Tropheus ! men vilken art/ras??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciclidaes
    Användare
    • augusti 2006
    • 11

    Tropheus ! men vilken art/ras??

    Har så till sist bestämt mig för att regga mig i detta trevliga forum som jag så ofta läser, just nu mest troffetråden.Hoppas få en del svar av er med större erfarenhet, jag har massor av funderingar och frågor i ciklidämnet. Jag har kört Malawi en tid nu och har just startat mitt andra kar inrett för "troffar"

    Jag har ett 450 med btn-bakgrund i som nu äntligen är igång och inrett för troffar. Vad jag nu står inför är valet av fisk. Att det ska vara troheus är självklart då jag suktat länge efter dessa läckra fiskar. Vad som är förvirrande är att nästan alla (som kan något i ämnet) jag pratat med har olika uppfattning om vilken art/ras man ska satsa på som "ingångstroffe". Många säger att de gulsvarta ("dubbar",kiriza,kjesare) är tuffare än övriga och man bör därför ha en större grupp av dessa.(30-35st i mitt kar) Dessa ska och andra sidan vara lättare att få lek av!?? Om man satsar på en sådan stor grupp kan man då ha ytterligare fisk i karet ex.hästnosar..? Bakgrunden och stenpartierna tar ju ganska mycket utrymme så det känns som det skulle bli ganska trångt i burken.

    Kan jag få några kommentarer på ovanstående teorier och gärna egna förslag på vad ni skulle starta med.

    Hoppas på många svar från er tropheusexperter!! MVH Ciclidaes
  • steveharris
    Användare
    • september 2003
    • 243

    #2
    Det är svårt att säga vilken variant du ska satsa på. Rent generellt påstår många att Duboisi är något lugnare än de andra medans andra inte håller med. Duboisi är nog den man har störst chans att lyckas med i lite mindre grupper. Själv har jag en grupp på 13+3 yngel som fungerar utmärkt. Man brukar också säga att black varianterna är mest aggressiva och mest produktiva. Jag tycker du ska bestämma dig för den variant du tycker bäst om, skaffa ungdjur/yngel som får växa upp tillsammans eller en väl fungerande grupp, mata med samma mat som tidigare ägare och skaffa en rejäl grupp om minst 20, gärna fler. Vill du ha mer än en variant så låt den ena vara duboisi för att miska risken för korsning.
    Patrik

    Kommentar

    • intercepter
      Användare
      • juli 2006
      • 56

      #3
      tropheus red moliro

      de hade jag kört med e duktigt fina
      SvedalaCiklid

      www.svedalaciklid.se

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #4
        kör på dom som du gillar bäst. tycker inte att det skiljer så där jätte mycke mellan dom.

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Jag tycker det är en smaksak. Alla tycker så olika om aggressivitet så det beror nog mer på de individer man har i gruppen än på vilken art. Välj alltså din favorit!

          Jag gillar Duboisi och Moliro bäst, men som sagt, det är ju en smaksak. Själv har jag Duboisi tillsammans med Eretmodus Cyanosticus och det fungerar utmärkt. De äter och mår bra av samma föda, dessutom är det roligt att ha mer än en art i akvariet.

          Välkommen som "officiell" till forumet förresten.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            försök få tag på så många som möjligt typ 30-50 st yngel, regelbundna rutiner med mat och skötsel, labba inte med en massa nya arter eller foder utan var konsekvent från början, personligen undviker ja hästnosar då dom verkar känsligare för soten, angående variant så finns det en massa olika uppfattningar men Min uppfattning är att Duboisi är lite mildare men samtidigt känsligare och de sk. Black är mer aktiva och kanske mer aggro, personligen tycker jag att regnbågarna och de röda troffarna är lite mindre aggro, Brichardi vet jag inte så mycket om..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Ursprungligen postat av Ciclidaes
              Jag har ett 450 med btn-bakgrund i som nu äntligen är igång och inrett för troffar. Vad jag nu står inför är valet av fisk.
              Hur mycket "käkar" bakgrunden upp? Jag har själv ett 450-liters akvarium med BTN-Rocky, och det blir inte mycket utrymme att gruffa på. Mina Körsbär 13 st. fungerade med lite god vilja i det. De lekte som tusan, men hade honorna egentligen något val? De hamnade alltid i knäet på en pilsk hane. Jag har flera gånger funderat på att rycka ut bakgrunden p.g.a platsbrist i burken. Ju mer bottenyta desto bättre för troffar.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Ursprungligen postat av Ciclidaes
                Jag har ett 450 med btn-bakgrund i som nu äntligen är igång och inrett för troffar. Vad jag nu står inför är valet av fisk. Att det ska vara troheus är självklart då jag suktat länge efter dessa läckra fiskar. Vad som är förvirrande är att nästan alla (som kan något i ämnet) jag pratat med har olika uppfattning om vilken art/ras man ska satsa på som "ingångstroffe". Många säger att de gulsvarta ("dubbar",kiriza,kjesare) är tuffare än övriga och man bör därför ha en större grupp av dessa.(30-35st i mitt kar) Dessa ska och andra sidan vara lättare att få lek av!?? Om man satsar på en sådan stor grupp kan man då ha ytterligare fisk i karet ex.hästnosar..? Bakgrunden och stenpartierna tar ju ganska mycket utrymme så det känns som det skulle bli ganska trångt i burken.
                Att satsa på tropheus som andra tycker är lämpliga tycker jag låter tokigt. Mer eller mindre besvärliga är dom allihopa. Ta den du tycker är snyggast eller häftigast, ta så många du har råd med ( om du inte är stenrik förstås ) . Ett par hästnosar får väl plats men blir det många tropheus kommer dom kanske att försvinna i mängden. Satsar man på 8-12 st tropheus så är det ju givetvis viktigare med vad mer för fisk man stoppar med, viktigast är väl att matintaget är det samma.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Ciclidaes
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 11

                  #9
                  Tropheusfunderingar !

                  Ursprungligen postat av steveharris
                  Det är svårt att säga vilken variant du ska satsa på. Rent generellt påstår många att Duboisi är något lugnare än de andra medans andra inte håller med. Duboisi är nog den man har störst chans att lyckas med i lite mindre grupper. Själv har jag en grupp på 13+3 yngel som fungerar utmärkt. Man brukar också säga att black varianterna är mest aggressiva och mest produktiva. Jag tycker du ska bestämma dig för den variant du tycker bäst om, skaffa ungdjur/yngel som får växa upp tillsammans eller en väl fungerande grupp, mata med samma mat som tidigare ägare och skaffa en rejäl grupp om minst 20, gärna fler. Vill du ha mer än en variant så låt den ena vara duboisi för att miska risken för korsning.
                  Tack för ditt svar Steveharris!
                  Verkar som det där med aggresiviteten hos de svarta troffarna inte verkar taget ur luften. Fick ikväll ett erbjudande om att köpa en väl fungerande grupp med 10 vf Bärnsten(riktigt högryggade och fina)+10so Bärnsten (mindre 6-8cm) samt 8 so.kachese. Bärnstensgruppen är riktigt produktiv medans kachesen är en liten yngelgrupp som verkar funka bra tillsammans med dessa. Bärnsten är nog just nu min personliga favorit så därför lockar det till köp men är de inte för lika?? Risk för korsning?

                  Kommentar

                  • Ciclidaes
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 11

                    #10
                    Tropheusfunderingar !

                    Ursprungligen postat av Per Bjellert
                    Jag tycker det är en smaksak. Alla tycker så olika om aggressivitet så det beror nog mer på de individer man har i gruppen än på vilken art. Välj alltså din favorit!

                    Jag gillar Duboisi och Moliro bäst, men som sagt, det är ju en smaksak. Själv har jag Duboisi tillsammans med Eretmodus Cyanosticus och det fungerar utmärkt. De äter och mår bra av samma föda, dessutom är det roligt att ha mer än en art i akvariet.

                    Välkommen som "officiell" till forumet förresten.

                    Tack för ditt svar Per!

                    Precis så upplever jag det också. Några tycker att dubbarna är svåra medans andra säger raka motsatsen. Mina personliga favoriter är nog "Bärnsten" och "Ilangi" men valet är otroligt svårt då alla Tropheus är läckra fiskar.
                    En annan sak som slog mig ikväll när jag var och tittade på fisk var bottenmatrialet(se mitt svar till steveharris och ha gärna åsikter om den grupp som jag beskriver där.Även ni andra som läser detta..vad tycker ni om den troffegrupp som jag beskriver där?). Själv har jag till mina blivande troffar valt en blandning av två olika typer av rådasand. En mycket fin och en något grövre variant. De kar jag tittade på idag hade alla en typ av korallgrus eller kalkkross som gav fiskarna en enorm lyster(underbelysta). Dessutom var det ganska grovt mot det jag har valt. Vad är egentligen rätt här ? Är det bara en smaksak eller? Har förstått att deras naturliga botten är mer mörk eller brunaktig så ska det se "äkta" ut så måste väl mitt val av rådasand vara helt ok. Har kornstorleken så stor betydelse egentligen....?

                    Med hopp om ytterligare svar .............Mvh Claes

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Perikles blandade ju bärnsten o moliro och då blev det korsningar skulle akta mig för kachesen. Jag använder rådasand 0.4-0.8 mm vilket jag tycker är helt ok. Men jag föredrar riktigt finkorning som gör att det blir en mer naturlig känsla men det är väl en smaksak. Om du blandar 2 troffe-grupper från 2 olika ställen se då till att inte sätta ihop dem genast, för det gjorde jag och förlorade 15 moliro och 10 ikola pga olika bakterikulturer.

                      Mvh/ BB

                      Kommentar

                      • annaedlund
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 73

                        #12
                        Hej!

                        Jag tänkte varna lite för det här med att blanda olika troffar. När jag köpte mitt akvarium ingick körsbär och en red variant kallad "livua". Efter 2 månader fick jag yngel och dessa har nu visat sig vara bastarder. Körsbären var dessutom bara mellan 5-7cm medan red-varianten var runt 10cm. Jag sålde sedan körsbären eftersom jag inte vill ha fler korsningar...

                        Personligen så upplevde jag mina körsbär vara rätt hysteriska.. Om en av dem började simma fram och tillbaka framför rutan så drogs flera in och tillslut så simmade ett helt gäng fram och tillbaka helt hysteriskt. Detta beteende har inte "livua" uppvisat. Jag har dock bara erfarenhet av dessa två sorter och grupper så jag vet inte om det finns såna beteende skillnader mellan ex red och black varianterna.

                        Kommentar

                        • steveharris
                          Användare
                          • september 2003
                          • 243

                          #13
                          Ta så fin sand som möjligt då troffarna gillar att gå och plocka i sanden. Det säga även att sanden är bra för matsmältningen.

                          Det kan fungera med att blanda Bärnsten och kachese men det finns även en risk för korsning. Ska du blanda två varianter att mitt tips att en av dom är Duboisi. Tänk på att om du köper två grupper från två olika ställen, låt dem gå i två olika kar hemma hos dig och vänja sig vid vatten, foder osv innan du sätter ihop dom. Man kan lyckas med att sätta ihop dom direkt men riskerna ökar för att det ska gå åt skogen.

                          Jag tycker nästan att det låter som du ska satsa på bara bärnstenarna, men du väljer själv....
                          Patrik

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            Perikles blandade ju bärnsten o moliro och då blev det korsningar
                            Nja, Ilangi och Moliro var det.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...