Problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars-Peter
    Användare
    • oktober 2005
    • 199

    Problem

    Finns det någon här nere i Skåne som har haft problem med Göteborgsfisk att dom har dött efter någon månad? Dom slutar att äta ser nästan ut som om det vore bukvattensot men andra fiskar som går ihop med dom dör inte utan fortsätter att äta! Jag vet inte om det är vattnet eller något annat? Vi är tre st. som har råkat ut för ungefär samma problem!
    Detta är Malawiciklider det gäller!
    Tropheus moorii longola sunspots
    Tropheus moorii kasanga red rainbow
    Tropheus sp. Black Kiriza
    Tropheus moorii murago tanzania
    Tropheus brichardi katonga
  • ovsor
    Användare
    • januari 2005
    • 55

    #2
    Nja, "Göteborgsfisk". Jag bor i Gbg. Visst, det händer väl alla, att nyinköpt fisk inte vill aklimatisera sig riktigt bra hos sina nya ägare. Är det samma handlare i Gbg eller olika? Har du frågat handlaren vilket foder dom fått där? Har du fortsatt med samma foder och gått över till nytt foder i långsam takt. Malawimagar kan vara känsliga för foderbyte. Själv har jag upplevt problem när handlare nästan uteslutande gett räkmix o sen kommer hem till mig o får pellets. Det känns som det är 50/50 att dom klarar det. Samma symton som du har. Nu var det längesen jag köpte fisk. Ynglar av sig hela tiden o väldigt stabilt. Inga dödsfall senaste året.
    Ang vattnet, är det stora skillnader på Gbg o Malmö?
    Senast redigerad av ovsor; 18 augusti 2006, 12:47.
    Ove

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Ursprungligen postat av Lars-Peter
      Finns det någon här nere i Skåne som har haft problem med Göteborgsfisk att dom har dött efter någon månad?
      Hehehe... Det har nog inte så mycket med att fisken är från Göteborg att göra. Det är mycket du måste tänka på när du flyttar fisk. Det skall vara rätt pH, rätt hårdhet, rätt temperatur. Du skall mata försiktigt, helst med samma foder. Du bör koppa in fisken långsamt etc...

      Jag anser att fisken många har i sina butiker i Göteborg är av mycket hög kvalitet mot vad jag sett i vissa andra delar av landet och att det skulle bero på att fisken är inköpt här är otroligt långsökt. Jag har skickat fisk till i Skåne och ända upp till Norrland och jag har aldrig hört om sådana problem.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Zaphi
        Du bör koppa in fisken långsamt etc...
        Om ph, temp, salter övernstämmer väl är det bättre att koppa dom fort eftersom koppningsprosessen är jobbigare för fisken än vattenbytet i sig, är man osäker på värdena så koppa lagom sakta och helst i en mörk bunke eller mörk påse eftersom fisken känner sig lugnare än att ligga o guppa på ytan i en genomskinlig plastpåse.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Lars-Peter
          Användare
          • oktober 2005
          • 199

          #5
          Jag säger inte att det är dålig kvalitet på fisken och jag har koppat in fisken på en timme ser till så att värdena stämmer övrens till att börja med så har fiskarna ätit bra därefter så har dom slutat att äta men som jag sa tidigare så har dom inte svulnat upp eller haft toma trådar utan bara slutat att äta det har nästan sett ut som bukvattensot.
          Ang vattenvärden: vad har ni för värden i ert kom.vatten i Göteborg?
          Tropheus moorii longola sunspots
          Tropheus moorii kasanga red rainbow
          Tropheus sp. Black Kiriza
          Tropheus moorii murago tanzania
          Tropheus brichardi katonga

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Lars-Peter
            jag har koppat in fisken på en timme ser till så att värdena stämmer övrens
            Kör du dom på ytan i genomskinliga plastpåsar så kan en timme vara ganska stressande för dom... 15-20min max kör jag, vet jag att det är nytt osaltat vatten där jag hämtar som så kollar jag bara tempen snabbt och skiljer det inte mer än 1 grad så går proceduren på 5min

            Ursprungligen postat av Lars-Peter
            till att börja med så har fiskarna ätit bra därefter
            Sen ska man helst inte mata malawi direkt när man stoppat i dom, att vänta ett par dagar är att föredra så undviker man en del problem.

            Fenomenet du beskriver har jag sett även i sthlm och det brukar räcka med att man gör ett stort vattenbyte och släcker ner burken o ger fisken lite lugn och ro 1-2 dagar, det har funkat dom gångerna jag varit med om det.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Lars-Peter
              Användare
              • oktober 2005
              • 199

              #7
              Nej jag häller i fisken i mörka spannar därefter så häller jag i 10-20 % akvarievatten och väntar ca 15 min. och häller i ytterliggare 10-20% akvarievatten upprepar det tills det har gått 45-60 min. beroende på hur länge dom har varit i påsen!
              Sen det andra du skrev om så matar jag inte samma dag men dagen efter men skulle kanske vänta ett par dagar i stället och sedan ha släckt ett par dyngn
              Jag får tacka dig (deelay) efter som du tog dig tid att skriva!
              Tropheus moorii longola sunspots
              Tropheus moorii kasanga red rainbow
              Tropheus sp. Black Kiriza
              Tropheus moorii murago tanzania
              Tropheus brichardi katonga

              Kommentar

              • ovsor
                Användare
                • januari 2005
                • 55

                #8
                Ursprungligen postat av Lars-Peter
                Jag säger inte att det är dålig kvalitet på fisken och jag har koppat in fisken på en timme ser till så att värdena stämmer övrens till att börja med så har fiskarna ätit bra därefter så har dom slutat att äta men som jag sa tidigare så har dom inte svulnat upp eller haft toma trådar utan bara slutat att äta det har nästan sett ut som bukvattensot.
                Ang vattenvärden: vad har ni för värden i ert kom.vatten i Göteborg?
                Vattenvärden i Gbg

                Kvalitetsdeklaration Göteborgs dricksvatten - Mjukt. Hårdhet ca 20-24 mg Ca/l eller 2,7-3,3 °dH (tyska hårdhetsgrader). Det innebär att man kan använda den lägsta doseringen vid disk och tvätt.
                - pH-värde ca 8,0.
                - Låg järnhalt, mindre än 0,01 mg/l. För att minska risken för järnutfällningar i rörnätet tillsätts kalk och kolsyra vid vattenverken, vilket ökar vattnets alkalinitet (förmåga att motstå försurning).
                - Låg klorhalt 0,15-0,25 mg/l. För att säkra den mikrobiologiska vattenkvaliteten på rörnätet tillsätts klor i låg dos på vattenverken. Kloröverskottet är något högre i vattnet närmast vattenverken och sjunker efterhand längre ut på ledningsnätet. I takt med den förbättrade råvattenkvaliteten har också klordoseringen successivt kunnat minskas.
                - Låg aluminiumhalt, mindre än 0,02 mg/l. Aluminium tillsätts på vattenverken för att underlätta avskiljningen av partiklar och hamnar så småningom i den avskiljda slamfasen. Aluminiumhalten i det färdiga dricksvattnet är lägre än i det inkommande råvattnet.
                - Låg fluoridhalt < 0,1 mg/l. Måttliga halter av fluorid (under gränsvärdet för dricksvatten 1,5 mg/l) har normalt en positiv effekt på tandstatusen. Skillnaden i halt när fluorid övergår från att ha en positiv till att ha en negativ effekt är dock liten.
                - Fritt från skadliga mikroorganismer.
                - Innehåller dokumenterat låga halter av oönskade ämnen
                Ove

                Kommentar

                • Johnny_1
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 313

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Jag anser att fisken många har i sina butiker i Göteborg är av mycket hög kvalitet mot vad jag sett i vissa andra delar av landet och att det skulle bero på att fisken är inköpt här är otroligt långsökt. Jag har skickat fisk till i Skåne och ända upp till Norrland och jag har aldrig hört om sådana problem.
                  Ingen har sagt att fiskarna i Göteborg håller dålig kvalite,,tvärtom dom är jättefina annars hade vi ju inte åkt och handlat fisk däruppe.
                  Jag har med haft problem med mina när jag tog ner i början men numera tar jag 031 vatten med mig ner i samband med inköp av fisk.
                  Detta vatten blandar jag med mitt vanliga akvarievatten, blandar 50/50 och det har funkat bra för min del.

                  Jag har även transporterat fisk till Göteborg och på det hållet har det aldrig varit några problem.
                  www.malmoakvarieforening.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...