Victorianamn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Victorianamn

    Hej! Jag är lycklig - har äntligen fått mina första Victoriaciklider...Victoriazebror, men ändå! Och de är snygga!! Handlade dem på Ciklidhobby i Nol idag och hade tänkt att också få med några Pundamilia nyereri sp. Ruti Island som jag sett bl.a i en bok av Mark Philip Smith "Lake Victoria Basin Cichlids.

    Hittade dem också i Nol (dock bara hanar för tillfället) men där kallades de sp. Makombe Island...och jag är därmed förvirrad. Kom mig inte för att fråga Kent direkt, men kanske någon här kan reda ut begreppen. Är det samma fisk? (vilket jag betvivlar) - är de mycket lika och jag har tagit fel? (mer troligt) eller??

    Kan nån försöka reda ut begreppen - kanske t.o.m Kent om han läser detta.

    Victoriahälsningar/ joe

    P.S Jag tänker ta dem iallafall när Nol får hem honor också t. veckan D.S
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • endymion

    #2
    Det är samma art.
    Här har du en karta som visar hur Nyererei ser ut i södra Victoriasjön.

    DEt man kan kommentera är att varianten från Zue island oftast kallas för Red Head Nyererei

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Det är samma art.
      Här har du en karta som visar hur Nyererei ser ut i södra Victoriasjön.

      DEt man kan kommentera är att varianten från Zue island oftast kallas för Red Head Nyererei
      Tack för svar och tack för "karta". Men jag är fortfarande lite förvirrad...Om jag kollar färgvarianterna/lokalerna så verkar den Nyereri som "min" bok beskriver som Ruti mer vara en Igombe då den har mer orange och den Nol kallade Makombe skulle möjligen passera, men verkar vara mer en Ruti enligt kartskissen. Hmmm

      Samma art - kan man tänka sig att de rört sig mellan lokalerna och att det kan finnas fler varianter eller att de är odlade och korsade?

      Sorry för fler frågor, men nu tycker jag det börjar bli intressant.

      Vill du hjälpa mig Endymion?

      Vänliga/ joe
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Tycker bilden i Lake Victoria basin cichlids är en Ruti island. Därimot är jag mer skeptiskt mot alla Nyererei jag sett i Sverige. Verkar vara en blandning mellan Python och Makobe island. Min hanne som det finns bild på på min zoon är inköpt som en Python island fast den är en klockren Makobe island. Men sen är ju färgmorfer vanligt med ..... vilket inte gör det hela lättare.

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Tycker bilden i Lake Victoria basin cichlids är en Ruti island. Därimot är jag mer skeptiskt mot alla Nyererei jag sett i Sverige. Verkar vara en blandning mellan Python och Makobe island. Min hanne som det finns bild på på min zoon är inköpt som en Python island fast den är en klockren Makobe island. Men sen är ju färgmorfer vanligt med ..... vilket inte gör det hela lättare.
          Tack för svar! Kul att se att du hade en hel del victoria (för att uttrycka sig diplomatiskt!) - jag är ju bara "barnet" i jämförelse - men nån gång ska man börja...

          Jag bara konstaterar att detta med Nyereri och färger inte verkar så enkelt, men man får väl lära sig efterhand. Din Python verkar ju åtminstone inte var just det...och med den i facit (och bildkartan/hemsidan du tipsade om) så blir jag än mer tveksam om de i Nol verkligen är Makombe - verkar mer vara Python eller...ja, jag vet inte. Vi får säkert anledning att återkomma till detta. Tack för gott snack så länge!

          /joe
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Pundamilia sp. "red head zue" ar en obeskriven art. Sedan tycker ju jag att fargerna pa Makobe och Python ar ratt lika. Skilnaden ar att Python tappar fargerna nar man fangar dem vilken inte Makobe gor i samma utstrackning. Fast Python ar mer orange medan makobe ar mer rod. Det ar helt beroende pa maten dessutom (de blir inte roda utan fargtillsats) och det existerar inga bra foton pa natet. Pannan ar mer konkav pa Python och mer konvex pa Makobe. Bilderna ar inte latta att uttala sig om men det kan mycket val vara fisk fran Python som fatt bra mat.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...