Eheim Proff 2224 för litet för 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palm
    Användare
    • August 2006
    • 114

    Eheim Proff 2224 för litet för 310L

    Hej

    Har beställt ett ehem proffs 2224 filter som skall gå till ett 250L (700L/H).
    Först hade jag tänkt mig ett 250kar men har börjat snegla på ett 310L istället men filtret är dock redan beställt.
    Klarar jag mig med detta ändå, eller kan jag komplettera med ett litet inner(Alt ytter) filter oxo?
    Ett extra litet filter borde ju vara bra när man rengör 2224.

    MVH /Palm
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Två filter är aldrig fel. Du omsätter lite mer än två gånger med nuvarande pump och det räcker om du har rätt riktat utblås och inte för fullt i karet. Men jag hade satsat på ett ytterligare filter. Det blir lätt så att fiskar ökar i antal och vips så är filtervolymen för liten.
    Trenden är annars att man ska ha 5-10 ggr pumpad volym och visst om du ska ha strömlevande fiskar eller knöfullt av Malawi så kanske det behövs.
    Senast redigerad av LN; 29 August 2006, 07:44.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • palm
      Användare
      • August 2006
      • 114

      #3
      Hej igen
      Låter bra, vad skulle rekomenderas som nummer två filter då.
      Classic 2211 Detta är ett extern filter med enbart filterpatron 300L/H likt ett innerfilter men man slipper ju neri tanken när man skall rengöra filtret.
      Senast redigerad av palm; 29 August 2006, 08:18.
      325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
      +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #4
        Det räcker gott och väl.
        Kör med makaroner i botten, sen biobollar sen 10 ppm filtematta ca:5 cm sen 20 ppm ca: 5 cm. I denna lösningen erbjuder du bakterierna att fästa på en stor yta samt även mekanisk rening av vattnet.
        Stoppar du i enbart en filterklump så kläggar den igen i botten mycket snabbare, än lösningen ovan.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

          #5
          En 2211 kanske räcker, men varför inte satsa på ett 2213 eller högre ?
          Då har man lite bättre marginaler och är bättre rustad inför framtiden, cirkulationen kommer inte att bli för kraftig om det är det man är rädd för.

          Kommentar

          • liv
            NCS Medlem
            • February 2005
            • 192

            #6
            Har ett 320l.og kjører Eheim 2028.Funker utmerket.6stk S.Daemon og 70 tetraer..skifter1/3 av vannet 1g.i uken.Det må man når man har jordspisere og blir da belønnet med fantastiske farger.
            jan

            Kommentar

            Arbetssätt...