Tanganyika biotop!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Tanganyika biotop!

    Hittade detta underbara kar på nätet idag. Ruskigt coolt.



    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • steveharris
    Användare
    • september 2003
    • 243

    #2
    Vansinnigt fräckt akvarium.....
    Patrik

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Cool som sagt, och jag gillar särskilt vallisnerian - alla vallisnerior jag provat blir för höga. Vet inte riktigt om jag tror på att hans Tropheus betar ner vallisnerian (bladen ser hela ut och malawi/tanganyikor brukar inte äta vallisneria i alla fall). Jag skulle gärna vilja veta hur man får vallisnerior så där korta & knubbiga.

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Jag är lite kluven. Det är fint med den låga Vallisnerian men jag tycker stenarna var för små. Det blir plottrigt, kanske för att akvariet är så stort. Hade det inte varit snyggare med rejält stora stenar med springor och håligheter, typ klippskrevor. Och kanske framför dessa ett mindre röse?
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          ja, det var ju inte nått som förde tankarna till tanganyika direkt. Mer det gamla vanliga "hej jag är amerikan, jag har pengar men noll koll på inredning och estetik"

          men den låga vallisinerian var lite najs.
          fish r friend

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Ja, stenarna var för små. Man ser egentligen aldrig runda fina stenar staplade på hög så där i naturen heller - runda stenar brukar ligga i ett plant lager ( = slipade i rinnande vatten och därmed utspridda), bara kantiga stenar brukar ligga i staplar, och då endast nedanför branta bergväggar (= rasbrant) ...

            EDIT: "italiensk vallisneria" är ett namn för Vallisneria spiralis. Vet dock inte om det är nån speciell italiensk variant, eller om hela arten kan kallas så.
            Senast redigerad av Mike_Noren; 24 augusti 2006, 07:47.

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              Ursprungligen postat av Cutekid
              Hittade detta underbara kar på nätet idag. Ruskigt coolt.



              Mvh
              riktigt najs, förutom stenarna på den sista bilden så ser man att det är lite yngel (om jag ser rätt) och det tycker jag e collt, att man kan få dom o överleva...men det är väll tack vare vallisnerian?
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                växterna pajjar allt imo =) Fattar inte varför man har grönsaker i akvariet... dom ska ju ligga i plastskålen i kylskåpet har jag fått lära mig
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Rätt skoj idé och karet som helhet blev fräckt. Instämmer i det med stenarna - de kunde ha varierat sizen på dem mer.

                  Vallisnerian var också fräck, om det nu ens är en Vallisneria. De verkar inte ha riktigt koll på växterna. Månne Sagittaria eller tom något annat. Kollar man på närbilden av växterna så är det i allafall några blad som ser "kapade" ut. Om Troffarna verkligen betade på dem undrar jag om det skulle finnas några växter kvar öht. En del växter funkar ju så att de blir lägre om de får starkt ljus, men Vallisneria verkar funka tvärtom.

                  Vet att varianterna i sjöarna är dvärgväxta, men det handlar tydligen om vågrörelser och sedimentering. Plockar man in Vallisneria från sjöarna i ett kar så ser de snart ut som vilken Vallisneria som helst.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #10
                    skulle kanske inte riktigt ha gjort på samma sätt.. tycker stenarna är nog så små å runda som folk skriver sen så gillar jag inte heller riktigt att det ska va så mycke grönt i ett tanganyika akvarium skulle själv låta det vara sand och kanske ta med någon typ av sandlekare... men trevligt akvarium och bra tänkt. nu längtar man ju inte direkt mindre till man hittar något lämpligt hus så man har plats med ett STORT tanganyika akvarium...

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Fast att ha Vallisneria-ängar är inte alls felaktigt på något sätt - det finns i Tanganyikasjön.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Vet att varianterna i sjöarna är dvärgväxta, men det handlar tydligen om vågrörelser och sedimentering. Plockar man in Vallisneria från sjöarna i ett kar så ser de snart ut som vilken Vallisneria som helst.

                        Hilsen,

                        P
                        I mitt ena T-sjö akvarium så ser det ut som i T-sjön. Vallisnerian blir inte längre än så. Lite då o då hittar jag 3-4 cm:ers bitar flytande vid ytan. Vet inte vem som biter av dom.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          #13
                          har inga växter i mitt tanganyika nu har försökt sätta ner några valensior men sniglarna gnager av dom jämns med rötterna. ska nog göra mig av med snäckorna så jag kan ha några men ska dock inte ha nå många utan bara i nåt hörn eller liknande... dock brukar alltid mina blir gigatiska ca 1.5m...

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            I mitt ena T-sjö akvarium så ser det ut som i T-sjön. Vallisnerian blir inte längre än så. Lite då o då hittar jag 3-4 cm:ers bitar flytande vid ytan. Vet inte vem som biter av dom.
                            Kruxet är att upprepa den där dvärgväxten hos Vallisneria medvetet. Har en smalbladig fräck variant som jag testat i många kar. Har hållt sig i precis lagom höjd för 100 liters kar. Precis lagom höjd för ett annat kar tänkte jag. Testade där, men då rände de iväg och blev meterlånga. Fast de blommade också. Jag vet i allafall att de blir dvärgväxta i en del kar, men vad som styr det har jag ingen pejl på. Dvärgväxt hos Cryptos är enklare att styra, man höjer helt enkelt ljusmängden. Brukar resultera i mindre size på bladen samt att de brer ut sig i stället för att sträva uppåt.

                            Att blad lossnar behöver inte bero på någon firre, tror jag. När jag sköter mitt Tanganyika som det ska skötas så lossnar aldrig blad från Vallisnerian. Slarvar jag lite med gödningen så brukar jag hitta lösa bladbitar efter ett tag. Har ingen firre i karet som ska ge sig på växter.

                            Annars begriper jag inte riktigt detta motstånd mot växter i sjöciklidkar. I de flesta fall gynnas både växter och firrar av kombinationen. Vill man nu absolut inte ha växter i sjöciklidkaret så går det ju att koppla ihop två burkar och bara ha växter i den ena. Lite förvånad över att jag aldrig sett någon sådan lösning heller. Om 600-liters karet åker ut i framtiden blir det helt klart två burkar just på ovanstående sätt.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...