Svampangrepp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    Svampangrepp?

    En av mina nyinköpta fiskar har fått något på ögat. Det började som en vit prick men nu ser det ut som överdelen på ögat är vitt. Jag har ingen aning om hur svampangrepp ser ut.

    Hon har något mitt på ögat som sitter på hornhinnan, sen ser det ut som överdelen av ögat är angripet också. Ser ungefär ut som om någon tuggat på henne.
    Det är inte luddigt, liknar gelé typ.

    Vad ska jag göra eftersom jag inte är säker. Kanske ska försöka ta ett kort på henne och posta här så ni kan se va det är...
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Anna Österman
    Användare
    • mars 2006
    • 282

    #2
    Ursprungligen postat av Cissi
    En av mina nyinköpta fiskar har fått något på ögat. Det började som en vit prick men nu ser det ut som överdelen på ögat är vitt. Jag har ingen aning om hur svampangrepp ser ut.

    Hon har något mitt på ögat som sitter på hornhinnan, sen ser det ut som överdelen av ögat är angripet också. Ser ungefär ut som om någon tuggat på henne.
    Det är inte luddigt, liknar gelé typ.

    Vad ska jag göra eftersom jag inte är säker. Kanske ska försöka ta ett kort på henne och posta här så ni kan se va det är...
    Jag kan inte säga vad din fisk drabbats av eftersom jag inte vet hur det ser. Utgår från att det är mbunas vi snackar om och de kan ju tugga på varandra ibland. Bästa sättet att undvika svamp är att ha salt i vattnet. Jag kör med 1 tsk/50 liter vatten.
    Fiskar är vänner-inte mat!

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • juni 2006
      • 357

      #3
      Visst kan jag tillsätta salt i vattnet men nu har jag ju redan fått något...Eller hjälper det nu också?

      Det är en mbunas ja.

      Dessutom posta jag i fel del av forumet....
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • Cissi
        Användare
        • juni 2006
        • 357

        #4
        Så här ser hon ut idag... hela ögat har blivit grumligt. Vad kan det vara?

        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          svårt att se på bilden, men ibland när man transporter fisk så hände det att ögonen tar skada, de blir som ett "skavsår" som täcker ögat, är det inte tussar som sticker ut hade jag nöjd med mig att salta o låta det vara en vecka för att se om det minskar. är det en mekanisk skada så försvinner det själv, men är det som tussar får du nog skaffa medicin.

          Kommentar

          Arbetssätt...