Freddies +??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Freddies +??

    Vad skulle man kunna ha ihop med Freddies i ett 720L?

    Har varit inne lite på Nandopsis tetracantha, men jag e rädd för att dom är lite väl aggro, men å andra sidan så säger en del att den inte tar så stort revir i karet så det kanske löser sig ändå?

    Tips på nån annan art, söker mest efter fiskar med lite rov/jakt beteende, av den anledningen så har jag lekt med tanken o släppa i några "påffar".
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    #2
    Njae... inte kubaner iaf... min erfarenhet säger mig att de funkar sällsynt illa ihop med utpräglade rovfiskar som freddies och andra parachromisarter...

    Varför inte testa med några feta viejor..? Jag har mina freddies ihop med ett par melanura och ett par regani... det funkar kanon...
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      Ursprungligen postat av Pangaea
      Njae... inte kubaner iaf... min erfarenhet säger mig att de funkar sällsynt illa ihop med utpräglade rovfiskar som freddies och andra parachromisarter...

      Varför inte testa med några feta viejor..? Jag har mina freddies ihop med ett par melanura och ett par regani... det funkar kanon...

      Hur kunde jag gissa på att du skulle rekomendera nån Viejaart

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Ursprungligen postat av Pangaea
        Njae... inte kubaner iaf... min erfarenhet säger mig att de funkar sällsynt illa ihop med utpräglade rovfiskar som freddies och andra parachromisarter...

        Varför inte testa med några feta viejor..? Jag har mina freddies ihop med ett par melanura och ett par regani... det funkar kanon...
        Jag får nog anmäla en avvikande uppfattning. Har numera mitt freddiepar tillsammans med mitt kubapar och det fungerar bra. De håller till i varsin hörna av 720 l karet utan några större problem.

        A och O är att ge dem tillräckligt med utrymme.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Håller med jinnarparen och jag tror dessutom att freddies är värre än tetracanthus när det väl kommer till kritan. Jag har freddies, kuba, JD och bocourti i ett 2m:s 540-kar. Den största konflikten är mellan freddieparet och bocourtihanen.

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Freddies? Vad är det? Begagnade Calvin Kleinkalsonger?

            Skämt åsido så tycker jag det vore bra om de som postar anstränger sig och skriver ut det korrekta och fullständiga namnet åtminstone en gång i varje tråd.

            Även om slang, mindre vedertagna förkortningar, specialuttryck och liknande fikonspråk är ett sätt att visa att man är kunnig och insatt och verkligen intresserad är det bra för oss andra om vi har en chans att hänga med. Inte minst för sökfunktionens skull är det viktigt att skriva ut det fullständiga och korrekta namnet.

            Daniel /språkpolis
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #7
              Parachromis friedrichstalii

              jaja nu får man nog upp sidan om man söker

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Freddies? Vad är det? Begagnade Calvin Kleinkalsonger?

                Skämt åsido så tycker jag det vore bra om de som postar anstränger sig och skriver ut det korrekta och fullständiga namnet åtminstone en gång i varje tråd.

                Även om slang, mindre vedertagna förkortningar, specialuttryck och liknande fikonspråk är ett sätt att visa att man är kunnig och insatt och verkligen intresserad är det bra för oss andra om vi har en chans att hänga med. Inte minst för sökfunktionens skull är det viktigt att skriva ut det fullständiga och korrekta namnet.

                Daniel /språkpolis
                Att jag skriver freddies istället för Parachromis Friedrichstahlii beror inte på att jag skall visa mig på styva linan, snarare ren lathet. Men jag har noterat vad du har skrivit så vi får väl se om det inte blir någon bättring på detta.


                Mattias: Läste ditt första inlägg igen - släpp inte i några påfågelsciklider!
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                  Freddies? Vad är det? Begagnade Calvin Kleinkalsonger?

                  Skämt åsido så tycker jag det vore bra om de som postar anstränger sig och skriver ut det korrekta och fullständiga namnet åtminstone en gång i varje tråd.

                  Även om slang, mindre vedertagna förkortningar, specialuttryck och liknande fikonspråk är ett sätt att visa att man är kunnig och insatt och verkligen intresserad är det bra för oss andra om vi har en chans att hänga med. Inte minst för sökfunktionens skull är det viktigt att skriva ut det fullständiga och korrekta namnet.

                  Daniel /språkpolis
                  Aj aj kapten !!!

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    daniel_i_malmö: säger du samma saker i afrika-forumet där det skrivs golden, ahli och rödzebra hela tiden?
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Som vard for avdelningen sa vill jag papeka en grej till ang korrekt namn: Traden blir inte sokbar om ni inte skriver ut det fullstandiga namnet minst en gang. Darfor ser jag garna att ni gor det. Om ni ser att nagon missat det sa skriv garna ut det i svaret.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #12
                        Ursprungligen postat av Daniel Odell
                        daniel_i_malmö: säger du samma saker i afrika-forumet där det skrivs golden, ahli och rödzebra hela tiden?
                        Jag har påpekat samma sak tidigare i andra trådar, bland annat foto-tråden. Jag påpekar det dock inte i alla trådar där det kunde behövas, långt ifrån. Bland annat eftersom jag förstår att sådana påpekanden kan uppfattas tråkig och negativ kritik. Det är en balansgång att sträva efter korrekthet och fullständighet i diskussionerna utan att för den sakens skull kväva det spontana och livliga erfarenhetsutbytet på forumet.

                        Anledningen till att jag skrev i den här tråden var att jag inte kände mig helt säker på vad rubrikens 'freddies' betydde, trots att jag är akvarist sedan 25 år och även arbetat 7-8 år i akvarieaffär. 'Freddies' kan knappast anses vara ett lika vedertaget populärnamn som rödzebra. Jag tycker att man absolut bör sträva efter att skriva ut både det fullständiga vetenskapliga namnet och det vedertagna populärnamnet minst en gång i varje tråd. Jag skulle till och med gå så långt att säga att jag tycker det borde stå i riktlinjerna för forumet.

                        Jag har säkerligen gjort mig skyldig till samma misstag i trådar jag själv skapat och jag hoppas mitt tidigare inlägg ses mer som en välmenad påminnelse än negativ kritik.
                        Senast redigerad av daniel_i_malmö; 30 augusti 2006, 15:40.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...