AquaClear och döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    AquaClear och döda fiskar

    Har en AquaClear 70 i ett av akvariena och har märkt att två fiskar har fastnat i insuget och dött. Har inte haft något rör till den. Är det så att den suger så stakt att när fisken är i närheten så sugs den fast och dör? Två fiskar har fastnat och det är först nu när en frisk fisk fastnade som jag börjat tänka på att det kanske är så. Har satt fast ett rör nu så det borde ju inte hända igen. Vad har ni på era pumpar? Har detta hänt någon annan?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Har alla mina pumphuvuden i moduler nu för tiden men tidigare när de satt öppet i akvariumet så fastnade en ancistrus en gång, som tur var så såg jag det och drog ur sladden. Annars har jag bara sett döda fiskar sitta fast. De fiskarna misstänker jag har dött och sedan har de fastnat i inuget, inte tvärt om.

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Friska fiskar fastnar inte. Det måste varit nått vajsing med fiskarna innan.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Förlorade en Hongi på det sättet (tror det var det ialla fall, den var rätt blek). Silliconade sedan fast ett plaströr på pumpen och efter det har det inte hänt igen.

        Kommentar

        • drd
          Användare
          • december 2004
          • 1112

          #5
          Jag har ett aquaclear hängfilter med rören undertill i akvariet och längst ner i vattnet har jag satt en bil blå grov filtermatta som förfilter.
          Fungerar utmärkt och suger inte in allt det värsta i skitväg.
          Borde kunna stoppa det från att suga fast dina fiskar

          Hoppas vi menar samma filter s.k ryggsäcksfilter som sitter på akvariets kants utsida
          // drd

          Nu med ännu fler malar.......L046 igen

          Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

          Kommentar

          • Cissi
            Användare
            • juni 2006
            • 357

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Jag har ett aquaclear hängfilter med rören undertill i akvariet och längst ner i vattnet har jag satt en bil blå grov filtermatta som förfilter.
            Fungerar utmärkt och suger inte in allt det värsta i skitväg.
            Borde kunna stoppa det från att suga fast dina fiskar

            Hoppas vi menar samma filter s.k ryggsäcksfilter som sitter på akvariets kants utsida
            Ja precis, det är ett sådant. Tycker det är hemskt att se en fisk sitta fast i insuget... men nu ska det inte hända igen iaf. Tyckte det var konstigt eftersom ingen fisk har visat något tecken på att vara sjuk, därför trodde jag att de fastnat och sedan dött.
            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Det är ju klart att om insuget är ett litet rör så är det ju ett jädra sug just vid öppningen. Om en fisk simmar förbi eller kanske sover i närheten kanske den sugs in. Det har hänt mig tidigare när jag haft lösa pumpar i temporära kar tidigare. Du löser det lätt, som drd säger, med en bit matta över.

              Vi ses på mötet på måndag Cissi! Tommy påstår att du vågar dig dit :-)
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • januari 2005
                • 540

                #8
                Drd: Fattar inte till 100% vad du menar med hängfilter (har du ngn bild?). Har kopplat på en blå filtermatta på min PH802 tidigare. Motorn är dock inte så kraftig, så den tappade effekt när filtret blev igenskitat. Är det inte så för dig när du har påkopplat filter?

                Kommentar

                Arbetssätt...