Dubbla pumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Dubbla pumpar?

    Hej.
    För en vecka sedan köpte jag ett 100-liters kar på annons. Ett Sicce MICRON innerfilter följde med men när jag läser på sidan står det att filtret bara pumpar 260-liter i timmen. Jag måste erkänna att jag är något av en amatör men jag tycker att det verkar lite klent.

    Fattig student som jag är tänker jag nu att det finns bättre saker att lägga pengar på än ett nytt, stort innnerfilter (ciklider t.ex). Jag har nämligen ett AquaEl Mini filter i ett akvarium som har håller på att avveckla. Går det att köra båda filtren i det nya akvariet och hur ska dessa isof. placeras i karet för att det ska funka bäst? Några förslag?

    Poppe, Örebro

  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Det första filtret är inte direkt katastrofalt underdimensionerat
    för ett så litet kar, det kan funka bra med bara det.

    Två filter går jättebra. Rikta dem så att utströmmarna tar ut
    varandra i någon mån, och så att båda skapar maximal rörelse på
    vattenytan. Typiskt sätter man dem i varsin ände av akvariet, riktade
    snett upp mot vattenytan, rakt mot varandra. Då får du bästa
    syresättning och bra turbulens i vattnet utan att för den skull
    skapa en jättestark ström som fiskarna hela tiden måste kämpa emot.

    Mvh,

    /Fredrik


    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tack för tipset!

      Att rikta filtren mot varandra verkar smart. De fiskar som jag har tänkt att ha i tanken vill inte ha att för strömmande vatten (Brevis och Multisar), det är ju framför allt syresättning och filtrering jag är ute efter.

      Kruxet är att Sicce-filtret inte går att vinkla på ett enkelt sätt men det kanske duger med att sätta dom rakt mot varandra fast ganska nära ytan?

      Vanliga halsningar

      //Poppe, Örebro

      Kommentar

      Arbetssätt...