Förbereda nytt filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

    Förbereda nytt filter?

    Skall snart slå ihop 2 akvarium till ett 2delat. I det nya karet kommer det att bo en Ancistrusavelgrupp + några räkor på "insugsidan" och ungmalawis på "utblåssidan". I det nya karet finns ett fint filter som jag troligtvis kommer att använda.

    Undrar nu, bör jag dränka in det nya filtret i vattnet/skit från det gamla ungmalawikaret innan jag kör igång den pumpen? Sanden från gamla karet/karen kommer att läggas över till det nya och där finns ju redan bakterier.
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Det "göttiga" finns ju redan i den gamla sanden....
    Sen fattar jag inte riktigt hur du tänkt att göra för övrigt *asg*, men det beror bara på att jag är lite låååångsam! men jag antar att du startar upp det nya karet direkt!

    Lycka till!

    DD - en högre nitritnivå ÄR inte farligt, så länge man vet att man har det och håller lite koll!
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • January 2005
      • 540

      #3
      Ursprungligen postat av deathdealer
      Det "göttiga" finns ju redan i den gamla sanden....
      Jo, det var det jag misstänkte. Dock aldrig fel att fråga om man känner sig osäker

      Ursprungligen postat av deathdealer
      Sen fattar jag inte riktigt hur du tänkt att göra för övrigt *asg*, men det beror bara på att jag är lite låååångsam! men jag antar att du startar upp det nya karet direkt!
      Eller så kan det bero på att du inte hade all fakta?
      Direkt när det går tänkte jag självklart starta upp det. Du ser, det fanns ingen "skiljevägg" i karet när jag köpte det. Så snart fastsättningen/finputsningen av denna är klar, kan resten påbörjas

      Kommentar

      Arbetssätt...