Vad har ni för akvarieplaner när hösten kommer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    #16
    Jag kommer att lägga ner tid på att inreda om mitt 720 kar. Fisksammansättningen där är jag fortfarande helt nöjd med å kommer att förbli sådan.

    Men som sagt inredningen kommer att bli rätt så lik i färger fast med annat material. Ska byta bottenmaterial o stenar.

    Så det blir lite jobb. Tänkte försöka låna en vattentunna över några dagar så jag kan spara så mkt vatten som möjligt. Annars är det ju bara håva tömma å återigen tömma... Ev. trycka i några valesneria igen å se om dom lyckas överleva. Har slutat med salt sedan en lång tid tillbaka så det kanske funkar bättre nu.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #17
      Skaffa fler tropheusgrupper!! Å dra igång ett CA eller SA,mer troligt att det blir CA iom mitt vtn. Kanske några mbunasgrupper också så man får in deg till elen.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

        #18
        få igång min lokal

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #19
          Bli av med lite fisk och kar är planen inför hösten. Downsiza är det som gäller.
          Max 2 kar med de mest personliga firrarna.
          Anders L

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • April 2005
            • 453

            #20
            För min del flyttar jag till ny bostadsrätt. Förstärkt golv ska ge platts åt ett ca 1245 liters akvarie,troligtvis nya slimlinebakgrunden, belysning vet jag inte riktigt vad som blir bäst och snyggast, förslag mottages gärna.

            I morgon sättr vi (min fru och dotter) oss i bilen till Åleds för att frun vill kolla att åledsakvarie är snyggt. Verkar ju vara det bästa(och dyraste) i alla fall.

            Zairefrontosor blir det, men kan inte sluta tänka på tropheus, men kombinationen pga anorlunda diet är ju inte så lyckad. Annars vore det ju fräkt med 50 st dubbar...
            Frontosamarkus

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av Barracudan
              Zairefrontosor blir det, men kan inte sluta tänka på tropheus, men kombinationen pga anorlunda diet är ju inte så lyckad. Annars vore det ju fräkt med 50 st dubbar...
              En vän till mig kör frontosa med moliro och har så gjort i snart 3 år utan ett enda problem, han matar med AN Excel men ibland så handmatar han frontosorna med en lite räkbit eller fiskbit, verkar inte vara några problem vad jag märkt i den burken iaf.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Redbullen
                Användare
                • February 2005
                • 734

                #22
                Jag ska nog byta vatten iallafall....längre änså har jag inte hunnit/velat tänka

                Mvh Peter
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #23
                  Jag hoppas och tror att lokalen är fullt användbar relativt snart, så till hösten är det odling som gäller. Ska även dra upp ett par 375r och experimentera en del med inredning. Karen hemma har jag inte helt bestämt mig för ännu, mer än att det blir en verklig storstädning, teknikbyte samt komplettering av fisk till 600-liters Tanganyika-karet. Ser bedrövligt ut just nu, och det duger inte till en hempristävling. Ytterligare ett kar om 220-liter ska upp för att se snyggt ut till MAF:s utställning, men det sätter jag troligen upp i lokalen. De två växtkar jag har hemma ser inte heller bra ut i nuläget, så de ska förmodligen rivas helt och också flyttas ner i lokalen.

                  Ett gäng artiklar ska färdigställas, en hemsida ska byggas och så ska det bli ordning på alla papper jag har om allt möjligt akvaristiskt. Fotandet har också legat på sparlåga, men jag börjar bli sugen nu!! Får instämma med Ola där - nästa sommar kanske det är fixt och färdigt?!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • September 2005
                    • 1250

                    #24
                    Jag ska komplettera min Maswa-grupp om jag nu verkligen fått lugnt efter bukvattensot och elände. Därefter ska det införskaffas någon mindre sandlekare samt P. Nigripinnis till 222:an.

                    Ett större projekt är att renovera pannrummet och sätta dit en 375:a och ett 540-liters samt 5-6 yngelkar. Jag får se om ork och lust faller på när skolan börjar igen.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • December 2005
                      • 658

                      #25
                      Har precis gjort mig av med all Malawi, nu är det Tanganyika som gäller för all framtid och med det menar jag Troffar, lite sandlekare och jullar. Dessa ska gå i min källare, när den blir klar, har hållt på i 2.5 år snart. När vi flyttade hit så var källaren ett stampat jordgolv där mössen hade fest varje dag. Nu ligger det klinkers nästan överallt, ska klinka trappan den här eller nästa helg. Sen blir det till att sätta BTN-moduler i ett av 720 akvarierna, har två sådana. Förmodligen kommer en koloni körsbär i olika storlekar gå där tillsammans med Xenotilapia Spilopterus och Neolamprologus Caudopunctatus. Det är, förhoppningsvis, det som kommer att hända i den närmaste framtiden.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • daniel60
                        Användare
                        • March 2003
                        • 527

                        #26
                        Ett långt & lågt (210x60x40) strömakvarium ska det bli, med stora öppna sandytor. Där ska Retroculus lapidifer bo med sandmalar (Planiloricaria och Pseudohemiodon).
                        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                        Mina fiskar & burkar

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

                          #27
                          Hösten stora akvaristiska händelse är naturligtvis Malmö Akvarieförenings 80-års jubileumsutställning!

                          För min egen del, och de flesta i MAF, kommer mycket energi att läggas på att ro den utställningen i hamn.

                          Alla akvarieföreningar är välkomna som gästuställare! Missa inte chansen att göra reklam för er verksamhet och sprida information om vår fantastiska hobby. Att ställa ut ett akvarium, få det snyggt och fungerande på bara några dagar är en riktigt rolig utmaning.

                          Naturligtvis är specialföreningar som NCS också inbjudna. En akvarieutställning som denna, med många tusen besökare, är ett utmärkt tillfälle att värva nya medlemmar!
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            #28
                            Var i Malmö, när är utställningen??
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              #29
                              Ursprungligen postat av daniel60
                              Ett långt & lågt (210x60x40) strömakvarium ska det bli, med stora öppna sandytor. Där ska Retroculus lapidifer bo med sandmalar (Planiloricaria och Pseudohemiodon).

                              Ja, ett liknande har jag ståendes tomt och hoppas att det blir färdigt i höst

                              215 x 64 x 37 lbh
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • olaJ
                                Användare
                                • August 2003
                                • 584

                                #30
                                Ursprungligen postat av Laesk
                                Vart får du plats me så många kar? Eller bygger du åt affärer/bekanta osv?
                                Hehe, min lokal är ganska stor, 100kvm, har ca 110 akvarier igång där redan som det är. Men man kan ju aldrig få för många, eller hur?
                                "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                                Kommentar

                                Arbetssätt...