300 liters tangakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    300 liters tangakar

    Hej, i min och tjejens 43kvadrats lägenhet får man leta efter lediga ytor för akvarium. Nu har jag lyckats kämpa mig till en plats där ett 100 cm * x cm * x cm kar kan stå. Det blir ungefär 250-300 liter beroende på hur högt och djupt jag väljer att beställa. Rimligt mått vore 100*60*50 cm, l,d,h, vilket totalt blir 300 liter.
    De fiskar jag är ute efter är att ha är antingen Xenotilapia eller Callochromis och något substratruvande sällskap till dom. Det viktiga är hursomhelst någon av dessa. Efter att ha läst gamla inlägg verkar xenotilapia enklare och mindre aggressiv och eftersom karet bara är en meter kanske det är rimliga valet. Vad tror ni om xeno i detta kar? Och vidare skulle det gå ha dom med tex calvus sumbu shell eller vad hade ni valt för sällskap om något?
    Senast redigerad av Gäst; 09 augusti 2006, 01:34.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Callochromis Pleurospilus skulle nog funka, jag har själv macrops men de behöver större akvarium. Släng i lite prinssesor (daffodil)eller jullar (regani kipili)så kan nog det funka med pleurospilusen. Få tag i Maswan isf den är snyggast. Jag ska själv skaffa sådana.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Bright_Blue
      Callochromis Pleurospilus skulle nog funka, jag har själv macrops men de behöver större akvarium. Släng i lite prinssesor (daffodil)eller jullar (regani kipili)så kan nog det funka med pleurospilusen. Få tag i Maswan isf den är snyggast. Jag ska själv skaffa sådana.

      Mvh/ BB
      hmm tror du verkligen det funkar? mina prinsessor var otroligt elaka och jag har hört att callochromis inte direkt heller är duvungar. skulle vara om terrorbalans funkar?

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Jag har daffodil och de är väldigt snälla, macropsen är ju elak men jag läste i en tidigare tråd om någon som odlade pleurospilus i ett 60:L om jag inte minns fel, med stor framgång. Jag ska ha pleurospilus i ett 160L med lite annat och tror att det kommer funka bra.

        Mvh/ BB

        Kommentar

        • Jonas.G
          Användare
          • januari 2003
          • 29

          #5
          Jag har pleurospilus och calvus i ett 300kar. Se till att ordna en ganska stor grupp av sandlekarna med kanske lika många hanar som honor.
          Jag hade 2+6, men det funkade inte alls, var bara den dominanata hanen som färgade riktigt bra. Den kuvade hanen strök med för ett tag sen så nu har jag 1+5 och hanen är bara halvt utfärgad.
          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75746

          Kommentar

          • Fildur
            Användare
            • april 2005
            • 68

            #6
            Har Xenotilapia flavipinnis i ett 220l. Hur mysiga och snälla som helst! Så om du vill ha något snällt välj dem, rekommenderas! Fast... gäller tänka till då så du inte har för tufft sällskap. (funkar säkert med calvus om du fixar en rejält öppen sanddel och en klippdel/snäckdel på ett vettigt sätt). Ditt djup på 60cm icke att förakta, kommer finnas möjligheter!
            Troffar, centralamerika och sydamerika.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              ok, tack för alla tips! sällskapen till xeno/call är av underordnad vikt och kan vara vadsomhelst, jag har haft calvus och dom var väldigt lätta ha med andra fiskar därför kom jag att tänka på dom.
              Så med andra ord kan både pleurospilus och xenotilapia funka trots att det bara är 1 meter. Vet fortfarande inte riktigt vilken fisk jag ska ta men... Hur hade ni satt samman grupperna, 4+4 pleurospilus / 4+4 xeno?

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Nu är karet startat och det blev något mindre men aningen snyggare än ett specialbyggt
                Kika gärna på hemsidan för fler kort!

                Kommentar

                • janne63
                  NCS Medlem
                  • augusti 2006
                  • 157

                  #9
                  Vad blev det för fisk till slut? Väldigt snyggt kar måste jag säga förresten!
                  Mvh Janne

                  420, 110 , 620, 120 L SA

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av janne63
                    Vad blev det för fisk till slut? Väldigt snyggt kar måste jag säga förresten!
                    jag ska till nol och köpa invånarna, inte helt spikat än men lutar åt några hästnosar, ett par calvus och kanske Paracyprichromis nigripinnis. Får se vad kent har inne och tycker

                    tack!

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      Riktigt snygg inredning!
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • Rhodebaert
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 557

                        #12
                        Sjukligt snygg inredning! Bra matchning mellan moduler och stenar!
                        Det går alltid en senare buss.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rhodebaert
                          Sjukligt snygg inredning! Bra matchning mellan moduler och stenar!
                          tack!
                          jag la ner mycket tid på just detta, efter att ha tittat i minst 4 akvarieaffärer insåg jag att naturen var den enda som hade rätt sorts sten och efter lite letande i skogen hittade jag rätt typ av sten

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Nu har jag varit och köpt fiskar!
                            det blev:
                            6 st Altolamprologus compressiceps "Yellow-Chaitika"
                            6 st Paracyprichromis nigripinnis "Blue Neon" och
                            6 st Lamprologus Stappersii
                            jag är också sugen på några hästnosar men är tveksam på hur jag ska utfodra dom tillsammans med de andra proteintörstande fiskarna..

                            Här är lite kort!

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Nigripinnisarna är extremt svåra att få snygga kort på. ska jobba vidare på det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...