Hur stort kar till 21 auln. yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    Hur stort kar till 21 auln. yngel

    Känns som ett visst "slöseri" att ha 21 aulonocara yngel ensamma i ett 200liter.
    Funderar på att köpa ett mindre men ändå inte ett så pass litet att jag måste byta efter en månad.

    Vet ju inte hur snabbt de växer
    Just nu är de ca 1½cm och får mat ca 5 ggr per dygn och vattenbyte var 5-6:e dag
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    200 är ju en perfekt storlek för att dra upp yngel! De kommer växa snabbare i ett sånt kar än i ett 100. DU kanske får fler yngel också? Å andra sidan kan du ju inte blanda små med stora... Klart du skall köpa ett kar till
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Mikael_S
      Användare
      • maj 2006
      • 246

      #3
      50-100L är nog lagom till nyspottade yngel..

      Då är det bara att låta honan spotta i det 50-100L karet. sen låta dem gå där och äta upp sig lite, innan de sen efter 1-2 månader åker i 200L..
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • ciklidis
        Användare
        • oktober 2005
        • 98

        #4
        Ursprungligen postat av Zaphi
        200 är ju en perfekt storlek för att dra upp yngel! De kommer växa snabbare i ett sånt kar än i ett 100. DU kanske får fler yngel också? Å andra sidan kan du ju inte blanda små med stora... Klart du skall köpa ett kar till
        Jag har några tuggande golden honor men orkar faktiskt inte att jaga fatt på honorna i mitt 375liters.

        De ska kanske får gå kvar då, vattenkvaliten växlar ju inte lika snabbt i ett större akvarium.

        Men ett till akvarium vill jag ha ändå... Har tittat på ett 300liters man kan ha i sovrummet. Och sedan byta ut mitt 375liter mot ett 420liters.
        Sen är det nog stopp *kanske*
        Tre får räcka till man ev. flyttar till villa.

        tack för hjälpen

        Kommentar

        • ciklidis
          Användare
          • oktober 2005
          • 98

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael_S
          50-100L är nog lagom till nyspottade yngel..

          Då är det bara att låta honan spotta i det 50-100L karet. sen låta dem gå där och äta upp sig lite, innan de sen efter 1-2 månader åker i 200L..
          Om ett mindre bara räcker i ett par månader så struntar jag nog i ett mindre.
          Det är tillräckligt svårt att övertala mannen att vi nog ska ha ett 300liters i sovrummet

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • februari 2006
            • 557

            #6
            min 23 liters plastbalja kostade ca 20 kr och kan användas för att förvara prylar under det stora akvariet när det inte används. Inte så hemskt svårt att övertala någon till det inköpet. Jag tycker det ser ut som om mina yngel har gott om plats, men baljan är inte någon fröjd för ögat.
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • ciklidis
              Användare
              • oktober 2005
              • 98

              #7
              Ursprungligen postat av Rhodebaert
              min 23 liters plastbalja kostade ca 20 kr och kan användas för att förvara prylar under det stora akvariet när det inte används. Inte så hemskt svårt att övertala någon till det inköpet. Jag tycker det ser ut som om mina yngel har gott om plats, men baljan är inte någon fröjd för ögat.
              Du har väl även lampa, filter och täckglas?
              Jag har katter så de skulle nog ta för sig av fisksoppan om man inte täckte över den.

              blev så sugen på ett spottkar. Avlivade en golden idag som inte varit så pigg och har problem med huden. Fångade in en hona och tittade i munnen. Fullt med små pluttar. Vore trevligt att ha haft ett akvarium där hon kunde ha spottat...

              Men jisses vad mkt så kar det skulle bli... Jag har ju kattuppfödning, inte fiskuppfödning

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • februari 2006
                • 557

                #8
                jag har ena sidoplåten på min dator som "täckglas". Ingen lampa och ingen värmare. Har dock lånat ett litet fluval 1 innerfilter. Byter vatten varannan dag.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                Arbetssätt...