Ofrivillig matning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Ofrivillig matning

    Att akvarister matar sina Ciklider/rovfiskar med levandefoder är väl inget nytt.
    I söndags råkade jag dock mata en ciklid ofrivilligt, när jag slängde ner ett gäng rödzebrayngel i ungfisktanken. 3 av dem var lite små, och när jag såg största firren käka upp ett av dem plockade jag upp de andra 2 illa kvickt. Under tiden bad jag sambon kolla om några fler var i fara. Icke!

    Vilka har gjort motsvarande misstag?
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Ursprungligen postat av mek
    Vilka har gjort motsvarande misstag?
    Jag t.ex :/
    20 Demasoniyngel är LITE väl lyxigt käk......
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      Eftersom jag inte har något yngelakvarium ännu så går jag och funderar på att göra det misstaget. Har som min signatur säger lite småfiskar som är 2,5 cm kanske. Vill inte ha kvar dem i baljan men vill inte utfodra de vuxna heller! :-)
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Rhodebaert: Skaffa ett plastkar från Ikea, där du kan ha dem så länge. Det karet kan du senare använda som spottkar.

        Hank: Hade du inte ngn håv i närheten av karet? Enligt min lilla erfarenhet, så struntar firrarna i all mat om det är "fiskjakt" på g.

        Kommentar

        • Kid
          Användare
          • mars 2004
          • 256

          #5
          Rhodebaert
          Tror inte att dina fiskar ätar upp 2.5cm yngel. Kanske av misstag, men tror annars att 2,5cm är för stora för dem att anse det som mat.

          Har det senaste året låtit mina fiskar spotta i stora karet och man märker att yngel som klarar sig är dem som överlevt cirka 1,5cm+ längden.

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • februari 2006
            • 557

            #6
            Jag släppte i en neontetra som var i den storleken ungefär och den han simmade snabbt som attan till ena änden av akvariet med samtliga fiskar efter sig. Sedan försvann den ner i magen på herr Rödzebra :-)
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ja mina små frisimmande discusyngel får väl betraktas som dyr mat oxå.
              Vinkeltetror är vackra men ack så dyra i drift.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • SOLO
                Användare
                • augusti 2004
                • 53

                #8
                Har lite omstrukturering i burkarna hemma. Har lagt ner lite "unga" citrinellum och dovii i burken med min ensama chicla ocellaris. citrinellumen och doviin är mellan 12 - 15cm. chiclan är 30 någonting. Har gått jättebra i 3 veckor. Igår kom jag ner och fick se stjärt fenan av en dovvi sticka ut ur chiclans mun och man kunde se ansiktsformen i den väldigt utstående magen.....Tråkigt med tanke på att jag bara har 4st dovvis (nu 3st) kvar.
                3x200,480,960 SA&CA

                Kommentar

                • Kid
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 256

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rhodebaert
                  Jag släppte i en neontetra som var i den storleken ungefär och den han simmade snabbt som attan till ena änden av akvariet med samtliga fiskar efter sig. Sedan försvann den ner i magen på herr Rödzebra :-)
                  Oops, då har jag nog haft relativt fredliga malawis.!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...