Tuggande hona, mager

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Tuggande hona, mager

    Har ett par Metriaclima Aurora, har haft svårt att få dessa att få "välfylld mage". Nu har de lekt och honan som såg mager ut tidigare har nu efter lite över en veckas tuggande fått en riktigt insjunken mage.

    Kommer hon fixa det här eller ska jag försöka få henne att spotta? Har aldrig tömt en hona innan och känner mig osäker på om jag fixar det. Jag bryr mig inte om det inte blir ngt av den här leken, känns bättre om honan klarar sig och får äta upp sig så kan de leka igen.

    Jag tror att anledningen till att de ser magra ut är att de är vf och har haft svårt att konkurera med övriga fiskar vid matning/inte riktigt fattar att det är mat. De äter men jag vet inte hur mycket de egentligen får i sig... Jag har haft dom i 2-3 månader och de går ihop med P. Acei, M. Livingstonii, M. Estherae, L. Hongi

    Tacksam för svar!


    Mvh Erik
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Du kan försöka få henne att spotta om du är orolig över hennes liv.. Det du kan göra är att flytta henne till ett annat akvarium (om du har tillgång till det) och låta henne gå själv där och äta upp sig, så hon får en rund mage tills hn kan leka igen..
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Frågan är ju om jag behöver vara orolig för hennes liv eller förstår hon själv att hon håller på att svälta ihjäl och spottar vid matning? Kanske är att underminera fiskarnas IQ men vad vet jag, de kanske har sådan vilja att fortplanta sig att de hellre dör än att offrar sin avkomma (även ifall den också stryker med på kuppen)

      Shit vilket svammel...

      Kommentar

      Arbetssätt...