54liters spottkar blir ciklidkar ....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    54liters spottkar blir ciklidkar ....

    Ett nyinköpt spottkar ska nog bli ett Tanganyika eller Malawi kar.
    Vad jag har förstått finns det en del Tanganyika firrar som passar ett så pass litet kar.

    Ska åka till akvarielagret imorgon så tips på passande arter sökes omgående.
    De har dåligt utbud här så jag tänkte passa på att köpa där i sthlm.

    tack på förhand
  • mats_jn
    Användare
    • september 2003
    • 142

    #2
    Jag rekommenderar neolamprologus multifasciatus.

    /mats

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #3
      Ursprungligen postat av mats_jn
      Jag rekommenderar neolamprologus multifasciatus.

      /mats
      heter den inte lamprologus multifasciatus? http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=206 hittade inte neol...

      jo men multisen rekomenderas. det är ju en liten spännande snäcklekare! så kör på 4 stycken sånna

      mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • Ted
        Användare
        • november 2003
        • 157

        #4
        De flesta mindre snäcklekare fungerar fint tex L.multifasciatus eller L.brevis.
        Annars ett par av någon av de mindre Julidochromisarna tex J. sp. "gombi" eller
        J.transcriptus.
        Ett par av prinsessor skulle också fungera.

        Av jullarna där det inte går att se nån könsskillnad är det väl lämpligast att börja med ca 4 djur för att sedan plocka bort de överflödiga när de parat ut.

        Ser att du är från Västerås, såg att Royal zoo hade ett gäng Lamprologus caudopunctatus (http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?ID=1145) inne, skulle säkert ochså gå bra i ett 50 liters, har bara haft denna firre 1gg för länge sedan och vad jag minns var de väldigt lugna. Har själv tänkt köpa ett gäng.
        /Ted
        750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

        Kommentar

        • janne63
          NCS Medlem
          • augusti 2006
          • 157

          #5
          Caudopunctatus har jag i ett 110 L sällskapskar (dvs. min son har karet, jag har hjälpt honom välja fiskar, han är bara 5 år). Det är bara ungfiskar än men de är väldigt trevliga och vackra. Gräver en del men är fredliga även om de gärna ser efter sitt lilla revir. Sällskap till dessa är L. Multifasciatus, också en väldigt trevlig fisk (som gräver den med). Caudopunctatusen är i mina ögon vackrare men bägge passar säkert bra. Man bör nog hålla en mindre grupp av bägge arterna oavsett vilken man väljer.
          Mvh Janne

          420, 110 , 620, 120 L SA

          Kommentar

          • MC Darup
            Användare
            • februari 2006
            • 11

            #6
            Jeg hadde meleagris i en 45 liter, 6 stykker.
            Innredet litt fornuftig- la store steiner slik at de ikke alltid så hverandre.

            Fikk lek og 19 yngel vokste opp

            Kommentar

            Arbetssätt...