Doppvärmare, korta, förslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • August 2006
    • 157

    Doppvärmare, korta, förslag?

    För att få den sista modulen i mitt 540 L kar som jag vill ha den så måste jag nog skippa den Jägervärmare på 250Watt jag köpte. Den blir alldeles för lång (44 cm) för att jag ska få det som jag vill. Jag vill ju helst ha modulen hängande så att det bildas en grotta under modulen, med Jägern har jag inget annat val än att ställa modulen på botten.

    Är det någon som kan lämna förslag på lämplig doppvärmare av god kvalitet som inte är så förbaskat lång? Hittade en gammal RENA (300W) som är 35-36 cm men den är väl bortåt 20 år gammal så jag vet inte riktigt vilken kondition den är i. Lagom längd dock.

    En annan fråga som jag funderar över är varför Jäger anser 250W är tillräckligt för kar upp till 600L medan vissa andra tillverkare anser att 300W är för lite för 600L? Är en Jäger watt mer än exvis en RENA watt?
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    #2
    Säker på att det behövs 250 W?
    Min erfarenhet är att doppvärmare oftast är överdimensionerade - eller till och med onödiga.
    300 W räcker gott och väl till för att värma 1200 liter till 27-28 grader i min källare, där rumstemperaturen var 17 grader i vintras.
    Du kan ju pröva med en mindre värmare, och sätta i en till om det behövs.
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • janne63
      NCS Medlem
      • August 2006
      • 157

      #3
      Nej, jag är inte alls säker på att 250W behövs, det kanske är overkill. Går man efter tillverkarnas rekommendatiner så är det bara Jäger vad jag sett som tycker att 250W är tillräckligt för kar upp till 600 L, övriga anger mindre volymer för sina värmare på 300W. Förmodligen är de flesta tillverkares angivelser angivna utan hänsyn till lysrör, pumpar etc. som också bidrar till att värma vattnet.
      Mvh Janne

      420, 110 , 620, 120 L SA

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

        #4
        Är det så att ni använder er av cirkulationspump placerad i akvariumet så är min erfarenhet att doppvärmare kan halveras i effekt mot rek. eller att det inte behövs någon överhuvud taget.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • janne63
          NCS Medlem
          • August 2006
          • 157

          #5
          Jo, jag ska ha en pump i akvariet som har en effekt på 21W. Lägger man till effekten av 4 lysrör så är det klart att detta värmer en del. Doppvärmarens funktion blir väl mer att se till att temperaturen ligger konstant, lysrören är ju t.ex. bara tända halva dygnet. För att åstadkomma detta låter det rimligt att man inte behöver så mycket effekt, det kan ju inte handla om att höja temperaturen så speciellt mycket.

          Frågan kvarstår dock, finns det någon bra, kort doppvärmare (förutom en Jäger med lägre effekt än den jag har)?
          Mvh Janne

          420, 110 , 620, 120 L SA

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • May 2006
            • 1816

            #6
            Hej
            Jag har en Tetra 300 w doppvärmare i ett av mina kar och den är betydligt kortare (ca 30 cm) än den 300 w Jäger jag har i det andra.
            Senast redigerad av Ove Planstedt; 25 August 2006, 17:20. Anledning: fel namn rena =tetra

            Kommentar

            • janne63
              NCS Medlem
              • August 2006
              • 157

              #7
              Tack för tipset Ove. Jag har sett Tetras värmare på nätet men jag har inte kunnat hitta information om hur långa de är. Det får bli en sådan.
              Mvh Janne

              420, 110 , 620, 120 L SA

              Kommentar

              • panna
                Användare
                • December 2004
                • 233

                #8
                Rena cal 300 är 25 cm lång. Titta gjärna på pwws.se. De har det mesta men om du är bara efter en doppvärmare så kolla med lokala akvarieaffärer. mvh. Jouni

                Kommentar

                • Hank
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1321

                  #9
                  ...eller typ två mindre isället för en stor. Minskar dessutom risken för att koka firrarna till nästan noll.....
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                  NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                  Kommentar

                  • janne63
                    NCS Medlem
                    • August 2006
                    • 157

                    #10
                    Det lär bli två st. mindre, det visade sig att jag nog faktiskt får ner en mindre doppvärmare i en annan modul. Trodde först inte att jag skulle få ner en pump men det går nog med en liten Powerhead. Tack för alla tips!
                    Mvh Janne

                    420, 110 , 620, 120 L SA

                    Kommentar

                    Arbetssätt...