Hästnosar och foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hästnosar och foder

    hej,
    jag ska starta ett nytt kar med hästnosar och gärna några substratruvare eller/och nigripinnis. problemet är dock uppenbart, hästnosen vill ha grönt, substrataren vill ha kött.
    Hur utfodrar ni som har hästnosar tillsammans med jullar/calvusar/lamprologus? Är räkmix enda valet eller finns det bra torrfoder som håller soten borta och samtidigt inte svälter de som vill ha kraftigare mat?
    Och slutligen, stämmer det att Tanganicodus irsacae tål protein bättre än andra hästnosar?
  • Gäst

    #2
    bump

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      #3
      är lite osäker på hur känsliga just hästnosar är men finns ju folk som föder upp trophar på istort set bara myglarver och det finns ju folk som föder upp jullar med foder som har hög veg % så tror inte de ska vara något större problem. en bra räckmix är säkert ett bra val men finns ju en heldel torrfoder som säkert duger bra kan hända att du borde kompletera torrfoderet lite eftersom att det är ju oftast mer inriktat till det ena..

      Mvh Daniel

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Mina Eretmodus klarar sig bra på grön räkmix. Den blandningen duger till både vegetarianerna och de mer köttkrävande arterna.

        Om du inte vill hålla på med räkmix så är jag mer osäker på vad som är det bästa. Ger du spirulinaflingor så är nog hästnosarna nöjda men jag tror att tex Julidochromis är tacksamma för smått levande eller fryst foder, tex cyklops och artemia som alternativ till räkmixen.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ok tack för svaren. AquaticNature används som jag förstår det av många som har troffar och hästnosar och det verkar fungera, dock förstår jag inte varför eftersom det innehåller ganska mkt protein och inte så mycket grönt.

          Jag tror inte jag vågar mata med frysfoder som artemia så hästnosarna får i sig det. Jag är ganska säker att dom får sot förr eller senare då. Utan då antar jag att grön räkmix är det bästa valet även om inte jag tror mina köttätare kommer växa så bra på det.

          På zoopets artbeskrivning står en kommentar att Tanganicodus irsacae tål protein bättre. Ingen annan som vet?

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            För vad det är värt...
            min personliga åsikt/erfarenhet är att så länge man undviker röda mygglarver får man aldrig buksot på sina fiskar.

            Jag har tillochmed matat fisk med köttfärs (och då får de lätt diarré, så det rekommenderas inte) men jag har aldrig sett buksot hos fisk jag inte matat med frysta röda mygglarver.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              För vad det är värt...
              min personliga åsikt/erfarenhet är att så länge man undviker röda mygglarver får man aldrig buksot på sina fiskar.

              Jag har tillochmed matat fisk med köttfärs (och då får de lätt diarré, så det rekommenderas inte) men jag har aldrig sett buksot hos fisk jag inte matat med frysta röda mygglarver.
              så du tror alltså det inte är farligt blanda frysfoder och vegmat åt dessa fiskar? vore ju bekvämt men tror inte riktigt det funkar

              Kommentar

              • jonre723
                Användare
                • oktober 2004
                • 439

                #8
                Komplettera räkmixen med mysis och cyklops så har du mat som alla Tanganyikaciklider kan äta. Krill, dafnier, bosmider och andra småkryp med hårda skal funkerar också bra.
                Och så är det.
                /J

                Kommentar

                • Sofus
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 190

                  #9
                  för övrigt, om man vill ha hästnosar tillsammans med troffar, funkar det att ha en grupp (5-6st) istället för ett par eller blir det för mycket kaos? Karet det gäller är på 450L (köpt av cougar

                  Funderar främst för att jag kommer inhandla dom i göteborg men jag bor i umeå så det vore trist att köpa ett par och så tänk om en av dom inte pallar bilturen upp sedan, så det vore tryggare att köpa en grupp (och roligare!)

                  Skulle dom para ut sig och sedan inte kunna samsas med dom övriga i karet har jag ett till troffekar också att sprida ut dom på
                  1m³ afrika i vardagsrummet!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                  http://www.akvarieforening.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...