9
                  Prayerman, jag har ett gäng lejonhuvudciklider i två kar. De har ynglat av sig rätt bra....Har även haft den på 80-talet och gillar fisken skarpt.

                  Dess beteende blir jag ändå inte riktigt klok på......

                  Jag köpte ett par i Stoby och släppte ner dem i ett 63 liters där de gick själva. Jag hade ordnat med grottor och rätt bra omrörning i karet. De fann raskt varsin grotta och där bodde de, kom knappt ut för att äta. Gräva ut grottan fixar de så klart men man såg mer av grushögarna än fiskarna. Efter ett litet tag fanns det yngel och med artemia och flingor växte de. Ynglen var mera ute men gömde sig oftast.

                  Yngelhögen flyttades till ett 135 liters med endast ett motorfilter. De var totalt orädda och kastade sig över all mat, inga tendenser till att gömma sig.

                  En grupp som med stora (10 cm) kom senare senare i ett 720 liters malawikar. Det har gått fint, inga större aggressioner och de håller sig på botten. De vågar sig ut men har även sin trygga grotta. Maten attackeras på lejonhuvudciklidersvis och deras stora munnar kan ta stora bitar räkmix. De har även blivit yngel i karet som har växt upp (nu 4 cm).

                  Med ett 344 liters blir det inga problem, men ha även annan fisk i karet så att lejonhuvudcikliderna känner sig trygga. Jag har inte upplevt att det har gett sig på andra fiskar, men i ett litet kar kan ett par mobba andra lejonhuvudciklider (ser man ibland i akvarieaffärer).

                  Har du vägarna förbi så finns här många (Åhus).

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #10
                    Åhus är inte precis i knutarna. Stockholm, uppsala och västerås däremot. Kanske blir det lite shopping imorgon.

                    Kul att höra det ni skriver, speciellt din långa cyberfish.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej!

                      Hej!
                      NU blev det igen så roligt med Lejonhuvuden så jag startar upp ett nytt 100 lit akvarium med dom,ska se vart dom går och få tag på.min butik hade inga inne just nu VF kostar en del så det får bli odlade,Mvh Ann-Mari PS undrar om det finns någon som odlar dom i Stockholm?!

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #12
                        Ok, nu har jag köpt ett par. Ångrar det verkligen inte, de var störtsköna. Inte för att jag sett mycket av dem hemma än men i affären var de coola. Köpte även ett par Thomasi. Tänkte inhandla kongotetra också men tyckte priset var högt. 80:- st för Kongotetra, var inte det dyrt? Ett stim på 10 blir 800:-, hu!
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • matereo
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 169

                          #13
                          Ursprungligen postat av Prayerman
                          Ok, nu har jag köpt ett par. Ångrar det verkligen inte, de var störtsköna. Inte för att jag sett mycket av dem hemma än men i affären var de coola. Köpte även ett par Thomasi. Tänkte inhandla kongotetra också men tyckte priset var högt. 80:- st för Kongotetra, var inte det dyrt? Ett stim på 10 blir 800:-, hu!
                          Bra start! Om det verkar funka och ga lugnt till i karet kan du nog ha ngn ciklid till pa sikt... en grottlekare till ev. Du vet det klassiska med rösen(eller iaf grottor) i andarna och oppet typ for thomasina i mitten.Eller tvart om lejonhuvudena bland sten i mitten och en substratlekare pa varje kant... jaja.. Grattis! Tetrorna verkar milt sagt dyra, men det kanske var lite storlek pa dem?

                          Nu langtar man efter lite bilder!?
                          Senast redigerad av matereo; 01 september 2006, 19:11.

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 1451

                            #14
                            Ursprungligen postat av Prayerman
                            Ok, nu har jag köpt ett par. Ångrar det verkligen inte, de var störtsköna. Inte för att jag sett mycket av dem hemma än men i affären var de coola. Köpte även ett par Thomasi. Tänkte inhandla kongotetra också men tyckte priset var högt. 80:- st för Kongotetra, var inte det dyrt? Ett stim på 10 blir 800:-, hu!
                            Verkar svindyrt - mina kosta bra mycket mindre än hälften. Jag tror att man ska bo i närheten av Göteborg (eller varför inte på Tjörn) om man är akvarist. Och inte minst om man är intresserad av ciklider!

                            Vänligen/ joe
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #15
                              Hej

                              Nja jag tyckte inte kongotetrorna var så stora, de var ju å andra sidan inte jättesmå heller. Men jag inväntar nog tills jag hittar billigare och då får gärna vara mindre, bara jag kan få ett gött stim på minst 10.

                              Jag har byggt två grottor i hörnen och lite mer öppet med en platt sten i mitten. Tyvärr har jag inte kunnat hålla mig till biotopriktigheten när det gäller växter, men det får va.

                              Skall ta en bild även om det är i det tidigaste laget, fortfarande ganska disigt.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...