Luftpump eller pumphuvud?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Luftpump eller pumphuvud?

    Håller på att planera min minilokal fortfarande (http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=49408 har ju bara gått ett år drygt :-) Har fått ett 540 som kommer att stå till höger som en parantes för er som orkar kolla in den gamla tråden...), håller på att avsluta bygget av en ställning där jag hade tänkt ha 6x69L akvarier, initialt kanske 4st. Detta skall husera yngel och kanske snäcklekare, jullar och andra mindre fiskar.

    Jag har sett att många använder en gemensam luftpump till flera kar och det verkar ju vettigt. Men i mitt fall, vad skulle ni anse vara bäst ur både (främst) ekonomisk och praktisk synpunkt? En luftpump och i så fall vilken kapacitet bör den ha eller ett mindre powerhead (typ 201/301) med pvcrör/filtermatta i respektive kar? Ska vara i källaren så ljudnivå osv är inte så viktigt, bara trevligt med lite bubbel :-)

    Tack för svar på förhand!
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • Gäst

    #2
    Ja till de 4-6 69liters är det absolut billigaste luftpump både inköp och gällande strömförbrukning!

    el rör och filtermatta fungerar ju på båda luftförbrukning beror ju på filterlösning.

    Luftpumpar med två utgångar 2X120 eller 2X150 kostar ca 100-150kr så några kronor i t-kors,kranar filterlösning.

    Strömförbrukningen ligger inte på mer än vad ett pumphuvud drar.

    Nackdel låter mer, lite mer jobb,underhåll ,sämre cirkulation beroende på hur fixar filtret.

    Vad du än väljer Lycka till

    Kommentar

    Arbetssätt...