Frakta sandciklider längre sträckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofus
    Användare
    • februari 2004
    • 190

    Frakta sandciklider längre sträckor?

    Till hösten ska jag åka med ett gäng andra akvarister från umeå/luleå till södra sverige (gbg-örebro-karlstad) för att handla diverse fisk och då jag pysslar mest med tanganyika är jag den här gången ute efter troffar till ett 450 och sen har jag ett annat kar på 250L jag vill fylla med trevlig ny fisk. Jag tänkte mig några trevliga sandciklider, tex ngn xeno, beroende på utbudet.
    Jag har hört att dom tyvärr är ganska känsliga att frakta. Vi kommer alltså åka minibuss hela sträckan så det tar ju ett tag. Tror ni att det är för farligt för sandciklider att fraktas på det här sättet, och har ni några tips ang transporten isf?

    Tacksam för svar!
    1m³ afrika i vardagsrummet!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
    http://www.akvarieforening.se/
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Packa dem för sig i en påse med syrgas så ska de klara sig. Lägg sedan påsarna i en frigolite-låda så håller sig värmen. Jag har annars använt mig av kylboxar(ca25L) som jag haft fisken i, sedan har jag stoppat ner en syresten från en batteridriven syrepump som kostar ca 100 kr i sportfiskebutik(används till betesfisk). Nackdelen med detta är ju att vattnet kan bli kallt. Finns säkert andra metoder men detta tror jag på. Besök NOL om ni ska till västkusten, den får inte missas om man gillar tanganyika.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Sofus
      Användare
      • februari 2004
      • 190

      #3
      tack för snabbt svar! Jo nol är självklart spikad, samt akvarium-malawi i örebro på uppresan. Det farligaste blir att veta om man ska köpa på nol eller våga vänta till ak-malawi!

      Det där med frigolitlåda är mycket lämpligt och det har jag haft goda erfarenheter av tidigare när jag köpte dubbar i sthlm och bilade upp till umeå sen. Har tom kvar friggo-lådan i förrådet, kanske bra att ta med den på resan eller finns dom alltid till hands i butikerna söderut? Lär bli minst 2st då jag lär köpa minst 20-25 troffar, någon mal och så förhoppningsvis sandciklider iaf...

      Hur är det tidsmässigt, hur länge håller dom ut? Vi kommer antagligen att handla på nol på en fredag (kör hela torsdag natt för att hinna ner) och sedan övernatta där eller i örebro till lördag och börja köra upp efter butikerna där. Det betyder alltså att fiskarna får vara i påsarna ganska länge, kanske två dygn i värsta fall gissar jag.

      Är ganska paranoid över sånt här, hoppas ni inte tycker jag blir för tjatig
      1m³ afrika i vardagsrummet!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
      http://www.akvarieforening.se/

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Jag hade Malawiciklider i påse med syrgas 30h förra sommaren ,boven är nog temperaturen tror jag. Nol är riktigt bra, prismässigt och kvaliten på fisk. Ser du något du verkeligen du vill ha så köp det. Jag har inte varit så imponerad av Aq malawis lagerlista.Butikerna brukar ha frigolitelådor men man vet aldrig. Jag måste själv ta en runda till nol i höst.

        mvh/ BB

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Jag har inte varit så imponerad av Aq malawis lagerlista.
          Man måste vara blixtsnabb om man ska köpa nått där, det försvinner på några dagar eftersom dom är grossister med, tex så säljer dom till Nol =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • MM Ciklidimport
            Användare
            • juli 2006
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av Sofus
            Till hösten ska jag åka med ett gäng andra akvarister från umeå/luleå till södra sverige (gbg-örebro-karlstad) för att handla diverse fisk och då jag pysslar mest med tanganyika är jag den här gången ute efter troffar till ett 450 och sen har jag ett annat kar på 250L jag vill fylla med trevlig ny fisk. Jag tänkte mig några trevliga sandciklider, tex ngn xeno, beroende på utbudet.
            Jag har hört att dom tyvärr är ganska känsliga att frakta. Vi kommer alltså åka minibuss hela sträckan så det tar ju ett tag. Tror ni att det är för farligt för sandciklider att fraktas på det här sättet, och har ni några tips ang transporten isf?

            Tacksam för svar!
            Hej.

            Inga problem med att transportera fisk upp till Umeå.

            Jag har skickat fisk ännu längre upp i Sverige och även till norra Norge samt Norra Finland.
            Jag packade fisken i påsar med syrgas och sedan ner med påsarna i frigolitlådor.

            Fisken till Finland var på resande fot i 2 dygn och det var helt ok.
            Det viktiga är att jag visste på förhand att fisken skulle långt bort så att jag kunde svälta dem i några dagar innan jag packade dem.

            Fiskens fekalier är annars det som knäcker dem på långa resor.

            Vänligen TroffeMicke
            Mvh.TroffeMicke
            Nya samimportsidan upplagd på:
            www.troffemicke.com

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Är man rädd att det ska bli för kallt så tappa upp varmvatten i 1,5 liters petplaska och lägg i kylbagen.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Sofus
                Användare
                • februari 2004
                • 190

                #8
                tack, då känns det tryggare! Ser verkligen fram emot akvarieresan, vi kommer bli en hel hög med fisksugna norrlänningar, det kommer inte finnas en fisk kvar söder om gävle när vi är färdiga!
                1m³ afrika i vardagsrummet!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                http://www.akvarieforening.se/

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sofus
                  tack, då känns det tryggare! Ser verkligen fram emot akvarieresan, vi kommer bli en hel hög med fisksugna norrlänningar, det kommer inte finnas en fisk kvar söder om gävle när vi är färdiga!
                  Både Aq. Malawi och Kent i Nol packar fisk på ett sätt som gör att de grejjar en 36-timmars -resa, och de brukar tillhandahålla lådor, i.a.f om man köper för några tusenlappar, och ni tänker väl ta med den stora plånboken. Varför inte ta Akvarielagret och Akvarieleasing i Bromma resp. Sundbyberg oxå? Då har ni ju lyckats pricka in det mesta av det bästa!
                  Och jag är inte orolig för att ni skall dränera Sverige på fisk, det finns en och annan ciklid både här och där.

                  Cheers
                  Jonne
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #10
                    låter som en trevlig tur. har själv lite funderíngar på en liknande tur men får se om det blir nu till hösten eller om man avaktar tills man har lite mer plats i akvarierna

                    Kommentar

                    Arbetssätt...