Snäckätande Julidochromis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fildur
    Användare
    • april 2005
    • 68

    Snäckätande Julidochromis?

    Hej

    Har i två av mina tanganyikaakvarier en hel del snäckor, en liten sort och sen den jag glömt namnet på men som lever i sanden/gruset mesta tiden och har ett spetsigt skal.

    Jag vill inte ha botior i akvarierna, men har för mig att jag har läst om att det finns jullar som äter även den här sandlevande snäckan? (I ngn tråd här men hittar den ej)

    I BTN tanganyika står det att J dickfeldi och J regani äter sniglar. Är det någon som har sett med egna ögon någon Julleart vara en effektiv ätare av dessa? Eller är säker på att det funkar? Vill egentligen inte ha något mer i akvarierna, men om det är effektivt känns det klart värt det hela.
    Troffar, centralamerika och sydamerika.
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Regani Kipili åt EN av de två sorters snäckor jag hade.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Fildur
      Användare
      • april 2005
      • 68

      #3
      Ah, då vet man att den iallafall kan funka. Tack för infon! Någon som har upplysningar om annan art?
      Troffar, centralamerika och sydamerika.

      Kommentar

      • MM Ciklidimport
        Användare
        • juli 2006
        • 33

        #4
        Ursprungligen postat av Fildur
        Hej

        Har i två av mina tanganyikaakvarier en hel del snäckor, en liten sort och sen den jag glömt namnet på men som lever i sanden/gruset mesta tiden och har ett spetsigt skal.

        Jag vill inte ha botior i akvarierna, men har för mig att jag har läst om att det finns jullar som äter även den här sandlevande snäckan? (I ngn tråd här men hittar den ej)

        I BTN tanganyika står det att J dickfeldi och J regani äter sniglar. Är det någon som har sett med egna ögon någon Julleart vara en effektiv ätare av dessa? Eller är säker på att det funkar? Vill egentligen inte ha något mer i akvarierna, men om det är effektivt känns det klart värt det hela.
        Hej.

        Den mig veterliga enda Jullen som äter snäckor av den typen som du syftar på är J.Regani Kagongo.

        Jag har ett par av dessa hemma i mina privata burkar och de är ena "rackare" på att förbruka dessa sniglar.
        De står och lurpassar på sniglarna och hugger dem sedan snabbt som synden när de är som mest åtkomliga.

        Vänligen Micke.
        Senast redigerad av MM Ciklidimport; 09 augusti 2006, 13:30.
        Mvh.TroffeMicke
        Nya samimportsidan upplagd på:
        www.troffemicke.com

        Kommentar

        • Fildur
          Användare
          • april 2005
          • 68

          #5
          Perfekt, tack för snabba svar!
          Troffar, centralamerika och sydamerika.

          Kommentar

          • Janne C K Madsen
            Användare
            • juli 2006
            • 17

            #6
            Hei
            Har J transcriptus i et kar med et par L ocellatus, fikk vite at ocellatusen ville ta sneglene, men det gjør de ikke, ikke hos meg iallefall, men transcriptusen tar de Malaysiske sandsneglene, så nå slipper jeg å gjøre jobben selv!
            530l tomt, men ikke lenge

            Kommentar

            • Jeppe
              Användare
              • oktober 2005
              • 409

              #7
              Varken J. Regani eller J. Dickfeldi äter spiralsnäckorna iaf, men dom kan nog äta dom små runda.. för i pappas 200 liters har det alltid varit miljoner spiralare, och då hade han först Regani i många år tills han sålde dom för ett år sen och köpte Dickfeldi istället.. men jag har aldrig sett nåra små runda snäckor i hans som jag har massor av i mina akvarier.. så jag vet inte.. upp till experterna att bedöma
              540 Troffar, Callochromis ect
              100 sydamerica, dvärgar
              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
              40 tomt

              Qui dormit, non peccat

              Kommentar

              Arbetssätt...