Ögat förstört?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carla
    Användare
    • augusti 2006
    • 17

    Ögat förstört?!?!

    Hejsan! Idag har det hänt igen... Upptäckte idag att min ena rödrubin-hanes ena öga var förstört..? Det är alldeless immigt och grått. Detta har hänt mig en gång tidigare på en vildfångad Benga. Då hade jag kvar honom i några veckor men det blev inte bättre så jag lämnade till slut in honom. Jag hade precis tänkt att sälja den röda rubinen eftersom jag länge trott det var en hona och nu när det visdade sig vara en underkuvad hane så kände jag att han inte var så behövd... Klart han har varit lite hackad på men inga direkta skador i fenor å så. Är detta med ögonon krigsskador eller sjukdomar? Läker de eller är de körda för alltid? Någon som varit med om liknande??? Tacksam för svar...
  • Rovfisken
    Användare
    • april 2005
    • 178

    #2
    Tja, Det finns många olika faktorer tyvär. Ett rejält vattenbyte med mycket SALT kan hjälpa ibland om det rör sig om "Mindre" skador.

    1. om den blivit "Mobbad" =stressad , så kan det vara därför den fått skit på ögat, har hänt mig, med tex N.Linni när jag omedvetet hadde 2 hanar i samma kar.
    2. den kan ha Kliat sig mot tex sand el vass sten som tex lavasten etc.
    3.det värsta "parasiter" och även Pop-eye samt vanlig Svamp i sår mm.
    4.taskig vatten kvalitet, om du tex matar med levande foder som räkmix osv så blir vatten rissigt mycket fortare o måste bytas oftare.

    Det finns en del olika "effektiva" mediciner men om ögat redan e helt grått så e det inte alls säkert att du får bot på det.

    tetracyklin Antibiotika.

    Sterazin Parasiter gälparasiter , kroppsparasiter

    Myxazin Bakterier Sår , Fenröta ,Kroppsröta ,vita prick

    Protozin Protozoner/svampar Vitaprick,Svamp,Sammetsjukan,Costia

    Curazin Protozoner/svampar Vitaprick,Costia

    Octozin Flagellater Bukvattensot,hål i huvud sjukan,

    Vitazin Vitaminer Ätstörning, imunförsvar,Rehab

    Du kan ju alltid testa någon av dessa, sen får du säkert tips av alla andra på forumet oxå.
    Mina kar

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

    Kommentar

    • annaedlund
      Användare
      • oktober 2005
      • 73

      #3
      Hej!

      När jag nyligen ändrade om i mitt kar så uppstod revirstrider bland mina troffar. En hane dog och den andra fick sitt öga skadat. Ögat var dimmigt och grått. Jag åtgärdade inte utan väntade för att se om det förvärrades- det gjorde det inte utan ögat läkte av sig självt på några dagar. Jag kan tillägga att jag har i lite salt i vattnet vid varje vattenbyte.

      lycka till!

      Kommentar

      Arbetssätt...