Hur många saijcor i 200L ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    Hur många saijcor i 200L ??

    Hej !!

    Jag har med lycka fött upp en gäng saijca yngel, skulle helst vilja behålla hela bunten!!

    Dessa fiskar är otroligt charmiga på alla sätt o vis...Men jag inser ju att det finns begränsningar ang storleken på akvariet osv...

    Det jag undrar över är dels hur många man kan ha i ett 200 L akvarium, sen undrar jag om de går i grupp eller endast i par som vuxna?? Om de går i grupp, hur i så fall ser grupperingen ut, flera honor än hanar, bara honor eller vad ??
    Om de endast går i par, hur många par på 200 L i så fall ??

    Sen undrar jag, om det blir så att jag måste göra mig av med saijcorna, var vänder jag mig då?? Jag vill ju absolut att de ska få nya hem i så fall...


    Tacksam för svar....
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • SOLO
    Användare
    • augusti 2004
    • 53

    #2
    Vet inteså mycket om vad som är bäst med antal i en 200l "burk" det överlåter jag åt eliten, men bli av med dom så är ju ALLTID köp&sälj här på ciklid att rekomendera. Kunnit folk som tar hand om det dom köper
    3x200,480,960 SA&CA

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Välkommen till Ciklid anna-karin
      När det gäller just saijca så är ja ingen fena. Har några som går i ett 130liters kar sedan en kort tid tillbaka. Däremot bukar jag alltid ha mycket fisk i karen. Gillar det helt enkelt.
      Så några tips kan jag nog hjälpa dig med förhoppningsvis.
      Växer fiskarna upp tillsammans så tål dom varandra lättare. Inred karet så att du får så många revirgränser som möjlig. Använd dig av stubbar, stenar o växter. Försök fåtill täta snår av t.e.x kabomba så att utmobbade fiskar har någonstans att ta vägen. Försök även att dela av karet så att fisken inte ser från ena till den andra kortsidan.
      Nu vet jag inte om du har andra fiskar som vill ha ett bottenrevir men låt oss säga att 15-20 unga Saijca startar du med. Låt fyra - fem par bilda revir. Resten däremot tycker jag att du kan behandla från fall till fall. Några kommer med all säkerhet att mobbas ut i alla fall när leken börjar. För att dessa ska få ett värdigt liv så plocka ur dom ur karet.

      Att däremot köra igång karet med några få individer av samma art för att sedan sakteliga utöka gruppen är mycket svårare. Nya fiskar har svårt att etablera sig i kar med "redan intagna" revir. Det kan bli mycket stridigheter helt enkelt.

      Men det viktigaste av allt om du vill ha mycket fisk i är skötseln. Stora filter, regelbundna vattenbyte och gott om mat till firrarna. Men som sagt jag gillar här det händer lite i akvariet och fisken trivs så det får kosta lite merarbete det tycker iallafall jag att det är värt.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Diefenbaker

        #4
        Jag skulle inte ha mer än ett par i det akvariumet. Jag hade två fullvuxna par i ett 200 liters vilket slutade med att det dominerande paret jagade runt de två andra så att de till sluta bara låg och tryckte i röset.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Jag har 14 bolivanska fjärillciklider i ett 130 liters kar inget bråk och ständig lek.
          Sen har jag enbart två bolivianhonor i ett 540 som ständigt är på väg att ha ihjäl varandra.
          När jag hade 4 mbunas i ett 150 liters kar så slogs två ihjäl när jag sedan stoppade i så att det fanns 25 mbunas i samma 150 litare upphörde mobbingen och fiskarna färgade ut och lekte.

          Dessutom har jag 75 L. multifasciatus i ett 105 liters. När jag ville få lite genbyte så köpte jag in några få nya fiskar. Efter en vecka var dom utslagna.
          I naturen lever t.e.x Demasoni ett singelliv men ändå har jag sett 20 st trivas i ett 600 liters kar.
          Jag tror att revirgränser och vattenkvallite är mycket viktigare än antalet fiskar. O är det som i anna karins fall att fiskarna är vana vid varandra så kommer utslagningen troligen inte förrän leken börjar. Två fiskar i 200 liter kanske är optimalt i vissa fall men här tycker jag att hon kan testa sig fram.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • anna-karin
            Användare
            • augusti 2006
            • 51

            #6
            Tack för visat intresse !!

            Intressanta inlägg!!

            Jag får helt enkelt prova mig fram, det ultimata vore ju om det fungerar som LM skrev, att man skapar revir överallt....

            Vill tillägga, för Er som inte har haft denna fisk, att det är en otroligt charmig och intressant liten art, de har mycket personlighet och gör lite roliga saker...
            En glad amatör vid namn Anna-Karin

            Kommentar

            • matereo
              Användare
              • januari 2006
              • 169

              #7
              Ursprungligen postat av Diefenbaker
              Jag skulle inte ha mer än ett par i det akvariumet. Jag hade två fullvuxna par i ett 200 liters vilket slutade med att det dominerande paret jagade runt de två andra så att de till sluta bara låg och tryckte i röset.
              Det skulle ga om du antingen som LM sager har mycket fisk i akvariet, men da lar du inte fa se deras beteende sa fullt ut som om du hade ett sajica-par... Men visst kunde du ha ngn annan centalamerikansk ciklid till i 200L (oftast ar dom ilsknast pa sin egen art). tex. Archocentrus centrarchus(om du kan hitta) eller Multispinosor http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=294... jag vet att den ar vanlig!!! men det ar svart att motsta utseendet! eller utseendena! Fyll sedan upp med malar mellanstora tetror och ev ngn storre levandefodare. Mvh!

              Kommentar

              • anna-karin
                Användare
                • augusti 2006
                • 51

                #8
                Nu har jag gjort i ordning det nya stora, det blev kanon!!

                Jag har 11 st sajicor av okänt kön, ca 2 cm stora, sen har jag ett gäng guppies. Blandningen går mycker bra just nu.

                Släppte i mamma sajica, men hon huserar fritt så hon måste nog tbx till sitt gamla hem....

                Om några veckor ska jag köpa en ancistrus mal.Tänkte vänta på lite algtillväxt.

                Vi får se hur det går med sajicorna när de växer upp, jag hoppas ju på att de kan samsas!! Annars vet de tusan vad jag gör....
                En glad amatör vid namn Anna-Karin

                Kommentar

                • matereo
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 169

                  #9
                  Nar dom blivit 4-5 cm kan du ju byta in dom pa ngt stormarknadszoo(brukar ga) och kunna fa plats med annu flera ciklider...

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Sebra ar ju ungefar samma sak sa hela mitt inlagg handlar om Archocentrus (Cryptoheros) nigrofasciatus. Jag holl tva par i 200 liter vilket gick utmarkt. De stjal yngel av varandra vilket ar kul. Jag forsokte ha tre par men det gick inte sa bra, aven om de lyckades ta sig ett revir. Du far rakna med att revir for ett par ar 45 x 45 cm. Det ar det for zebra i naturen.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...