Teleogramma Brichardi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mina

    Teleogramma Brichardi

    Hej! Mitt första inlägg här på forumet. Tänkte starta ett sydafrikanskt kar till hösten och har spanat in den otroligt snygga cikliden Teleogramma Brichardi. Någon som vet var man kan få tag på dessa fiskar och om de skickar fisk (bor nämligen ganska långt norrut)? Ska naturligtvis kolla med de lokala zoologiska affärerna om de har möjlighet att beställa hem, men Teleogramma är ju inte den vanligaste akvariefisken direkt, så den kanske är svår att få tag på. Någon som har erfarenhet av dessa ciklider?

    Har också spanat in Nanochromis sorterna, samt P. Taeniatus "Bipindi", "Moliwe" etc. De är mycket snygga!

    Skulle det funka med ett par av Teleogramma tillsammans med ett par av Nanochromis eller Taeniatus i ett 253 liters?

    Ni är välkommen med förslag på en spännande och snygg fisk kombination till mitt 253 liters sydafrikanska kar.
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Välkommen till forumet! T. brichardi fanns inne hos Zoomässan i Kungsbacka när jag var där förra helgen.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • PatCash
      Användare
      • september 2005
      • 29

      #3
      Zoomässan i Kungsbacka är den enda butik jag känner till som har haft något större sortiment av västafrikanska ciklider. Det är dock en bit ifrån Umeå (!) och vet ej ifall de skickar. Om du inte har någon bra lokal butik kan de kanske informera om vilka möjligheter det finns att få tag i teleogramma brichardi (är nog inte helt lätt).

      Nanochromis är ganska roliga fiskar utifrån min erfarenhet. Tilapia Joka är en annan trevlig västafrikan, påminner lite om tropheus i betéendet. Mina ex åt dock alla tänkbara akvarieväxter med stor aptit. De var lite lustiga för om man satte sig med en randig tröja framför akvariet så färgade de ut sina ränder något enormt!

      Dessa ciklider kan med fördel kombineras med ett stim kongotetror för att befolka övre delen av akvariet.

      Kommentar

      • PatCash
        Användare
        • september 2005
        • 29

        #4
        Micke hann före!

        Jasså de har teleogramma brichardi? Då kanske man får sticka dit och ta sig en titt!

        Kommentar

        • Mina

          #5
          Ursprungligen postat av Micke
          Välkommen till forumet! T. brichardi fanns inne hos Zoomässan i Kungsbacka när jag var där förra helgen.
          Ursprungligen postat av PatCash
          Zoomässan i Kungsbacka är den enda butik jag känner till som har haft något större sortiment av västafrikanska ciklider. Det är dock en bit ifrån Umeå (!) och vet ej ifall de skickar. Om du inte har någon bra lokal butik kan de kanske informera om vilka möjligheter det finns att få tag i teleogramma brichardi (är nog inte helt lätt).
          Ok, Tack, Micke och PatCash! Ska ringa och kolla om de skickar för som PatCash sa, Kungsbacka är en bra bit från Umeå och är inte en tripp jag har möjlighet att köra.

          Tyvärr så står det på fisksidan att de itne skickar fisk, så det går nog inte. Typiskt! Jag får hoppas de lokala affärerna kan hitta Brichardi. Blir nog inte så lätt!

          Ursprungligen postat av PatCash
          Nanochromis är ganska roliga fiskar utifrån min erfarenhet. Tilapia Joka är en annan trevlig västafrikan, påminner lite om tropheus i betéendet. Mina ex åt dock alla tänkbara akvarieväxter med stor aptit. De var lite lustiga för om man satte sig med en randig tröja framför akvariet så färgade de ut sina ränder något enormt!
          Hehe, Tilapia Joka låter som en rolig fisk. Kikade lite på Zoopet och googlade och den ser inte dum ut. Den blir ganska så stor förstås, men den är def. ett tänkbart val. Tack!

          Ursprungligen postat av PatCash
          Dessa ciklider kan med fördel kombineras med ett stim kongotetror för att befolka övre delen av akvariet.
          Kongotetror är ju väldigt läckra så det skulle nog bli en bra kombination. Blir Kongo tetran väldigt stor i ett akvarie? Hur många individer kan jag ha i mitt 253 liters?
          Senast redigerad av Gäst; 28 augusti 2006, 18:02.

          Kommentar

          • PatCash
            Användare
            • september 2005
            • 29

            #6
            Kongotetror blir något större än de flesta andra tetror, men absolut inte för stora för ett 250-liters. Du kan säkert ha 10-15 utan problem. Kom ihåg bara att hanarna och honorna ser helt olika ut så se till att få båda sorterna när du köper dem.

            Mvh Martin

            Kommentar

            Arbetssätt...