Fråga om akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crulle
    Användare
    • January 2005
    • 98

    Fråga om akvarium

    Hej ska köpa ett 230L akvarium i morgon märke Cayman är riktigt fint möbelakvarium.. men är det nått man bör tänka på om dom??
    Shoohoo
  • Frudde
    Användare
    • January 2006
    • 12

    #2
    Har inte hört något speciellt om märket ifråga, så det är väl bara att gå igenom samma procedur som när man köper vanligt begagnat akvarium (Antar att det är beggat...).

    Känn på siliconet så det är mjukt och smidigt, får absolut inte vara torrt och hårt eller sprucket. Kolla så det inte har växt in alger under siliconet, det kan gå illa. Hör efter hur länge akvariet stått tomt, om alls, max 5 år skulle jag säga är hälsosamt, kanske mindre ändå. Känn på möbeln så den känns stabil, kolla efter rost om det e gammalt. Kontakterna och elektróniken i lysrampen ska inte se för skabbiga ut, om det finns trasiga delar kan du eller firrarna få stötar. Det går att byta och köpa nytt men sånt kostar.

    Det är lite att tänka på, men har akvariet varit igång nyligen så brukar det generellt sett inte vara problem.

    mvh. Fredric, som köpt rätt många (20+) beggade burkar men hittils aldrig haft problem... peppar, peppar....


    Mvh. Fredric

    Kommentar

    • Crulle
      Användare
      • January 2005
      • 98

      #3
      förlåt glömmde skriva att det är nytt
      Shoohoo

      Kommentar

      • Lacustris
        Användare
        • June 2005
        • 142

        #4
        Jag har sett dem men tycker de ser ut och verkar vara lite väl plastiga i utförandet.
        Allt verkar sitta inbyggt och fastbyggt typ "plug and play".
        Men de är väl billiga?

        Alternativet är de välrennomerade möbelkarstillverkarna som t.ex. Juwel eller MP.
        Efter vad jag sett hade jag nog hellre lagt pengarna på ett bättre begegnat kvalitetskar.
        Det är aldrig för sent att ge upp!

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #5
          Crulle; Gillar du karet - köp det!
          Om det är ett nytt kar, få du garanti...så det ska väl inte vara något problem, alla har vi olika tycke och smak vad det gäller utseeende på kar. Det jag tycker är grymmt kan andra dissa totalt, så välj det du tycker om!
          Sen finns det massa information i tråden överst i Akvarie-delen!!!

          Lycka till!

          DD
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          Arbetssätt...