Ang. dig.kameror !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    Ang. dig.kameror !!

    Vad använder ni er av för kameror ?

    Måste man ha superdyra objektiv till eller går det bra att fota akvarier med standardobjektiven som oftast medföljer ?

    Laesk.....dina bilder är oftast grymma !
    Kör du med standardoptiken som du fick till kameran eller har du köpt någe värre ?

    Då jag i dagarna ska köpa ny kamera (äntligen) så är jag sugen på kitet dom har på lite olika nätbutiker med canon eos 350d och b-grepp+EFS 18-55 mm + 55-200 mm.

    Klarar jag mig med dom ett tag eller kommer man att vilja byta upp sig direkt ?
    Kanske är bättre att köpa kamerahuset och ett el. flera lösa objektiv ?

    Vet att jag fört en liknande diskussion innan men nu jäklar
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Hold your horses, Canon kommer med en EOS400D alldeles strax som har grymmefunktioner. Avvakta lite och se hur prisbilden kommer se ut är mitt tips.

    Kitobjektivet 18-55mm är i mitt tycke helt värdelöst och inte ens värt de få hundralappar det kostar.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Jag använder Nikon D200 och Nikon D70 oftast tillsammans med Nikkor micro 60mm eller Tamron 90mm macro och en SB-600 blixt. För fiskfoto rekommenderar jag ett makroobjektiv med fast brännvidd som är optiskt bättre än zoomobjektiv.
      Både Canon och Nikon har nya modeller på gång som på pappret ser riktigt lovande ut - D80 respektive 400D. Oavsett vilken modell man väljer så är det mycket kompetenta kameror, ett mer ekonomiskt alternativ kan vara att köpa någon av de utgående modellerna. Det är mycket viktigare att lära sig använda kameran fullt ut än att köpa en massa prestanda som inte utnyttjas.
      Senast redigerad av Micke; 25 augusti 2006, 12:23.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • juni 2003
        • 456

        #4
        Om man nu är ganska säker på att man inte kommer att kunna uppbringa tillräckligt fotointresse för att fösvara köpet av en systemkamera som man måste uppgradera i det oändliga, men ändå vill kunna ta hyggliga fiskbilder, vad rekommenderas i så fall?

        Jag har sneglat lite på Canon Powershot S3 IS. Kan det vara nånting att ha?

        Verkar vara ett ganska gott alternativ till systemkamera enligt vad jag förstått. Dessutom kostar inte undervattenshus till den mer än sådär 2500, vilket är ganska viktigt för mig.

        Kommentar

        • drd
          Användare
          • december 2004
          • 1112

          #5
          Kan någon vänlig själ ge mig ett vettigt alternativ på ett macroobjektiv och ett
          långzoom objektiv till en eos 350 d så vore jag tacksam

          Får dock inte kosta hur möed som helst med andra ord

          Eller ett objektiv som jag kan ha till lite vad som helst
          Senast redigerad av drd; 25 augusti 2006, 13:22.
          // drd

          Nu med ännu fler malar.......L046 igen

          Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Kan någon vänlig själ ge mig ett vettigt alternativ på ett macroobjektiv och ett
            långzoom objektiv till en eos 350 d så vore jag tacksam
            Jag använder mig av Sigmas 105 mm makro, det ger ett resultat som jag blir nöjd med.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • steveharris
              Användare
              • september 2003
              • 243

              #7
              Jag har också kollat runt lite på kameror. Jag har förstått att det finns ett gäng "semiproffs" kameror, digitaka kompaktkameror, som har en hel del funktioner inbyggda, man kan göra nästan alla inställningar manuellt. Är det nånting att ha eller är det uteslutande digitala systemkameror som gäller??

              Fördelrna med semiproffsen är kanske endast att man får ett hyfsat objektiv m"med på köpet". Om man vill ha samma till systemkameror får man ju slanta upp en del, men det är kanske också den enda fördelen. Fördelerna med systemkameror är väl kanske allt annat??
              Patrik

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #8
                Det som är dumt med kameror med fast objektiv är just att man inte kan byta det. Själv hade jag en Sony F717 som jag fick en repa i glaset på objektivet. Skulle kosta massor att laga.

                På en systemkamera köper du de objektiv du vill ha. Dessutom så går det att sätta på filter som skyddar mot repor. Blir det en repa i filtret byter man bara ut det för ett par hundra.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • drd
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1112

                  #9
                  Om man som jag är aningen novis på dessa mängder olika objektiv som finns till kamerorna så undrar man kanske en del om olika benämningar.

                  T.ex hur nära exempelvis en akvarieruta kan jag ha mitt objektiv om jag ska ta en bild på nåt inne i karet ?
                  Min nuvarande Sony dsc-H1 har en närgräns på 1 cm i macroläget.
                  Kan man komma så nära med ett objektiv till ex. 350 d´n utan att bli helt rånad ?

                  Samma så har min gamle sony 12 optisk zoom vilket gjort att den då är utmärkt på längre håll på objekt som är 100 tals meter bort.
                  Hurdant objektiv måste jag skaffa för att få likvärdig prestanda fast med mer skärpa ?
                  // drd

                  Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                  Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                  Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    T.ex hur nära exempelvis en akvarieruta kan jag ha mitt objektiv om jag ska ta en bild på nåt inne i karet ?
                    Min nuvarande Sony dsc-H1 har en närgräns på 1 cm i macroläget.
                    Objektivets närgräns styr hur nära man kan gå. En närgräns på 1 cm låter väldigt märkligt då närgränsen räknas från bildsensorn till närmsta objekt som kan fokuseras, men jag vet inte hur din kamera ser ut.


                    Ursprungligen postat av drd
                    Kan man komma så nära med ett objektiv till ex. 350 d´n utan att bli helt rånad ?
                    Du får titta på objektivets brännvidd också. Ett makroobjektiv är ett objektiv avsett för närbildsfoto och dit brukar räknas objektiv med avbildningsskala 1:1 eller större, dvs. att objektet du fotograferar blir i skala 1:1 på bildsensorn. Ju större brännvidden är desto länge från objektet kan du vara och ändå få avbildningsskala 1:1.
                    Det finns bra macrobjektiv från ca 3-4000:- och uppåt.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Bra bilder har ingenting att göra med vilken kamera man använder. Den egentliga enda skillnaden är steget mellan kompaktkameror och systemkameror. De flesta kompaktkameror gör att du inte kan göra alla de inställningar du vill kunna göra för att skapa, exempelvis olika skärpedjup i en bild.

                      Sen säger jag som jag alltid gör och som jag sagt många gånger förut. När man tillverkar ett zoomobjektiv gör man en kompromiss med kvalitet på grund av de rörliga delarna. Det är inte lätt att bygga ett objektiv utan distortioner i vidvinkelsläget. Ett zoomojektiv kan rent fysiskt inte bli lika skarp och distortionslöst på grund av detta. Fast optik är alltid det bästa valet om du vill ha skarpa bilder utan distortioner. De är dock ofta relativt dyra. Däremot kan man ju tycka zoomobjektiv är bekvämt, men det är en helt annan sak.

                      Ett billigt och bra objektiv är ett 50mm. Det beror på att det är det objektiv som är lättast att tillverka till ett billigt pris eftersom inga kompensationer för perspektiv måste göras.

                      www.photodo.com är världens bästa sajt för detta. Där kan man läsa om objektiv, men framför allt kan man läsa av MTF-kurvor som visar olika objektivs kvalitet och förmåga att "rita upp linjer" vid olika brännvidder och bländarinställningar. Titta där innan du köper. De flesta objektiv funkar bra på bländare 8, men så fort man bländar upp eller ner så kommer svagheterna fram.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #12
                        När diskussionen ändå är igång.

                        Vad är det jag ska leta efter om jag vill ha ett objektiv som ligger på samma "avståndsnivå" som vårt öga. Dvs saker ska vara lika långt bort i kameralinsen som när man tittar utan? På min lilla kompaktkamera krävs full zoom. (Man vill ju gärna kunna zooma in det "naturliga läget" och inte till det)
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Robin: http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            En annan mycket viktig egenskap hos bra objektiv är kontrasten de producerar, speciellt i motljus. Om ni tittar på den länken Micke anger ser ni exempel på detta ganska långt ner på sidan.

                            Förut hade jag ett "billigt" 70-300mm Canon objektiv som jag köpt för 2000kr. Jag tyckte inte det var nått större fel på det, men ju mer man fotar ju högre krav ställde man så jag bytte upp mig till ett 300 mm f4 L. Jag höll på ramla baklänges när jag stod i mörkrummet och kopierade upp de första bilderna. Skillnaden var som natt och dag. Alla Canon L objektiv har flouritbehandlade linser samt att de har mycket bra antireflexsystem, vilket gör att de bibehåller kontrast på ett otroligt sätt. (Neh jag är inte sponsrad, men så är det bara). Kontrasten är också en stor skillnad på bra och sämre objektiv som man bör ta hänsyn till...

                            Oftast är dock allt en fråga om pris. Det är inte alla som tycker det är jätteul och pyta 13 lax för ett enda objektiv. Det tycker inte jag heller och därför köper jag mycket begagnat, ofta till halva priset eller lägre, men även 6000kr är mycket anser många. Därför är det viktigt att fråga sig vad objektivet kan användas till och om man kommer använda det mycket. Det är alltid bättre att lägga krutet på objektiv än på kamerahuset.

                            Vad gäller optik kan man verkligen säga att man få vad man betalar för. Dyr optik kostar mycket att producera helt enkelt. Ett 600mm f4L får en max bländare på 1,5dm = mycket glas som skall behandlas, slipas, poleras. Ett 600mm f6,7 får en max bländare på 90,6mm = mindre glas etc. Fler faktorer spelar in, men i princip är det så. Det är även därför de riktigt feta objektiven väger MYCKET!

                            Ett sista tips: Använd skydd! Motljusskydd alltså... Det är något många inte tänker på då de inte brukar följa med objektivet. De kostar normalt mellan 200-400kr och det är mycket välinvesterade pengar. Förbättrar kontrasten radikalt på alla objektiv.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 2447

                              #15
                              Ursprungligen postat av drd
                              Laesk.....dina bilder är oftast grymma !
                              Kör du med standardoptiken som du fick till kameran eller har du köpt någe värre ?
                              Jag kör 90% me mitt Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di , begagnat kan du hitta de för 2400-3000kr eller så.
                              Sen kommer du långt med Adobe Photoshop me
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...