Parningsskakande hona???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carla
    Användare
    • augusti 2006
    • 17

    Parningsskakande hona???

    Hejsan! Har gått länge i tron på att jag har 1+3 golden i mitt kar, då jag köpte dem av en vad jag anser mycket kunnig handlare. Hannen är dubbelt så stor som de andra "honorna" och honorna är dessuton lika stora allihop. Alla är inköpta vid samma tillfälle. Jag upptäckte dock till min stora förvåning igår att en av "honorna" gjorde de såkallade "parningsburret" å så vitt jag vet så är det väl bara hanarna som gör detta? Är det så att jag har 2+2 eller kan det förekomma att honor i sig eller honor av just golden arten gör parningsburret? Tack på förhand... MVH Carla
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Hos Golden är jag inte säker men hos andra Mbunas så är det inte helt ovanligt att honorna "spelar". Nån hade ju tom två Fuelleborni honor som lekte.... Och jag hade ett Katale-Fuelleborni där honan lekte av sig själv men med hanen intill, men han var nada intresserad....
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Carla
      Användare
      • augusti 2006
      • 17

      #3
      Tack!

      Så om jag förstår dig rätt så har vi kommit fram till att jag har 1+3 och att det förekommer parningsburr även bland honor ibland? Tack för svaret iaf...

      Kommentar

      • Carla
        Användare
        • augusti 2006
        • 17

        #4
        Det är ingen annan som har lite info om detta eller upplevt något liknande? Lite sparsamt med kommentarer och inlägg tycker jag allt...

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • februari 2006
          • 557

          #5
          Mina Lombardoihonor skakar sig för varandra ibland men det verkar vara mest för att skrämmas. De simmar inte runt i cirklar som vid lek. För övrigt är de mycket roliga och söta när det "brottas" genom att trycka nosarna mot varandra och nära sanden med bakkroppen riktad snett uppåt. Ett litet V som åker fram och tillbaka på botten.
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • Carla
            Användare
            • augusti 2006
            • 17

            #6
            Hehe! låter lustigt, skadar dom inte varandra då? Men det är helt enkelt så då att även honor spelar någon gång ibland... Då slipper jag vida några åtgärder i min koloni då, skönt!

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Det e la som på krogen! Oftast är den hanarna som ligger på men då och då påtvingar sig en hona på en!
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • februari 2006
                • 557

                #8
                Ursprungligen postat av Carla
                Hehe! låter lustigt, skadar dom inte varandra då? Men det är helt enkelt så då att även honor spelar någon gång ibland... Då slipper jag vida några åtgärder i min koloni då, skönt!
                De bråkade på det viset även när den ena tuggade! Jag var mycket imponerad av hur mycket krafter de har utan att äta på veckor. Den tuggande honan höll ett litet revir mitt i akvariet.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                • Malawichrille
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 67

                  #9
                  Jag såg något liknade i mitt kar idag. En av mina två nyinköpta (oranga)rödzebror bråkade med min blåa hane och då började den oranga(honan?) att darra. Köpte dem båda som honor men vet inte riktigt vad jag ska tro.
                  240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
                  +55 liters yngelkar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...