Blå Tanganyika ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 157

    Blå Tanganyika ciklid

    Satt och kollade på Back To Natures hemsida under flikarna "inspiration" och därefter "moduler" och på sista bilden på sidan fanns ett foto från ett stort akvarium där man bland annat såg en blå ciklid (med vissa svarta inslag).

    Är det någon som vet vilken art/sort detta är? Ska strax starta ett tanganyika akvarium och en sådan pärla måste ju övervägas.
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • chriber
    Användare
    • oktober 2005
    • 84

    #2
    Det är Benthochromis tricoti om du menar den större fisken något till vänster. Notera att även om arten har blå inslag så stämmer inte färgerna riktigt med bakgrundsbilden. Detta för att denna fisk och några av de andra är tagna från andra foton och har "infogats" i bakgrundsbilden. Snygg är den vilket fall som helst, vilket du kan se om du gör en sökning på namnet.

    mvh,

    Christer

    Kommentar

    • janne63
      NCS Medlem
      • augusti 2006
      • 157

      #3
      Tack Christer,

      Jag har inte sett någon bild tidigare av en så knallblå B. Tricoti men du har säkert rätt. Är detta en hanne i lekdräkt eller är även fiskens färg manipulerad? Jag ska göra en sökning och se vad vad jag kan hitta. Jag är väldigt tacksam för hjälpen . Vad glad jag är att den här siten finns.


      Mvh/Janne
      Mvh Janne

      420, 110 , 620, 120 L SA

      Kommentar

      • chriber
        Användare
        • oktober 2005
        • 84

        #4
        Hej Janne,

        Jag är inte riktigt hundra, men tror att originalbilden är den som finns på länken nedan. Artikeln ingick för övrigt i en av ciklidårsböckerna.

        Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu


        mvh,

        Christer

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Instämmer i att det är B. tricoti. Vacker firre helt klart, men lite smådyr och svår att hålla.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • TroffeMicke
            Användare
            • februari 2004
            • 412

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Instämmer i att det är B. tricoti. Vacker firre helt klart, men lite smådyr och svår att hålla.

            Hilsen,

            P
            Hej Patrik.

            Lite smådyr.......allt är relativt.
            Djupgående fisk i sjön med ett helsikes jobb att acclimatisera till ett liv i fångenskap.

            Men jag vill absolut inte hålla med dig om att den skulle vara svår att hålla i akvarium.

            Jag har en VF. grupp på 7 st djur i ett 840 liters kar och de leker regelbundet för mig.
            Fördelningen på min grupp är 4+3 i storleken STÖRRE och det är en hur lugn och harmonisk grupp som helst.

            Jag har dessa gåendes med en grupp beståendes av 10 st VF Cyathopharynx Foae Kabogo Copper i full size samt ett gäng Cyprichromis Jumbo Tricolor.

            Har fått ett antal lekar på mina Bentosar med levande födda yngel nu, samtliga födda på naturlig väg.
            Det vill säga att honorna tuggat tiden ut och spottat ynglen utan att jag behövt strippa dom och kläcka rommen i en tumlare.
            Mvh.Micke

            http://www.troffemicke.com/

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              En sak att tänka på med dessa fiskar är att de har en benägenhet att hoppa ur akvariet, även ur ganska så små hål i täckglaset. Vi hade fyra, där jag jobbade förut, alla hittade ut. Men det kanske enbart rörde sig om dessa fyra individer. Hur är det med dina, Micke?
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Troffemicke,
                jag sade bara svår att hålla, inte omöjlig... Har snackat en del med killen som drog upp det första ynglet av denna art i Sverige, och han hade en del problem med att de kunde sticka iväg i en väldans fart åt vilket håll som helst, vilket innebar att de kunde dra rakt in i olika hinder (inklusive glasrutor) om jag inte missminner mig. Kanske funkar de olika i andra kar med annan inredning - himla gött att de funkar bra för dig!! Menar inte att de är särdeles bråkiga sinsemellan, det har jag aldrig läst om någonstans. Har själv lurat på att skaffa den, men tycker inte jag har något kar som gör dem rättvisa ännu.

                Extra skoj att det kommer yngel - odlas nog inte av särdeles många i hela världen.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • MM Ciklidimport
                  Användare
                  • juli 2006
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av Perikles
                  En sak att tänka på med dessa fiskar är att de har en benägenhet att hoppa ur akvariet, även ur ganska så små hål i täckglaset. Vi hade fyra, där jag jobbade förut, alla hittade ut. Men det kanske enbart rörde sig om dessa fyra individer. Hur är det med dina, Micke?
                  Ynglen kan hoppa rätt duktigt, så det gäller att ha täckt överallt runt karet.

                  De vuxna är hur lugna som helst och visar ingen tendens att hoppa alls.......peppar peppar......

                  Dock vet jag en kille i Norge som hade " flyktbenägna " individer, dessa lyckades tom. att flytta på tunga täckglas för att sedan hamna på golvet.

                  Mvh.Micke
                  Mvh.TroffeMicke
                  Nya samimportsidan upplagd på:
                  www.troffemicke.com

                  Kommentar

                  • MM Ciklidimport
                    Användare
                    • juli 2006
                    • 33

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Troffemicke,
                    jag sade bara svår att hålla, inte omöjlig... Har snackat en del med killen som drog upp det första ynglet av denna art i Sverige, och han hade en del problem med att de kunde sticka iväg i en väldans fart åt vilket håll som helst, vilket innebar att de kunde dra rakt in i olika hinder (inklusive glasrutor) om jag inte missminner mig. Kanske funkar de olika i andra kar med annan inredning - himla gött att de funkar bra för dig!! Menar inte att de är särdeles bråkiga sinsemellan, det har jag aldrig läst om någonstans. Har själv lurat på att skaffa den, men tycker inte jag har något kar som gör dem rättvisa ännu.

                    Extra skoj att det kommer yngel - odlas nog inte av särdeles många i hela världen.

                    Hilsen,

                    P
                    Jag förstod dig Patrik och jag vet att du har rätt i dina åsikter.
                    Jag har hört samma sak av flera andra ciklidister, dock är mina lugna som ....fisken i vattnet ( den va dålig.....)
                    Mvh.TroffeMicke
                    Nya samimportsidan upplagd på:
                    www.troffemicke.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...