Vattenhårdhet...!!!...???...!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    Vattenhårdhet...!!!...???...!!!

    Hej !!

    Idag kollade jag in min kommuns vattenhårdhet. Till min fasa ser jag, svart på vitt, att vattnet är mjukt, 5 dh. SHIT POMFRITT ....

    Oj oj, inte bra, med tanke på mina sajicor och guppisar som gärna vill ha medelhårt till hårt vatten.

    Men när jag tänker efter vidare inser jag att de ändå måste trivas. De ynglar ju av sig var och varannan dag, äter och ser fina och pigga ut.

    Minns även att jag läst någonstans att just sajicor är otroligt tåliga vad beträffar vattnet.

    Hur reagarar Ni på det här, vad tycker Ni att jag ska göra nu?? Om åtgärd rekomenderas, snälla säg hur och med vilka medel !!

    Med vänlig hälsning Anna-Karin
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Tror det inte ska vara någon fara, dina fiskar ynglar ju av sig?

    Här i Luleå har vi omkring 3, så det är ännu mjukare...

    Det du kan göra om du vill höja hårdheten är ju att tillsätta bikarbonat, men det är lite överflöd tycker jag för dina firrar.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Jag tror det viktigaste är att ha rätt pH för de fiskar man håller. Hårdheten verkar som det är ganska lätt att anpassa firrarna till. Och framförallt: Har de trivts fram till och med nu så tror jag inte de däckar för att matte fått ny information. För säkerhets skull, säg inget till dina fiskar.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • anna-karin
        Användare
        • augusti 2006
        • 51

        #4
        Ursprungligen postat av Per Bjellert
        Jag tror det viktigaste är att ha rätt pH för de fiskar man håller. Hårdheten verkar som det är ganska lätt att anpassa firrarna till. Och framförallt: Har de trivts fram till och med nu så tror jag inte de däckar för att matte fått ny information. För säkerhets skull, säg inget till dina fiskar.
        Hihi, jag lovar att vara tyst eller bara viska lite...
        En glad amatör vid namn Anna-Karin

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #5
          Never change a winning team.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Håller med Per och de andra!
            Trivs fiskarna, så varför börja ändra??? Det "kan" vara svårare att hålla ett stabilt värde, som du har nu, och det trivs fiskarna bättre med än ett värde som åker berg&dalbana!

            Mvh DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Cissi
              Användare
              • juni 2006
              • 357

              #7
              Jag tillsätter inget till mina Malawi och Göteborg har ju väldigt mjukt vatten, 2-3. Mina fiskar leker och trivs. Har många gånger tänkt på att tillsätta något men jag känner flera här som inte gör det och som lyckas bra med sina fiskar.

              Funderar dock på hur det blir om man har vildfångade malawi... kan de anpassas till mjukt vatten eller är det dags att börja mixtra med vattnet om man vill ha vildfångat?
              Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Om du märker att ph svänger i burken kan du stoppa i en stumpa med kalkkross i ett filter.
                Men jag tycker precis som alla ovan att varför ändra på något som verkar funka.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                Arbetssätt...