Mittstaget av men vatten måste i....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Mittstaget av men vatten måste i....

    Hämtade ett 540 ramakvarie idag. Det skall vara igång och klart tills i morgon kväll.(skall flytta fisk)
    Men till mitt förtret såg jag att mittstaget upptill var av (T-profil,heter det så?) . Nu e frågan;hur mkt vtn törs jag fylla upp med. Knappast ända upp va?? Detta kar ska sen gå bara temporärt i max en-två månader,sen ska det ut igen och kan då passa på att laga det.
    Men alltså;hur mycket vatten pallar ett ramkar utan mittstaget?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    #2
    Ursprungligen postat av ozric
    Men till mitt förtret såg jag att mittstaget upptill var av (T-profil,heter det så?) . Nu e frågan;hur mkt vtn törs jag fylla upp med. Knappast ända upp va?? Detta kar ska sen gå bara temporärt i max en-två månader,sen ska det ut igen och kan då passa på att laga det.
    Men alltså;hur mycket vatten pallar ett ramkar utan mittstaget?
    Jag skulle inte fylla till mer än kanske max hälften, om ens det. Jag råkade ut för något liknande, visserligen ett helglasakvarium, och det buktade ut väldigt läskigt mycket när det var fyllt.

    Ramens konstruktion kan spela roll också. I en del kar är ramen bara till för att utgöra kantskydd och i andra kar är konstruktionen mer robust och "sammanhållande". Men mittstaget sitter där av en anledning så var försiktig!

    Det bästa du kan göra är nog att skaffa en popnitpistol och en liten bit plåt, borra till i staget och plåtbiten och nita ihop, då kommer du att kunna sova gott :-) Du kan säkert vara ännu mer improviserad och istället för att nita ihop det använda vanlig skruv och mutter särskilt när akvariet bara skall vara uppe temporärt.

    Lycka till.
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #3
      Ursprungligen postat av salo
      Det bästa du kan göra är nog att skaffa en popnitpistol och en liten bit plåt, borra till i staget och plåtbiten och nita ihop, då kommer du att kunna sova gott :-) Du kan säkert vara ännu mer improviserad och istället för att nita ihop det använda vanlig skruv och mutter särskilt när akvariet bara skall vara uppe temporärt.

      Lycka till.
      Precis så hade jag tänkt svara oxå, om du har tillgång till en popnitpistol så är det gjort på fem röda, man kan ha alla tummar i mitten av handflatorna men ändå fixa det. Inte så att jag tror att du har det, vill bara säga att det är en mycket simpel operation. Om du inte har en dylik tingest hemma så ring på hos grannen, han har säkert en.
      Cheers
      Jonne
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Mjo,men jag har inte tid att fixa till en plåt elller nåt annat ikväll. Det får jag göra sen när jag tömt karet igen och placerat det där det sen ska stå. Får fylla upp t hälten,duger gott åt ynglen.

        Men schysst,tack f hjälp!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Kom just på att jag får en 375:a över så 540:t behövs inte...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          Arbetssätt...