P. milomo, olika utseende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    P. milomo, olika utseende?

    Är det någon som vet om Placidochromis milomo (VC-10) skiljer sig markant mellan fångsplatser?

    Jag har en trio "Fx" i ett 540 där hanen är ca 12-14cm och har den normala blå färgen över huvudet.

    I ett 750-liters har jag en vuxen trio VF och 4 st F1, men här färgar ingen mot blått. De två förmodade hanarna drar snarare åt det vitgula hållet över huvud, kropp och ryggfena. Till storleken borde de gott och väl kunna visa riktiga färger.
    Tony Englund
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Chinyamwezi varianten vet jag säkert att den ska få blått huvud, jag har nog inte sett några andra en just sånna med blått huvud när jag tänker efter, kropps färgen har jag sett stor variation på men alla har haft blått huvud... dom som e VF vet du fångstplatsen på dom?
    Senast redigerad av deelay; 31 augusti 2006, 01:13.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Nej jag har ingen aning om fångstplats på de VF. Någonstans har jag för mig att jag läst på någon lagerlista om någon variant de kallat "VC-10 White type" eller liknande, men jag kan bara inte komma ihåg vart.

      Jag skall nog sätta ihop grupperna och se om den lille blå hanen kan trigga någon av de vuxna att färga, för det kan ju även vara så att de låter bli att färga ut av ren bekvämlighet.

      Generellt är det ju ganska dålig ordning på fångstplatser när det gäller haplisar eftersom de ofta anses "finnas i hela sjön".
      Tony Englund

      Kommentar

      • Zzzit
        Användare
        • januari 2006
        • 253

        #4
        Tror inte det är den vita typen du har! Kolla in carsten! Den är väldigt blek, och så ser inte dina ut tycker jag!
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Ursprungligen postat av Zzzit
          Tror inte det är den vita typen du har! Kolla in carsten! Den är väldigt blek, och så ser inte dina ut tycker jag!
          Hmm, det vettetusan. De har blivit blekare allt eftersom de gjort sig hemmastadda, så jag tycker nog allt att den ser mer ut som Maleri-varianten, men de har inte så mycket blått på huvudet.

          Saxat från Malawicarsten.dk, "Der er ingen farvevariation imellem de forskellige fangststeder, men fisk fra Maleri øerne har en pæn gul grundfarve i det hvide."

          Det där låter ju onekligen som mina..
          Tony Englund

          Kommentar

          • Zzzit
            Användare
            • januari 2006
            • 253

            #6
            Det där med gul grundfärg förstår jag inte då jag tycker att alla har en gul grundfärg, inte en vit!!
            Men dina är ju som du säger inte blå heller, vilket jag tycker tyder på at de inte kommit igång än bara!
            När jag köpte mina så va det bara två hanar som va färgade, resten såg ut som honor, trots en ganska bra storlek!
            Min senaste hane såg ut som en hona tills dess han växt förbi honan i storlek, (15cm+) han skimrade bara svagt i blått!
            Mitt tips är att skänka dem till mig! Hahahaha
            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Ursprungligen postat av Zzzit
              Mitt tips är att skänka dem till mig! Hahahaha
              Jag vet att du är avundsjuk på dem
              Tony Englund

              Kommentar

              • Zzzit
                Användare
                • januari 2006
                • 253

                #8
                Inte det minsta! Va bara en uppoffring från min sida!
                Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                Kommentar

                Arbetssätt...