Äldre "proffskamera" ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Äldre "proffskamera" ??

    Det som jag mest irriterar mig på med D70 är dels den ibland slöa fokusen (kan bero på objektiven), men även den grymt lilla och mörka sökaren.


    Då jag inte är i behov av att dra upp större filer än max 1500x1000 c.a så känns D200 kanske lite overkill, nån som vet hur t.ex D1H eler nån annan äldre "proffskamera" skulle fixa detta??
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av Mattias Andersson
    Då jag inte är i behov av att dra upp större filer än max 1500x1000 c.a så känns D200 kanske lite overkill, nån som vet hur t.ex D1H eler nån annan äldre "proffskamera" skulle fixa detta??
    D1H har betydligt större sökare, ja.
    Poängen med hög upplösning är dock att man kan beskära bilden och fortfarande ha en bra bild för printning/web.
    Det här man alltid läser om att "man behöver aldrig mer än tre megapixel" bygger på att man inte vill efterbehandla bilden utan tänker printa ut den som ett foto direkt - men efterbehandling är liksom halva poängen med digitalkamera.

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      D1H har betydligt större sökare, ja.
      Poängen med hög upplösning är dock att man kan beskära bilden och fortfarande ha en bra bild för printning/web.
      Det här man alltid läser om att "man behöver aldrig mer än tre megapixel" bygger på att man inte vill efterbehandla bilden utan tänker printa ut den som ett foto direkt - men efterbehandling är liksom halva poängen med digitalkamera.
      Efterbehandlar kanske 1% av mina bilder....
      Poängen med digitalt för min del, är den att jag kan ta hur många bilder som helst i princip, för att sen radera dom som jag inte tycker håller måttet.

      Kommentar

      Arbetssätt...