Aggresiv fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blownose
    Användare
    • augusti 2004
    • 26

    Aggresiv fisk

    Har stoppat i två nya fiskar av samma sort som jag redan har.. Men en utav de fiskarna som varit med sen jag starta akvariet har fått totalt frispel och jagar och försöker bita de två nykomlingarna. Hittills har han gjort ett ganska bra jobb då det syns på deras fenor osv. Finns det något jag kan göra åt saken förutom att ge bort honom?
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    Det brukar sägas att man kan lugna ner stämningen genom att sätta i ännu fler fiskar. Ett annat förslag är att möblera om i akvariet även om jag inte har någon bra erfarenhet av det.

    Det kommer nog andra och bättre förslag snart. :-)
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det är oftast inte alls speciellt bra att introducera en ny hane i ett kar där det redan finns en som är dominant. Vilken art är det?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Blownose
        Användare
        • augusti 2004
        • 26

        #4
        --

        Är det möjligt att han lugnar sig efter en vecka eller han kommer antagligen fortsätta tills han har tagit död på båda ? Jag har redan testat att möblera om akvariet men det funka inte alls.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Om det är så som du beskriver kommer han förmodligen fortsätta tillls den andra är död. Vilken art är det? L. trewavasae är en sån typisk art som beter sig så om man introducerar en hane till...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • februari 2006
            • 557

            #6
            Det kanske går att sätta den dominante hanen i isoleringstank ett tag så att de andra får komma till rätta och sedan sätta tillbaka honom. Någon som testat detta?


            Även jag köpte ny fisk idag och denne blev utmobbad. Det var en ny rödzebrahane och han fick gömma sig uppe i ett hörn bakom en av pumparna.. Efter att ha möblerat om ena sidan av akvariet får han ha den sidan för sig själv. De andra är för fega för att simma dit. Skall bli intressant att se om det håller i sig eftersom jag har tre rösen och tre hanar nu.
            Senast redigerad av Rhodebaert; 09 augusti 2006, 19:07.
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Jepp, en hane skall du aldrig lägga i om du redan har en. Köp 4-5 isåfall så aggressionerna sprids på fler individer eller höp en hane som är lite större än den förra...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • januari 2005
                • 540

                #8
                När det gäller Rödzebror, slängde jag i en hane som var större än alfahanen. Den nye var död inom ett dygn. Senare slängde jag i en OB hane som var mindre (med beredskap att plocka upp honom direkt om det blev fight). Den fighten uteblev helt (och OBhanen lever än idag)....

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Jep, och självklart är det mycket individuellt från fisk till fisk, akvarium till akvarium och inredning till inredning hur bra det där går, men generellt så är det en dålig idé.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Rhodebaert
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 557

                    #10
                    Den lille, men könsmogne, hane som jag nämnde tidigare går kvar i karet och verkar få vara ifred! (rödzebror) Tillsammans med ett nyligen handlat akvarium fick jag en hane som till storleken mäter sig med den ursprunglige zebrakungen. Han har dock fått tillbringa mycket mer tid bakom pumpen. Jag antar att det beror mycket på individerna hur det går. Det är det jag gillar med fiskar!!
                    Det går alltid en senare buss.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...