Roligt beteende.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tingeling
    Användare
    • juli 2006
    • 176

    Roligt beteende.

    I går så tog jag och städade alla karen plus vattenbyten i alla. Slängde över en o. Lithobates hona till min hane så att han skulle ha 3 honer, eftersom han har börjat jaga dom så mycket. Idag så hade hanen lekt av en hona och han va riktigt på hugget och jagade honan med yngel och de andra honorna så att dom tillslut gömde sig i hörnet vid doppvärmaren. Dom va helt slut.
    Nu fick min Placidochromis sp. phenochilus (a.k.a. Farbrorn) bryt på Lithobates hanen och började jaga bort honom från honorna.
    Han står och vaktade honorna vid doppvärmaren och så fort Lithobates hanen kommer för nära så jagar han bort honom. Undra hur länge (Farbrorn) orkar vakta honorna, och varför gör han det?
    Han har själv ingen hona så han kanske vill flirta in sig hos damerna till Lithobatesen i stället.

    Det ser väldigt roligt ut i alla fall.
    Han kommer nog att bli en bra pappa i framtiden skulle jag tro.
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    verkligen skojigt beteende :-D
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #3
      Ursprungligen postat av Tingeling
      Han står och vaktade honorna vid doppvärmaren och så fort Lithobates hanen kommer för nära så jagar han bort honom. Undra hur länge (Farbrorn) orkar vakta honorna, och varför gör han det?
      Han kanske bor där???
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • Tingeling
        Användare
        • juli 2006
        • 176

        #4
        Ursprungligen postat av Perikles
        Han kanske bor där???
        Han bor lite här och där i karet , verkar inte allt för intresserad av att ta revir nu när han inte har någon hona skulle jag tro. Han flummar mest omkring och kollar in grottorna på dagarna.
        Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
        Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
        Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • februari 2006
          • 557

          #5
          Nytt intressant beteende:
          Lombardoihanen står vid vattenytan och dunkar ryggen i tänkglaset så att det smäller :-)
          Vet inte om han försöker skrämma mig eller impa på brudarna. Det är inte så att han försöker hoppa ur heller, för då borde han ta sats.
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • malplacerad
            Användare
            • maj 2005
            • 877

            #6
            Ursprungligen postat av Rhodebaert
            Nytt intressant beteende:
            Lombardoihanen står vid vattenytan och dunkar ryggen i tänkglaset så att det smäller :-)
            Vet inte om han försöker skrämma mig eller impa på brudarna. Det är inte så att han försöker hoppa ur heller, för då borde han ta sats.
            Det kanske kliar?
            ||||

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              Ursprungligen postat av malplacerad
              Det kanske kliar?
              men då är det ju bara för firren at vända sig o klia sig på sidan av en sten :p
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Att dom smäller i täckglaset beror på att dom lärt sig att prickar i täckglaset kan vara mat som fastnat på undersidan av täckglaset. Men ibland är det något som ligger på täckglaset istället och då står dom och slår i täckglaset oavbrutet.

                Kommentar

                • Rhodebaert
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 557

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Att dom smäller i täckglaset beror på att dom lärt sig att prickar i täckglaset kan vara mat som fastnat på undersidan av täckglaset. Men ibland är det något som ligger på täckglaset istället och då står dom och slår i täckglaset oavbrutet.
                  smarta firrar!
                  Det går alltid en senare buss.

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #10
                    Ursprungligen postat av endymion
                    Att dom smäller i täckglaset beror på att dom lärt sig att prickar i täckglaset kan vara mat som fastnat på undersidan av täckglaset. Men ibland är det något som ligger på täckglaset istället och då står dom och slår i täckglaset oavbrutet.
                    Är det verkligen så? Verkar alltför intelligent för en fisk (ursäkta?)..har du exempel endymion (troligen!) verkar ju hyperhäftigt!

                    /joe
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 1919

                      #11
                      så gör mina påfågelciklider stup i kvarten de anfaller vattendropparna på täckglaset i tron att det är pellets. rätt kul men det dånar som bara den och alla tre slåss om samma vattendroppe

                      Kommentar

                      • Långås
                        Användare
                        • augusti 2005
                        • 73

                        #12
                        Jag hade lagt mig tidigt en och vaknade och trodde att vi hade inbrott. Men det var bara min "blå delfin"-hane som dunkade i täckglaset. Ner och plocka bort pellets på ovansidan täckglaset, sen var det lungt.
                        Mvh
                        Peter Fredriksson

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          precis ...fler än jag som har sån fisk...... men det häftigaste är ändå chockladciklider som har lärt sig att slå ner pellets som hamnat ovanpå vallesneriablad(och även flugor som sitter på bladen) så jag antar att det är ett naturligt beteende.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...