CA. Forutsagbart! Brandfackla:D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matereo
    Användare
    • januari 2006
    • 169

    CA. Forutsagbart! Brandfackla:D

    Jag var som sagt aktiv akvarist och medlem i NCS pa 80-talet och da hade det varit Anders Linden(klippan) som hostat forumet(om forum pa internet funnits), men jag tycker att Ola gor ett toppen jobb och att syd och centralamerika hela tiden fortsatter att forvana och ge oss nya varianter och arter. Men en sak som forvanansvart inte andrats ar fordomarna(aterhallsamheten) mot vissa sk. nyborjar firrar och det lite macho betonade i att premiera sa stora (bigmuthaf) CAare som mojligt. F#n dom sma och mellanstora ar lika kul och fortjanar uppmarksamhet i dessa kretsar.... verkligen... Dom ar ju fortfarande inkorsportar for massa akvarister i ciklidernas varld. Hylla Zebra cikliderna, (dom som ar av bra kvalitet!), en av ciklidhobbyns grundstenar och inkorsportar, det ar de varda(likasa sajikor). Det finns sakert sammanhang dar size matters men ciklider ar inte ett.

    Jag skulle vilja importera N. Nematopusar och A. Centrachus men vilka kanaler anvander man idag???? Svara ni som vet.
    Senast redigerad av matereo; 31 augusti 2006, 12:44.
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    Ursprungligen postat av matereo
    Det finns sakert sammanhang dar size matters men ciklider ar inte ett. .
    Kan bara instämma. Små fiskar är fina, och gör att akvariemiljön ser mindra plågsam och onaturlig ut.
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Tjja, själv håller jag både saijca och citrinellum... och mellanvarianterna robertsoni och loisellie. Tycker nog (oftast) de större arterna är mest underhållande men kräver sån enorm plats! Dessutom blir de inte uppätna av rovmalar och annat.
      Så karstorlek styr det hela.
      Har dock haft mycket nöje av saijcorna i ett 222 liters. Kan hålla med om att de mindre CA arterna borde lyftas fram.
      Anders L

      Kommentar

      • matereo
        Användare
        • januari 2006
        • 169

        #4
        Ursprungligen postat av anli
        Tjja, själv håller jag både saijca och citrinellum... och mellanvarianterna robertsoni och loisellie. Tycker nog (oftast) de större arterna är mest underhållande men kräver sån enorm plats! Dessutom blir de inte uppätna av rovmalar och annat.
        Så karstorlek styr det hela.
        Har dock haft mycket nöje av saijcorna i ett 222 liters. Kan hålla med om att de mindre CA arterna borde lyftas fram.
        Maste saga att du fatt till det riktigt bra med korken i 400L karet! Inte sa vanligt langre nu med alla fardiga plast bakgrunder, men riktigt snyggt om man ar noga... Filtreringen i det karet? Hur har du gjort?

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Ursprungligen postat av matereo
          Maste saga att du fatt till det riktigt bra med korken i 400L karet! Inte sa vanligt langre nu med alla fardiga plast bakgrunder, men riktigt snyggt om man ar noga... Filtreringen i det karet? Hur har du gjort?
          Då hade jag original juwel jumbo innerfilter och det funkade bra. Korken mosade dock till sig lite efter 2 år och malarna tuggade friskt. I samband med flytt så föll det i sär lite för mycket. . Just nu svartmålad
          Anders L

          Kommentar

          • Håknil
            Användare
            • december 2005
            • 484

            #6
            Ursprungligen postat av matereo
            Jag var som sagt aktiv akvarist och medlem i NCS pa 80-talet och da hade det varit Anders Linden(klippan) som hostat forumet(om forum pa internet funnits), men jag tycker att Ola gor ett toppen jobb och att syd och centralamerika hela tiden fortsatter att forvana och ge oss nya varianter och arter. Men en sak som forvanansvart inte andrats ar fordomarna(aterhallsamheten) mot vissa sk. nyborjar firrar och det lite macho betonade i att premiera sa stora (bigmuthaf) CAare som mojligt. F#n dom sma och mellanstora ar lika kul och fortjanar uppmarksamhet i dessa kretsar.... verkligen... Dom ar ju fortfarande inkorsportar for massa akvarister i ciklidernas varld. Hylla Zebra cikliderna, (dom som ar av bra kvalitet!), en av ciklidhobbyns grundstenar och inkorsportar, det ar de varda(likasa sajikor). Det finns sakert sammanhang dar size matters men ciklider ar inte ett.

            Jag skulle vilja importera N. Nematopusar och A. Centrachus men vilka kanaler anvander man idag???? Svara ni som vet.
            Hej

            Stöttar dig gärna i denna fråga.Tex. Zebra(i bägge varianterna) är en mycket
            tacksam och trevlig fisk som är underskattad.

            Har hållit dem i många år.
            De andra du nämner kan jag för dåligt.Däremot är ju Dempsey och "falsk" Texas,
            dvs.Carpinte intressant.

            Mvh

            Håkan

            Kommentar

            • matereo
              Användare
              • januari 2006
              • 169

              #7
              Ursprungligen postat av Muhni
              Hej

              Stöttar dig gärna i denna fråga.Tex. Zebra(i bägge varianterna) är en mycket
              tacksam och trevlig fisk som är underskattad.

              Har hållit dem i många år.
              De andra du nämner kan jag för dåligt.Däremot är ju Dempsey och "falsk" Texas,
              dvs.Carpinte intressant.

              Mvh

              Håkan
              Jag tror att Nematopusar vore en av de mindre (10-15cm)ciklider som bekraftar undantagen nar det galler att ga tillsammans med storre centralare. Jag fick dem av misstag i slutet av 80 talet och erfor att dom hade aggression sa det rackte for bade tva, tre och kanske annu fler ggr deras storlek... inte sarskilt snygga(gra) men intressanta, grottlekare... och desto snyggare under lek. Jag sag nu att Jeff Rapps har endel kul inne... ngn som bestallt dar tidigare? Kollektiv order? ngn som vill ha VF zebraciklider hehe
              Senast redigerad av matereo; 01 september 2006, 01:28.

              Kommentar

              • Styrsö
                Användare
                • november 2004
                • 343

                #8
                jag är med på Rapps beställning´- även den här gången ;-)

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  jag är sugen på Istlanum, så finns det inne är jag nog med.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • xandersx
                    Användare
                    • september 2005
                    • 72

                    #10
                    Det finns Bartoni inne nu. Kanske något att satsa på? Tycker de är vansinnigt snygga. Tyvärr så tillåter ekonomin ingen beställning för tillfället...

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      Rekomenderar A. robertsoni som halvsize CA. Mycket vacker! Lite ettriga mot varandra än så länge, men det kanske går över. Har 3 st spridda i 3 kar just nu (4 st i 332 liter funkade inte)... men kommer att sammanföra dom i 900 L i höst.
                      Anders L

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Ursprungligen postat av matereo
                        Jag tror att Nematopusar vore en av de mindre (10-15cm)ciklider som bekraftar undantagen nar det galler att ga tillsammans med storre centralare. Jag fick dem av misstag i slutet av 80 talet och erfor att dom hade aggression sa det rackte for bade tva, tre och kanske annu fler ggr deras storlek... inte sarskilt snygga(gra) men intressanta, grottlekare... och desto snyggare under lek. Jag sag nu att Jeff Rapps har endel kul inne... ngn som bestallt dar tidigare? Kollektiv order? ngn som vill ha VF zebraciklider hehe
                        Har varit med och beställt från Rapps 2 gånger, är nöjd med kvalitén på fisken bägge gångerna.
                        De fasta kostnaderna blir väldigt höga. En kollektiv order är alltså bra. Tänk då också på att det är liten storlek på fisken så beställ inte 4-5 st av varje utan minst 10 st om det skall vara lönt. De som blir över finner alltid köpare sen.
                        Lyckas du bara få ut en kull yngel så har du igen alla dina kostnader sen, även om du kanske lagt ut tusentals kronor på små grå fiskar...varav en del kanske dött på vägen!

                        Kan själv tänka mig att hänga med på en order, skulle så gärna vilja ha en C Umbriferahane, har beställt totalt 24 st umbriferor och hitills så är det bara honor.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • Mattias Andersson
                          Användare
                          • september 2003
                          • 788

                          #13
                          Om det blir en beställning så är jag intresserad.

                          Ni som beställt ifrån Rapps innan, vad ligger dom fasta avgifterna på ungefär??

                          Kommentar

                          • matereo
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 169

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                            Om det blir en beställning så är jag intresserad.

                            Ni som beställt ifrån Rapps innan, vad ligger dom fasta avgifterna på ungefär??
                            Kolla in hemsidan http://www.tangledupincichlids.com/ dar finns fisklistor och kop info...

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              Ni som är inne på CA, är inte "Blue dempsey" fortfarande ganska ovanliga och förbaskat snygga? Såg att Nols Ciklidhobby hade ett gäng idag.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...