Hona som åt upp sina egna yngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carla
    Användare
    • augusti 2006
    • 17

    Hona som åt upp sina egna yngel...

    Hejsan!

    Nu när man väl fått in sin fot här i gamet så får man passa på att utnyttja den oerhörda kompetens som alla ni där ute besitter.

    Har en liten fråga/undring angående honor som går i yngelkar. Jag har nämligen själv varit med om att en C.moori hona, som gick i yngelkar, åt upp sina egna yngel under efterkommande natt som hon släppte ut dem. Bör nämnas är att karet var obebott sedan innan och hon och hennes yngel skulle vara de enda invånarna för några dagar framöver.

    De flesta brukar ju nämna att de är bra att låta honon gå tillsammans med sina yngel några dagar efter spottningen bl.a för ynglens framtida yngelvårdnad, trygghet osv. Men hur tryckt är det då egentligen om ens egen mamma äter upp en? Jag hade dessutom lagt i en del mat så att både honon (mamman) och ynglen skulle kunna få sitt. Sedan dess har jag inte låtit honorna gå tillsammans med sina yngel pga av rädsla för just denna tragedi. Är detta ett ovanligt beteende eller gäller det just för C.moori? Någon som har varit med om något liknande?

    Tack på förhand
    MVH
    Carla
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Tror att stress är den faktor som utlöser "kannibalism". Hur länge hade din hona ruvat innan du placerade henne ensam??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Zzzit
      Användare
      • januari 2006
      • 253

      #3
      Det är inte så ovanligt, särskilt inte de första gångerna hon lekt! Det kan oxå vara något som inte stämmer och att hon äter upp dem för det!
      Även honor som lekt ett par gånger kan äta upp sin avkomma!
      Vissa honor behöver inte gå med sin avkomma, men moori brukar vara väldigt bra och noga med yngelvård!
      Låt henne försöka igen!
      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

      Kommentar

      • nusse
        Användare
        • april 2006
        • 69

        #4
        Har två unga c. moori-honor, den ena har tuggat tre gånger men bara första gången var framgångsrik. Övriga gånger har hon svalt direkt jag försökt fiska upp henne (efter c:a 2½ veckas tuggande). Den andra tuggar för första gången och följde snällt med till spottkaret.

        Spottkaren står i ett ganska lugnt rum och båda honorna har visat sig vara goda mödrar, i alla fall när det är stressfritt runt dem.

        Andra fiskar jag har haft problem med i karet är en sc. fryeri och en golden, förstagångsmödrar som båda slutade tugga efter nån vecka.

        Mvh Magnus.
        Zoon

        Kommentar

        • Carla
          Användare
          • augusti 2006
          • 17

          #5
          Saken var den att när jag skulle ta upp henne så spottade hon pga stress, vilket dom gör ibland. men som tur var så spottade hon all rakt ut i håven. Men jag tänkte ändå att hon skulle få bo med dom ett tag så jag fångade upp henne å lade tillsammans med ynglen strax därefter. Men det kanske var därför som hon åt upp dem, hon visste kanske inte att de var hennes egna pga de yttre omständigheterna, de hade ju bytts kar osv. Jobbigt att ni även haft problem med Golden och fryeri, då jag har ruvande honor av dem för tillfället, men det e väl bäst att säkra och ej låta dem gå med sina yngel då utan bara spotta å sen tillbaks i storkaret...

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • december 2005
            • 658

            #6
            Ursprungligen postat av Carla
            Saken var den att när jag skulle ta upp henne så spottade hon pga stress, vilket dom gör ibland. men som tur var så spottade hon all rakt ut i håven. Men jag tänkte ändå att hon skulle få bo med dom ett tag så jag fångade upp henne å lade tillsammans med ynglen strax därefter. Men det kanske var därför som hon åt upp dem, hon visste kanske inte att de var hennes egna pga de yttre omständigheterna, de hade ju bytts kar osv. Jobbigt att ni även haft problem med Golden och fryeri, då jag har ruvande honor av dem för tillfället, men det e väl bäst att säkra och ej låta dem gå med sina yngel då utan bara spotta å sen tillbaks i storkaret...
            Jag tycker du skall ge henne ett par chanser till. Jag har oxå haft Moorihonor som spottat i håven men efter att de lugnat ner sig í ett yngelkar med något gömställe, typ en bortvänd kruka, så har de tagit in ynglen igen. Sen har de fått äta upp sig och axlat sina mammaroller för ett tag och sen plums i den stora baljan.
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            • nusse
              Användare
              • april 2006
              • 69

              #7
              Nu är jag ingen räv i sammanhanget och vill inte skrämmas på nåt sätt.
              Ursprungligen postat av Carla
              Saken var den att när jag skulle ta upp henne så spottade hon pga stress, vilket dom gör ibland. men som tur var så spottade hon all rakt ut i håven. Men jag tänkte ändå att hon skulle få bo med dom ett tag så jag fångade upp henne å lade tillsammans med ynglen strax därefter. Men det kanske var därför som hon åt upp dem, hon visste kanske inte att de var hennes egna pga de yttre omständigheterna, de hade ju bytts kar osv.
              Första honan spottade också i håven men plockade glatt upp alla ynglen i spottkaret.
              Ursprungligen postat av Carla
              Jobbigt att ni även haft problem med Golden och fryeri, då jag har ruvande honor av dem för tillfället, men det e väl bäst att säkra och ej låta dem gå med sina yngel då utan bara spotta å sen tillbaks i storkaret...
              Mina honor har alltså inte käkat upp ynglen efter att de spottat, utan bara s.a.s. avbrutit sin graviditet efter nån vecka.

              En rätt rolig händelse; jag hade en c. moori- och en goldenhona i samma spottkar. Goldenhonan hade plötsligt ingen hakpåse längre och jag trodde att ynglen gått åt. När jag tömde c. moorihonan hade hon 3 goldenyngel i munnen tillsammans med 25 egna. Sen hittade jag ytterligare ett par goldenyngel väl gömda i karet.
              Zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...