alger i akvarielimmet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Wilhelm
    Vi snackar akvarium inte dricksglas =) 80L
    Om jag fixar fram ett 720L från 1972 o ger det till dig lovar du att fylla det hemma då?=)

    Ps. ej omlimmat.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #17
      absolut! Mer än gärna!

      Undrar bara om du hittar ett sådant från 1972.

      Mitt största akvarium då var ett 350 liters och "dricksglasen" var det gott om.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Jag tror också det är svårt att hitta ett 720 från 1972... farsan hade ett 300 liters med stålram (kittat, inte siliconat) och det var stort på den tiden. Minns att det gick Oscar, zebraciklider samt en rackarns stor art barber i karet. Barberna fick dock avlivas med tiden då de ofta fick panikattacker och drog rakt upp i täckglaset. Blev så skadade att de inte tillfrisknade. Mitt första egna kar fick jag några år senare och det var i allafall siliconat (ca 50 liter). Hade det faktiskt kvar tills för några år sedan (omsiliconat typ tre gånger). Då rök det i allafall i kontainern eftersom det var alldeles för repigt samt återigen behövde siliconas om. Priserna på akvarier hos Hornbach är så låga att tom jag som är verkligt för återanvändning faktiskt kastade akvarier...

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #19
          En mycket intressant fråga som den här tråden handlar om. Själv har jag ett
          165 liters akvarium med 30 år på nacken och fortfarande igång. En kompis till mig
          drabbades dock av ett haveri då ett 8 år 100 liters helglasakvarium plötsligt
          ( han satt bredvid) tappade sidorutan, det började högst upp och sen vek sig rutan
          utåt. Det vore intressant att höra hur vanligt det är att gamla akvarium som varit i drift
          10-30 år plötsligt havererar. Om silikonet har ett bäst före datum borde akvarier väl
          märkas med tillverkningsdatum.

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #20
            Skulle alla byta akvarium vart 10:e år skulle glasmästarna Jubla!!!!!!
            åtminstonde dom som säljer akvarier


            Men det är klart att man lär kolla fogarna så dom ser justa ut, å de e ju lätt med alu-kar. Tacka vet ja helglas ibland.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Håkan,
              det går inte att sätta bäst föredatum på silicon. Utsätts det för t ex UV-ljus, torka/vatten och kraftiga temperaturskiftningar så förstörs det snabbare än om det står i jämn temperatur, aldrig UV-ljus och är i gång hela tiden. 10-års regeln har funkat bra för mig, utom en gång (jag limmade om akvariet för kasst helt enkelt, så det rann ut 100 liter vatten under en enda dag).

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • CyberFish62
                Användare
                • juli 2005
                • 22

                #22
                Jag har akvarium igång som är ca 26 år gamla. Silikonet är helt ok.

                Det viktigaste vid limning av akvariet är att glaset är helt rent och avfettat så att silikonet får fäste. Slarvas det med rengöringen och glaset är skitigt/fett, kommer det att släppa och algerna kryper under.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #23
                  Jag har akvarium igång som är ca 26 år gamla. Silikonet är helt ok.
                  -----------------------------------------------------------------------
                  hur vet du det ???
                  -----------------------------------------------------------
                  Det viktigaste vid limning av akvariet är att glaset är helt rent och avfettat så att silikonet får fäste. Slarvas det med rengöringen och glaset är skitigt/fett, kommer det att släppa och algerna kryper under.
                  -------------------------------------------------------------------
                  hur vet du det, var det du som limmade ???
                  ---------------------------------------------------------------
                  självklart har både rengöring, bra silicon, tjockt glas, samt flyttningar stor del av hur fort akvarium slits.
                  Men även ålder,uv,repor,rakblad sliter på akvariet.
                  Har någon provat att skära gammalt skyltfönster, inte så lätt pga ålder och att det har varit under solljus.
                  en fråga besvaras bäst med en ny
                  vad händer med en laminatakvarium tex 3x12mm som står utomhus iett par månader ???
                  ha det bra
                  Christer
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Jag e nog inne på cf's linje... jag skulle alldrig i livet ställa in ett 10år gammalt akvarium över 200L hemma i lägenheten, man har hört om alldeles för många olyckor med folk som köpt gammla burkar o satt upp hemma. Det är värt några tusenlappar för att vara säkrare i 10år till.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #25
                      Limmet åldras och blir sämre, eller är det kontaktytan mellan glas o lim som med tiden blir sabb.
                      Om man i så fall slipar glaset innan limning borde väl fogen hålla längre?

                      Vad ska man göra efter tio år? limma om eller köpa nytt???

                      Glaset blir väl oxå skört med tiden?
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #26
                        Slipade ytor har två fördelar dels så blir kontaktytan större och så spricker det inte lika lätt dvs det tål mer kantstötning utan att spricka
                        hyruvida man gör med sitt gamla akvarium är ju upp till var och en men om man värdesätter sitt golv och en glad fru som inte vill slänga ut alla akvarier,
                        men om ni frågar mig så är det billigare att köpa nya akvarier om dom är mindre än 4-500 liter
                        dvs om man tycker sin arbetstid är värd någonting.
                        Men ska vi reparera akvarier så är det lönlöst med akvarier som är mindre än 1000 liter pga att det blir billigare att köpa nytt
                        personligen tycker jag att diskussionen med 35 år gamla akvarier är ganska löjlig för det är inte många saker här i världen som håller så länge.
                        vänligen
                        Christer
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        Arbetssätt...